קבינט הקורונה התכנס אמש כדי לדון באפשרויות הסגר הניצבות על הפרק ברקע התחלואה הגבוהה בקורונה ולשמוע את ההמלצות שגיבש פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו. בתום ארבע שעות וחצי של דיון הוחלט כי המגבלות על סופי השבוע יבוטלו בהתאם לעמדתו של גמזו, וכי יגובש מתווה לפתיחת השמיים באמצע החודש, עליו יהיו אמונים שר החוץ גבי אשכנזי, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב. נכון לעכשיו אין אף מדינה שמוכנה לאפשר כניסה של ישראלים דרך גבולותיה, אולם מתקיימים מגעים בנושא עם מספר מדינות כגון יוון.

במהלך הדיון דרש שר התרבות והספורט חילי טרופר את פתיחת עולם התרבות, כאשר בסופו של דבר סוכם כי יתאפשרו מופעי תרבות במרחבים פתוחים ב"ערים ירוקות", על פי מתווה שיסוכם בין אדלשטיין לשר התרבות והספורט.

בהמשך דנו חברי הקבינט במתווה שהציג שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ על מגבילים ומפצים, והוחלט כי אם אזור יוגבל ל-14 ימים, יינתן פיצוי קבוע מראש על פי נוסחה שתקבע על ידי הקבינט.

השרים קיבלו במלואן את ההמלצות של שר הבריאות, כאשר נעשית הבחנה בין הערים האדומות והכתומות (22 במספר), בהן יהיה מצד אחד הידוק בפינוי חולים למלוניות, ומצד שני - חבילת סיוע לרשויות. לדברי אדלשטיין, אם הרשויות לא תשתפנה פעולה, לא יהיה מנוס מלהעביר החלטה על ההגבלות.

הממשלה אף אישרה את תוכנית המצפן (או בשמה רמזור) החל מ-1 בספטמבר, הכוללת מודל מדורג המאפשר לרשויות המקומיות יצירת מדיניות הגבלה/הקלה דיפרנציאלית.

בתחילת הדיון הציג פרופ' גמזו בפני הקבינט את הצעתו להורדת התחלואה עד ה-1 בספטמבר, כאשר לשיטתו הוא אינו תומך בסגר כללי, אלא בהתערבויות בערים אדומות בלבד. ההתערבות תתבצע בכל מקום בהתאם לשיעור ההדבקה, ותכלול בדיקות, מגבלות ואת מעורבותו של פיקוד העורף. הצעה אחרת שעלתה היא הסגרים בשעות הלילה.

גמזו אמר כי "אף מדינה בעולם ברמת תחלואה גבוהה כמו בישראל לא מטפלת בתחלואה ללא סגר. ממשלת ישראל רגישה למצב החברתי-כלכלי העדין ולקשיים של הציבור, ולכן נתנה בי אמון בדרך שאינה כוללת סגר מלא. זאת כנראה הזדמנות אחרונה לקו של מתינות. במידה והתחלואה לא תרד תוך שבועיים - נאלץ לשקול הגבלות כולל אפשרות של הסגר מקומי או ארצי". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)

לאחר מכן הציג הפרופ' את ההמלצות הבאות של "מגן ישראל" ומשרד הבריאות שהתקבלו על ידי קבינט הקורונה פה אחד ובהמלצת ראש הממשלה:

- השימוש בסגרים לא ירד מהפרק (ארצי או מקומי), אך לעת עתה הוחלט לדחות את השימוש בו לאור המלצתו של פרופ' גמזו והמומחים ובתמיכת ראש הממשלה, וכן לבחון מחדש את הצורך בו בעוד כשבועיים. 

- אישור מדיניות בעניין "ערים אדומות וכתומות" עד ה-12.08.20 - "ערים בהתערבות אינטנסיבית". 

המדיניות החדשה לערים ״אדומות״ ו״כתומות״:

1. מערך תמיכה מאסיבי נרחב וסיוע לאוכלוסייה, תוך תמיכה בהנהלת הרשות המקומית. 
2. שיפור קטיעת שרשראות ההדבקה בערים אלו בכלים מבצעיים בהובלת פיקוד העורף, בהקדם האפשרי. 
3. הקפדה על בידוד של התא המשפחתי כדי למנוע הדבקה בין-משפחתית ומתן סיוע נקודתי למשפחות.
4. אכיפה וביצוע של המגבלות הנוכחיות על התקהלויות והתכנסות.
5. ניהול מערך פינויים גמיש תוך מתן מכסות מקומיות מעל הקריטריון הנוקשה, בניהול פקע"ר וקופות החולים. 
6. הגבלות על מערכת החינוך – בתיאום עם מערכת החינוך.
7. הגדלת הסיוע של קופות החולים וניהול התחלואה ע"י משרד הבריאות. 

ביטול ההגבלה על פתיחת עסקים בסופ"ש (ההחלטה תאושר היום ע"י הממשלה). ביטול ההגבלה על שהות בגני שעשועים בשטח הציבורי. (ההחלטה תאושר היום ע"י הממשלה). ההגבלות הארציות שהיו תקפות עד כה תמשכנה (צפויות לפקוע ביום ב', אך יחודשו בימים הקרובים). 

החל מתאריך 1.9 תכנס לפעולה תוכנית "הרמזור" לניהול המגיפה במודל רשויות מקומיות על פי מתווה מצב התחלואה בכל עיר. (התוכנית המלאה תוצג לציבור לקראת מועד הפעלתה).

בתום הדיון אמר גמזו כי "ההמלצות שהצגתי היום לקבינט הקורונה מבוססות על עבודת מטה יסודית שנעשתה עם שותפים רבים: משרדי הממשלה, השלטון המקומי, פיקוד העורף ומערכת הביטחון, משטרת ישראל ובליווי מקצועי של משרד הבריאות ופורום המומחים המקצועי שהקמתי לרבות סיור בערים ולימוד המצב בשטח".

לדבריו, "התקבלה פה אחד המלצתי להמנע בעת הזו מסגר כללי/ סופ"ש/ לילי ואפילו סגר על ערים אדומות– ובמקומה התערבות מהירה ומידית בערים בעלות תחלואה גבוהה (אדומות/ כתומות). מודל "ערים בהתערבות אינטנסיבית". 

"הנחת היסוד היא שסגר מכל סוג שהוא יגרום נזק רב לכלכלה ולחברה", אמר הפרופ' והוסיף: "רה"מ וחברי הקבינט מבינים היטב את הקושי החברתי והכלכלי שאזרחים רבים נתונים בו. ההחלטה לנסות להוריד את התחלואה ללא סגר היא חלק מההבטחה שלי אליכם בחוזה החדש. מילוי ההבטחה שלכם, במיוחד בשבועיים הקרובים, של כל אזרח -משמעת: מסיכה, ריחוק פיזי, שמירה על ההגבלות; יביא אותנו להפחתת התחלואה ללא צורך בסגר".