פרויקטור הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים, במהלכו הציג את עיקרי התוכנית "מגן ישראל" שהציג אמש בקבינט הקורונה. גמזו הזהיר כי "זו ההזדמנות האחרונה להוריד את מספר החולים היומי".

בפתח דבריו אמר גמזו כי "1,700 חולים ביום יוצרים עומס על מערכת הבריאות. היא עומדת בזה, אבל חייבים להמשיך במגמה של הפחתת רמת התחלואה. המטרה של המהמשלה היא להוריד את התחלואה לרמה של מאות עד ה1 בספטמבר".

"ישראל השיגה הקטנה של התחלואה, עצירה, אולי הפחתה", אמר הפרוייקטור. "אנחנו מדגדגים את מקדם ההדבקה מתחת ל-1. זה לא ודאי. חייבים בנקודת הזמן הזו לתת עוד דחיפה קדימה. הקבינט ביקש ממני לנקוט בצעדים, כי אם הולכים לסגר - עכשיו זה הזמן - לפני תחילת הלימודים".

עוד אמר גמזו, כי "יכול להיות שצריך לנקוט באקט של סגר. המחיר ברור לשרי הקבינט ויש סיכונים שעומדים בפנינו. הייתה תקופה שלא היו שמחות וכרגע מתקיימות שמחות וחתונות עם הפרה של הכללים. זה לא יכול להימשך. זה אקט של רולטה, התקהלות שהיא גורם סיכון מספר 1", הזהיר.

באשר למודל הערים האדומות אמר גמזו, כי "הערים האדומות וגם הכתומות אינן רבות, 50% מהתחלואה", וקרא "להיכנס פנימה". הוא הוסיף כי ממשלת ישראל החליטה לא לסגור, אבל כולם מבינים, גם השרים, שהציבור על הקצה והאמון שלו נפגע. לכן אמרתי בוא ניתן להם צ'אנס, שהם ינהלו את עצמם, אבל הבקשה שלי מהם היא לא לשחק ולהקטין את כמות ה בדיקות, כי מי שלא נבדק, מדביק. ניתן הרבה כוח לפיקוד העורף".

גמזו ציין בהמשך דבריו כי הקבינט עמד מאחוריו וקיבל את כל ההמלצות שלו. "יש ניואנסים, אבל בגדול כולם אומרים שזה לא הזמן לסגר. ישראל יכולה לרדת בדרך אחרת. לא סגר מלמעלה - סגר מלמטה", אמר.

בהמשך ענה הפרופ' לשאלות עיתונאים. במענה לשאלה כיצד מורידים את מספר הנבדקים בשבועיים הקרובים אמר גמזו: "אני נותן קרדיט למדינת ישראל. שיח עם הציבור, משמעת, מסיכות, לשים לב לכללים ולא לברוח לחתונה או חפלה. זה הורס לנו. יותר אכיפה, הגדלה של מספר הבדיקות".

לאחר מכן נשאל האם ישיג בוודאות ירידה ל-400 נדבקים עד ספטמבר. גמזו ענה כי הוא אינו יכול להבטיח כי זה אכן יקרה, והוסיף: "המורכבות היא גדולה, אבל יש לנו יכולת להצליח ואני בעד לנסות את כל הדברים האלה לפני סגר".

במענה לשאלת "מעריב" על הפרת הכללים בחתונת החרדים אמר גמזו כי "מה שראינו אתמול בחתונה זה פוטנציאל להדבקה המונית. זה מטריף ומכעיס אותי. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר נוקשים. לסגור מתחמים לפני האירוע. אני פונה לציבור החרדי ולמנהיגו: אירוע כזה הוא בוודאות הדבקה וחולים קשים".

הדיון והצגת התוכנית בקבינט הקורונה

על פי התוכנית, כפי שהוצגה אמש, השימוש בסגרים לא ירד מהפרק (ארצי או מקומי), אך לעת עתה הוחלט לדחות את השימוש בו לאור המלצתו של פרופ' גמזו והמומחים ובתמיכת ראש הממשלה, וכן לבחון מחדש את הצורך בו בעוד כשבועיים. 

כמו כן אושרה מדיניות בעניין "ערים אדומות וכתומות" עד ה-12.08.20 - "ערים בהתערבות אינטנסיבית". המדיניות החדשה לערים ״אדומות״ ו״כתומות״ תכלול מערך תמיכה מאסיבי נרחב וסיוע לאוכלוסייה, תוך תמיכה בהנהלת הרשות המקומית, שיפור קטיעת שרשראות ההדבקה בערים אלו בכלים מבצעיים בהובלת פיקוד העורף, בהקדם האפשרי, הקפדה על בידוד של התא המשפחתי כדי למנוע הדבקה בין-משפחתית ומתן סיוע נקודתי למשפחות, אכיפה וביצוע של המגבלות הנוכחיות על התקהלויות והתכנסות, ניהול מערך פינויים גמיש תוך מתן מכסות מקומיות מעל הקריטריון הנוקשה, בניהול פקע"ר וקופות החולים, וכן הגבלות על מערכת החינוך – בתיאום עם מערכת החינוך.

התוכנית תכלול גם את הגדלת הסיוע של קופות החולים וניהול התחלואה ע"י משרד הבריאות, ביטול ההגבלה על פתיחת עסקים בסופ"ש, ביטול ההגבלה על שהות בגני שעשועים בשטח הציבורי. ההגבלות הארציות שהיו תקפות עד כה תמשכנה (צפויות לפקוע ביום ב', אך יחודשו בימים הקרובים). החל מתאריך 1.9 תכנס לפעולה תוכנית "הרמזור" לניהול המגיפה במודל רשויות מקומיות על פי מתווה מצב התחלואה בכל עיר.

בתום הדיון אמר גמזו כי "ההמלצות שהצגתי היום לקבינט הקורונה מבוססות על עבודת מטה יסודית שנעשתה עם שותפים רבים: משרדי הממשלה, השלטון המקומי, פיקוד העורף ומערכת הביטחון, משטרת ישראל ובליווי מקצועי של משרד הבריאות ופורום המומחים המקצועי שהקמתי לרבות סיור בערים ולימוד המצב בשטח".לדבריו, "התקבלה פה אחד המלצתי להמנע בעת הזו מסגר כללי/ סופ"ש/ לילי ואפילו סגר על ערים אדומות – ובמקומה התערבות מהירה ומידית בערים בעלות תחלואה גבוהה (אדומות/ כתומות). מודל "ערים בהתערבות אינטנסיבית".

"הנחת היסוד היא שסגר מכל סוג שהוא יגרום נזק רב לכלכלה ולחברה", אמר הפרופ' והוסיף: "רה"מ וחברי הקבינט מבינים היטב את הקושי החברתי והכלכלי שאזרחים רבים נתונים בו. ההחלטה לנסות להוריד את התחלואה ללא סגר היא חלק מההבטחה שלי אליכם בחוזה החדש. מילוי ההבטחה שלכם, במיוחד בשבועיים הקרובים, של כל אזרח -משמעת: מסיכה, ריחוק פיזי, שמירה על ההגבלות; יביא אותנו להפחתת התחלואה ללא צורך בסגר.