יושב ראש ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM על פתיחת השמים, אשר על פי היעד שהוצב אמורה להתרחש בעוד יומיים. בדבריו סיפר כי העובדים נמצאים "בין ייאוש לתקווה", וכי עדיין לא הוקמה מעבדה בשדה התעופה שתאפשר לבצע בדיקות קורונה לפני העלייה למטוס: "מבחינתנו כרשות אנחנו ערוכים ומוכנים, למעט המכרז שיצא לערוך בדיקות במקום. אנחנו מוכנים כבר לפני חודשיים, כשעוד הבטיחו, כשהיינו מדינה ירוקה וכולם רצו לקבל אותנו".

היה אמור להיות היום מתווה לפתיחת השמיים, אתמול ח"כ יפעת שאשא ביטון קראה לזה מדיניות חארטה. מה עובר עליכם?
"אנחנו בין ייאוש לתקווה, בין הבטחות להתפלל שיישמו אותם. אבל לצערי הרב עוד דוחים ודוחים וזה לא נגמר, השאלה במה זה תלוי? במדינות הירוקות שלא רוצות לקבל אותנו? בעולם שלא רוצים לקבל אותנו? או בממשלת ישראל?"

אמרו 16.8, זה מחרתיים, יהיה?
"מבחינתנו כרשות אנחנו ערוכים ומוכנים, למעט המכרז שיצא לערוך בדיקות במקום. אנחנו מוכנים כבר לפני חודשיים, כשעוד הבטיחו, כשהיינו מדינה ירוקה וכולם רצו לקבל אותנו".

רק ארבע מדינות מוכנות לקבל ישראלים.
"כן, נכון, יש בעיה. היות ואנחנו היום נחשבים כמדינה אדומה, לא ממהרים לקבל אותנו. למרות שהתייר הישראלי זה התייר הכי טוב, הכי בזבזני, לצערנו צריך להמתין בסבלנות עד שיטפלו בקורונה בארץ, להיות מדינה ירוקה ואז אולי יפתחו לנו את השערים. נמתין בסבלנות, קשה, עצוב. אוגוסט שנה שעברה כמעט עברנו 2.5 מיליון נוסעים, השנה אנחנו לא מגרדים אפילו 50,000. מה אגיד לכם? עצוב, עצוב מאוד".

הייתה כתבה על חבר'ה מהרשות, שלושה חבר'ה, זה היה קורע לב
"אחד מאל על שניים מהרשות, בחור אחד שבאמת המצב שם קשה".

ספר לנו על אלפי העובדים, מה מצבם?
"המצב הוא קשה. העובדים שלנו, השכר שלהם מורכב משיטת שכר עידוד, שעות נוספות, משמרות, אין כלום היום. אנחנו ירדנו בשכר מעל ל-50% ירידה בשכר, חוץ מזה שכבר יש מעל אלפיים עובדים בחל"ת. הורדנו את כל העובדים הקבועים ל-75% משרה ואנחנו משתדלים לשרוד ולעבור את התקופה הזאת".

מה אתה מצפה מרה"מ לעשות?
"אני מצפה מרה"מ וממשרד החוץ לשכנע את המדינות למרות הכל, שתהיה בדיקה לפני יציאה, תהיה בדיקה כשמקבלים אותם".

אם זה היה, כמו בכל המדינות המודרניות שבודקים בשדה, אפשר לבדוק ביציאה, דברים פשוטים שלא עושים.
"יצא המכרז, עושים. עד סוף החודש צריכים להגיש, יהיה זכיין".

לפני 4 חודשים כשכל העולם עשה את זה היינו צריכים להוציא מכרז.
"זה נכון, אז אנחנו עובדים על פי הנחיות של משרד הבריאות וההוראות שלהם. וכנראה משרד הבריאות שלנו לא מוכן להכיר בבדיקות האלה, מה לעשות?".

עצוב.
"עצוב מאוד, מאוד עצוב".