פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז רפואי הדסה, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על רקע הודעתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי מדינתו פיתחה חיסון לקורונה, וחשף כי בית החולים בראשו היה שותף לפיתוח.

ביקשתי לשוחח איתך כי שמעתי בדאגה רבה שאתם סוגרים יחידה לטיפול נמרץ פנימי כדי לתגבר את מחלקות הקורונה.
"אני לא יודע איפה שמעת על זה, אני מניח שיש לך שתולים בתוך הדסה. זה רעיון שעלה ודחיתי אותו על הסף בכאב גדול. אני גיבור גדול על הגב של כל האחיות והרופאים בהדסה. סליחה על הביטוי אבל הם קורעים את החלק האחורי של גופם מזה כמה חודשים, בלי רגע לנשום אוויר צח. אנחנו יודעים כמה זה חשוב לטפל בחולים, אנחנו נותנים את הנשמה לחולים, בעיקר הם, אבל כשאנחנו צריכים לקלוט עוזרי רופאים ורופאים, אנחנו עומדים מול שוקת שבורה שמנהלים איתנו משא ומתן מגעיל ולא רציני, על כמה יתנו לנו מתוך הבקשה שלנו".

מתנדבים מקבלים את החיסון ברוסיה. צילום: רויטרס

אתה מתכוון למשרד הבריאות?
"אני מתכוון לכל מי שנקרא הממשלה. אחרי שראש הממשלה שלנו הצהיר ש־10 מיליארד ילכו למערכת בריאות, אני נשבע שלא ראיתי אפילו קצה של 10 מיליארד, אני לא רואה גם מתי ואיך. הם עוד לא חשבו על איזה מבחן תמיכה יתאים כדי להעביר כסף לבית חולים ציבורי כמו הדסה, כמו שערי צדק, כמו מעייני הישועה, כמו נצרת. אני הפה של כולם כרגע".

אתה עוד לא סגרת מחלקה של טיפול נמרץ בהדסה.
"אני גם אשתדל בכל כוחי לא לסגור".

אבל זה כן דבר שהולך לקרות, כי המערכת מתקרבת לספיקה שלה. האם אנחנו עומדים לראות קריסה של המערכת תוך חודשיים-שלושה?
"התנאי לקריסה של המערכת, זה המשך התנהגות נוכחית של אנשי הממשלה. הם לא הפנימו שהדבר החשוב ביותר לעשות, זה לא להתקשקש אחד עם השני, אלא לתקצב נכון את מערכת הבריאות הציבורית. אלוהים שבשמיים, מה עוד צריך לקרות כדי שיפתרו את הבעיה היום ולא יידחו לעוד שבוע ולעוד שבועיים". 

פעם הייתה לי יחידת כוויות בהדסה וסגרו אותה, כי הסבירו לי שלא משנה כמה תרומות אני אביא, אין מספיק אחיות לטיפול נמרץ. נניח שהממשלה נותנת לך עוד כסף, מאיפה אתה מביא רופאים ואחיות?
"זאת שאלת הביצה והתרנגולת. אריה מאז שאתה יצאת מהדסה לדאבוני הרב והפכת לפוליטיקאי מפורסם, אנחנו פתחנו עוד ועוד יחידות לטיפול נמרץ. אם אני אספר לך כמה יחידות פועלות היום אתה ממש...

"אנחנו באמת מצליחים בכל החזיתות. בית החולים למעלה מ־90 אחוז תפוסה, יש לנו כמאה חולי קורונה, כל הזמן זה נע בין 95 ל־96. יש לנו כ־20 חולים קשים ומונשמים ויש לנו שני טיפולים נמרצים, לא קורונה, שמנוהלים נהדר על ידי מנהלים מוכשרים וצוותים טובים שעושים עבודה נפלאה ואני לא רוצה לסגור אותם, כי זה חשוב לבריאות הציבור. אני מבחינתי לא רוצה שימותו חולים מקורונה, ובוודאי שאני לא רוצה שימותו אנשים לא מקורונה".

מה אנחנו יודעים על ההצהרה המפתיעה של פוטין? בסוף בא פוטין ואומר שהבת שלו כבר חוסנה.
"אני אגלה לך סוד. בתוכנית שלכם מתגלה לראשונה שבית החולים הדסה שותף במחקר הקליני של החיסון הרוסי החדש.  נכון, זה נעשה במוסקבה בסקולקובו בבית החולים הדסה שנמצא שם. אנחנו שותפים ואנחנו חלק מתוך הניסוי הקליני. אנחנו בודקים קודם כל את הרמה של הבטיחות, זה ייקח זמן".

אבל הוא אומר שכבר יש לו ואתה אומר שלא גמרתם לבדוק.
"אנחנו עושים במקביל. ברוסיה החליטו לעשות במקבילך את הניסוי הקליני, לאסוף את הנתונים כמו שמקובל בעולם המערבי, וגם מקרים מסוימים שאנחנו קוראים להם 'טיפול חמלה', לאפשר טיפולים לאנשים".

אתה בעצם אומר שהחיסון הרוסי אמיתי. זה לא תעלול א-לה 'איוב קרא'.
"אני לא איוב ולא קרא".

אז למה פוטין לא נתן לך קרדיט? הוא לא שמע מה קרה לאנשים שלא נתנו לך קרדיט?
"אנחנו פועלים במוסקבה, אמנם עם השם הדסה, אבל כרוסים לא כישראלים. אנחנו חלק מתוך המערך של העיר מוסקבה בראשות ראש העיר. הם עושים עבודה יפה וטובה. הם עובדים אחרת מאיתנו, ואנחנו מתאימים את עצמנו לשם. בית החולים שלנו הוא בית חולים למחלות ממאירות, והוא עושה חיל. הדסה נשמעת טוב גם ברוסיה והיא תתפשט הלאה והיא הולכת להיות מעצמת בריאות והיא קוראת לאריה לחזור הביתה".

אני רוצה להבין שהיית רציני איתנו. החיסון הרוסי אמיתי? הדסה מוסקבה שותפה לו? והאם אתה מוכן להתחייב שאריה ואני נקבל מנות ראשונים?
"מכיוון שאנחנו לא לבד על גלי האתר אני לא יכול לגלות לך גם את ההתפתחות היפה והטובה של החיסון הישראלי, אז אני לא אפרט. מי שהבין אותי הבין שגם במדינת ישראל, ולא רק עוד 158 חברות ברחבי העולם, עובדים על הנושא של החיסון. דרך אגב, כל אחד עובד על רעיון אחר סביב הנושא של החיסון. חלק עובדים על וירוסים מוחלשים או מומתים, חלק מפנטזים. כל הדרכים מובילות לרומא וצריכות להוביל לכך שהגוף יוכל להתגונן מפני הווירוס ולא להידבק במחלה".

החיסון הישראלי הוא של המכון הביולוגי או משהו אצלך?
"של המכון הביולוגי".

איך בן אדם מחליט איזה חיסון לקחת מתוך 150?
"הביקוש כל כך גדול, כמו שאתה יודע שמדינת ישראל כבר השקיעה בסחורה עתידית כדי להיות זכאית לקבל את החיסון כשיהיה גמור. להגיע לחיסון זה זמן ועבודה עצומה שעובדים יום ולילה. אני מקווה מאוד וההערכה שלי, שסדר גודל של שנה יהיו חיסונים שעברו את כל השלבים. רק מילה אחרונה לאלה שצריכים לתקצב את כל המערכת הציבורית - אין לכם מה לעשות חוץ מזה. לכו לתקצב לפני שיהיה אסון בכל המדינה".