ראש עיריית ירושלים משה ליאון שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על הזינוק במספר חולי הקורונה במזרח העיר, לאחר שבבדיקות הקורונה שנערכו במהלך סוף השבוע 44% יצאו חיוביים לנגיף. לדבריו, "כבר שבועות אני מתחנן לממשלה שיפתחו דרייב אין כמו שהם פתחו במערב העיר" והזהיר: "מה שקורה בירושלים ישפיע על כל ישראל, שכן אי אפשר לעשות פה לא סגרים ולא גבולות".

בעקבות דרישה זו, מעיריית ירושלים נמסר כי יפתחו שני מתחמי דרייב אין במזרח העיר, בג'אבל מוכבר ובשייח ג'ארח. בנוסף סוכם כי משרד הבריאות יתקצב את בתי החולים במזרח העיר ויסייע להם במאבק בנגיף הקורונה.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שלום אדוני.
"שלום וברכה".

הפרופ' רוני גמזו אמר 'בכל מקום אחר בעולם עיר עם נתונים כמו ירושלים הייתה נכנסת לסגר', אתה רוצה להתייחס לדבריו?
"קודם כל בואו נעצור את זה שסופרים את מזרח ירושלים ואת השכונות החרדיות בעיר בנשימה אחת. נכון לרגע זה יש הבדל גדול בין השכונות במזרח ירושלים לבין השכונות החרדיות. בשכונות החרדיות ישנה שליטה, ואפילו ירידה במספרם של החולים. אני ישר מחייך כשאני שומע שמחברים בין השכונות החרדיות למזרח ירושלים, כי אין כל קשר ביניהן".

פיקוד העורף ומפקדת הקורונה (צילום: דובר צה"ל)

יש לך נתונים על השכונות החרדיות?
"אם אנחנו מדברים על 3,600 חולים בירושלים אז בשכונות במזרח ירושלים יש כ־2,000 חולים, בשכונות החרדיות יש כ־800 חולים, והיתר בשכונות הנוספות בעיר. זו בערך החלוקה, ולכן כשמדברים על נשאי קורונה לא נספור את כולם יחד". 

בוא נדבר על כך שביממה האחרונה אחוז הבדיקות החיוביות זינק ב־40 אחוז. זה לא מפחיד אותך?
"קודם כל אני לא יודע על איזה נתונים את מדברת. אני רוצה להפריד בין אחוז הבדיקות החיוביות במגזר הכללי והחרדי בירושלים לבין המגזר במזרח העיר. על פי מה שאני יודע במזרח העיר יש אחוז גבוה יותר, אבל זה לא אומר כלום כי לא מעודדים ולא גורמים לכך שתושבי מזרח העיר יצאו לבדיקות. כבר מספר שבועות אני מתחנן ואומר שיפתחו דרייב אין. ממש כמו שהם פתחו במערב העיר. מדובר בהחלטה ממש פשוטה שצריך להחליט, והיא נמשכת עוד יום ועוד יום, ועדיין לא פתחו מתחם היבדק וסע במזרח העיר".

אחוז התחלואה עולה, אז למה הם מחכים?
"אל תשאלי אותי. גם היום שוחחתי על זה עם מנכ"ל משרד הבריאות, ועם מי שאניע יכול לדבר אני משוחח על כך. בסופו של דבר צריך לזכור שאין פה מזרח העיר או מערב העיר, שכן, ירושלים היא אחת. הרי אם במזרח ירושלים יתפשט הנגיף הוא יעבור למערב העיר. יש חשיבות לעודד את התושבים ללכת ולהיבדק. במזרח העיר הורידו למעשה את הקריטריונים לבדיקה, זאת אומרת שגם אם אין לו את התסמינים הוא גם רשאי להגיע למערב העיר ולהיבדק. רק לצערי הם לא אוהבים להגיע לטדי להיבדק, ולכן אנחנו רוצים להביא את זה אליהם. על זה אני זועק. אני צריך את זה אתמול, לא היום, אתמול. את יודעת שיש 3 בתי חולים במזרח העיר והם לא קיבלו תקציב לקורונה. יש פה הרבה עיוותים בין מזרח העיר למערב העיר, אבל בואו נטפל בהתחלה בנושא הכי חשוב והכי בהול - הדרייב אין. על מנת שנציף את מספר החולים האמיתי שיש שם. חייבים לזכור שרובם הם נשאים קלים, ויש לנו תקציב מיוחד ממשרד הביטחון לבודד אותם ולתת להם את מה שצריך. המטרה היא שנגלה כמה שיותר נשאים בכדי שנעצור את שרשרת ההדבקה. כולנו אחראיים על הבריאות של כולנו". 

כמה אתה חושש שהמספר הזה יעלה ואז זה ישפיע על כולם. הרי יכולה להיות התפרצות מטורפת.
"מה שקורה בירושלים ישפיע על כל ישראל, שכן אי אפשר לעשות פה לא סגרים ולא גבולות. הדרייב אין רק מאתר את החולים ואחר כך צריך לטפל בהם".

אז מה דרשת מהממשלה?
"אני דרשתי יותר מדרייב אין אחד במזרח ירושלים, ותקציב לבתי החולים במזרח העיר, אבל עדיין לא קיבלתי התחייבות". 

כמה אתה מודאג?
"זה נשמע אבסורד אחרי מה שאמרתי אבל אני לא מודאג. צריך לעשות סדר בכל הבלגן של הבדיקות ולטפל בכל הנשאים ולעצור את השרשרת הזו".

וכמה אתה מודאג מסגר, אם יהיה כזה בחגים.
"כמו שאמרתי לאורך כל הדרך 'סגר זו טעות חמורה, זו מדגרה', אלא אם כן עושים סגר כמו שעשו בפסח. אני חושב שסגר יכול להיות מכה רצינית לכלכלה, אנחנו משקיעים את מירב המאמצים ובעזרת השם ננצח".

ראש וועדת החירום למאבק בקורונה בכפר עקב: "השלטונות לא מתייחסים לתושבי מזרח ירושלים"

סמיח אבו רמילה העומד בוועדת החירום למאבק בקורונה בכפר במזרח ירושלים אמר לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM כי הם הזהירו את הרשויות לפני חג הקורבן, אולם הם בחרו להתעלם. הוא טען כי גם במצב שגרה נמנעת המשטרה מלהיכנס לאזורים רבים במזרח העיר, ועל אחת כמה וכמה בזמן הקורונה. "יש שני צדדים למטבע - הייתה צריכה להתבצע הסברה והמשטרה הייתה צריכה לבצע אכיפה, וגם שהתושבים ייקחו אחראיות", אמר.

בן: אמר היום פרופ' גמזו שערביי ישראל עשו פיגוע המוני במהלך חג הקורבן ושאחוזי הבדיקות מטורפים

סמיח: אנחנו הזהרנו לפני החג, אבל לצערי הרב השלטונות לא מתייחסים לתושבי מזרח ירושלים ברצינות, וכתוצאה מזה מקבלים תוצאות כאלה. במקומות כמו כפר עקב, שועפט, ומזרח ירושלים המשטרה לא נכנסת ואנשים מרגישים חופשי. 

אריה: היה צריך להטיל עוצר? לא לאפשר לאנשים לצאת החוצה בחג הקורבן? 

סמיח: יכול להיות שזה היה אמצעי שצריך לנקוט בו. אנחנו לא משחקים עם הנגיף, הרי אנחנו לא רואים אותו ואי אפשר לכוון עליו נשק. אין הסברה כמו שצריך. אנשים חושבים שזה פוליטיקה, שהכל משחק עולמי בשביל למכור תרופה. אנשים לא מתייחסים לכך שיש קורונה.

בן: אז מי אחראי? אתה מטיל את האחראיות על ישראל?

סמיח: יש שני צדדים למטבע. היו צריכים לבצע הסברה והמשטרה הייתה צריכה לבצע אכיפה, וגם שהתושבים ייקחו אחריות. כאן, כולם אחראיים למצב הזה. כל אדם צריך לשמור על המשפחה שלו, אבל שאין מישהו שאוכף את זה הוא חושב שזה משחק. אנשים מקבלים תמונות מחוף הים וחושבים שאין קורונה, הם לא מבינים שמדובר במקום פתוח ושאנשים לא נוגעים אחד בשני, והם חושבים שהכל זה משחק פוליטי. כתוצאה מזה תראו מה אנחנו מקבלים. רק מי שחולה הולך להיבדק, אנשים מתביישים ללכת להיבדק בכדי שלא יגלו שיש להם קורונה. אנחנו נמצאים באותו מעגל וזה הולך ומחמיר. אנשים עם קורונה מסתובבים ברחובות, לא אכפת להם.  אני אומר לך בשיא הרצינות שאני ראיתי אנשים בסופר שלפני יומיים בדקתי אותם ואמרתי להם שהם חיוביים לקורונה, והם מסתובבים בחוץ. זה לא יאומן מה שקורה. לצערי, האוכלוסייה מוזנחת והרשויות לא עושות כלום. גם הועד שלנו מתקיים על תקציב הרשות הפלסטינית. זה לא יאומן.