בצל האיומים על סגר בחגים שעתיד להגיע אם לא ירדו נתוני התחלואה בקורונה, מנכ"ל המרכז הרפואי 'הדסה' פרופסור זאב רוטשטיין שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM, התייחס לאפשרות של סגר כללי נוסף וביקר את מדיניות הממשלה: "אנחנו בצרות. את הסגר עושים בלית ברירה, למה? כי לא יצאנו, לא נלחמנו, לא איתרנו מדביקי על, לא מנענו את המגפה, לא הורדנו את שיעורי ההדבקה, אז עושים סגר. השיח הוא רק איך להכביד, איך להגביל, איך לעצור. בואו נעשה קצת חשבון נפש ואולי קצת נשנה כיוון".

שלום פרופ' זאב רוטשטיין.
"אנחנו בצרות מספיק גדולות והשאלה מה עושים ואיך יוצאים מהסיפור הזה. אני מתחיל להריח שאנחנו הולכים לקראת סגרים בימים הנוראיים, הולכים לקראת הגבלות מאוד קשות במערכת החינוך".

אתה בעד סגר?
"אני ממש לא בעד. ליבי יוצא מקרבי כי אנחנו ממשיכים לעשות את כל השטויות האפשריות והופכים את החיים בארץ".

אתה נגד סגר?
"ברור שאני נגד סגר".

למה? מה יפסיק את ההדבקה?
"אם נצא ונתחיל לעשות משהו. אני רוצה לתת עצה למי ששומע אותנו כרגע, כל מי שגרים בבתים גדולים של 50-100 דיירים ורוצים להתכונן לסגר ממש לפני התאריך שנכנס הסגר - לכו להיבדק לקורונה. כי אם בתוך הבניין שלכם יהיה אחד חולה קורונה אז הסגר הזה יגרום ל-100 דיירים או יותר להיות חולי קורונה. אז כל ועדי הבתים ששומעים אותי עכשיו".

השכנה מלמעלה מדביקה אותי? אני לא מצליח להבין.
"סגר בבניין מסוג זה, השכנה במדרגות, עולה ויורדת, הילדים בחצר - זה סגר שלא יהיה ל-3 שעות, זה יהיה קצת יותר ארוך, זה חג. אז בקיצור להיבדק, אל תכניסו לבניין מדביקי על, שזה יהפוך את הסגר לחממה בה יצמחו קורונות באלפים, זו עצה ידידותית ממני. אני לא שייך לממסד, לא למשרד הבריאות, לא לאף אחד, עצה טובה לבניינים רבי קומות. הרבה דיירים שרואים את הסגר כחלק שמחייב אותם בתחום הבניין – נא להיבדק".

למה אתה נגד סגר אם המערכת אומרת שאין דרך אחרת? נשארו רק 21 מכונות אקמו.
"זה שטויות, מערכת הבריאות מנוצלת כתירוץ בלבד לעשות סגרים ותהליכים. את הסגר עושים בלית ברירה, למה? כי לא יצאנו, לא נלחמנו, לא איתרנו מדביקי על, לא מנענו את המגפה, לא הורדנו את שיעורי ההדבקה, אז עושים סגר. זה מתפרש כעונש, זה פוגע כלכלית, פוגע במטה לחמם של הרבה מאוד אנשים, יסגרו עוד עסקים, עוד מבוטלים ואנחנו נכנסים למערכת הרבה יותר קשה כי היא חברתית-כלכלית קשה בעוד הבעיה הבריאותית, צריך לטפל בה בכלים שמטפלים".

אז מה אתה מציע לעשות חוץ מלהיבדק? איך עוצרים?
"אם שמתם לב, כמות הבדיקות שאנחנו מבצעים בניגוד להודעות רה"מ ירדה אפילו ביותר מחצי, ירדנו לרמה של אי אמון כזו שאנשים עצמם לא באים ומשרד הבריאות משנה אינדיקציות לנושא הבדיקה, וזה מסכת ייסורים. אתה רוצה לעשות בדיקה? אתה צריך ללכת לרופא, הוא צריך לקבל החלטה, הוא שולח אותך, זה עוד זמן ועוד תור, עד שאתה מקבל את התשובה - המחלה עברה מזמן. זו לא השיטה לגלות מדביקי על, השיטה לגלות מדביקי על כמו שנעשה במקומות אחרים זה מהירות וביצוע. החלטת? אתה בודק, תוך כמה שעות אתה מבודד".

זה לא נעשה?
"לא, זה לא נעשה. תחקירים צולעים, אתה לא מגיע לאנשים שהיו במגע ראשון".

מערכת הביטחון עושה את זה עכשיו.
"עוד לא התחילה לעשות את זה, אנחנו מדברים על זה ואני לא רואה גידול במספרי הבדיקות, אני לא רואה את המעבדות עובדות אפילו כמו שאנחנו בהדסה תוך 4 שעות מחזירים תשובה. לא רואה אף מעבדה שנותנת תשובה תוך 4 שעות".

מה עם החיסון הרוסי שהדסה קשורה אליו?
"זה חיסון אמיתי שמפתחים אותו במעבדות מאוד יוקרתיות שאנחנו לא מכירים אותן מספיק אבל צריך לתת להן יוקרה. הדסה, תשמעו בעתיד קצת יותר על הקשרים שיש לנו עם רוסיה בנושא החיסון".

אתם משיגים את האמריקנים בדרך לחיסון?
"אני מקווה שהרוסים, לא אנחנו, אל תכניס אותנו, אנחנו קטנים וחלשים לעומת הרוסים".

לא לוקח קרדיט?
"אני לא רוצה לקחת קרדיט, אני רוצה לעשות, אני לא מחפש קרדיט".

משיגים?
"יש סיכוי סביר שכן".

מתי יהיה חיסון לקורונה? להערכתך?
"החברות עצמן נמצאות כרגע בין פאזה 3 לבדיקות, גם הרוסים ויש להם קבוצות גדולות שנבדקו. אני מניח שיש יתרון מסוים לרוסים כי הם רצו מהר, ופחות התעכבו ואני חושב שהמדענים שפיתחו את החיסון הם אנשים מאוד רציניים בקנה מידה עולמי. לכן אני מאמין שהחיסון יהיה והוא יהיה יחסית מהר, ויהיה אותנטי עם פחות תופעות לוואי. זה אישית אני מאמין. יש דברים שאפשר להקל בכל השיח שהולך בתקשורת שהוא רק איך להכביד, איך להגביל, איך לעצור. אנחנו למעלה מחצי שנה בתוך הסאגה הזאת וזו המדינה הכי גרועה בעולם בתחום הזה שהולכת להיות, שסובלת מקורונה והורסת את המדינה מבפנים. בואו נעשה קצת חשבון נפש ואולי קצת נשנה כיוון".

 הנה בדיוק קיבלתי הודעה מחבר במכבי שתוך יום קיבל תשובה.
"מעולה, נהדר. אז בואו נקווה באמת שכמו מכבי כל הקופות יהיו כאלה ונקבל תשובות מהירות ונצליח לעצור את המדביקים".

בדיקה בשדה התעופה תהיה כמו שעושים בכל העולם מזמן?
"יש מכרז, יש 9-8 מתמודדים ואני מקווה שמישהו טוב ייבחר שם ונוכל גם את זה לעשות".