בצל העלייה בתחלואה: מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, התראיין היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לאיסור על הטיסות לאומן שבאוקריאנה לקראת החגים. "ברור לי שיהיו כאלה שיגיעו לא משנה מה יעשו – אבל צריך לצמצם את זה למינימום. יש פה קבוצת אנשים ששמה ערכים אחרים לפני הזהירות וההישמרות מפני הקורונה", אמר ברבש. 

האוקראינים הודיעו היום שהם לא יתנו לחסידי ברסלב להיכנס למדינה לצורך האירועים באומן. אני מניח שגם אתה לא
השתכנעת מהתיאור על כך שניתן להגיע לשם ולהיות שם בזהירות.
"זה לא משכנע אותי, אבל זה רק ממחיש לכולנו שיש פה קבוצות של אנשים, ולא רק חסידי ברסלב, ששמות ערכים אחרים לפני הערכים של זהירות או שמירה מקורונה. אתה לא יוכל להיכנס לנבכי הנשמה של חסידי ברסלב. להם להשתטח על קברי צדיקים זה חשוב ברמה עילאית, כזו שאנחנו כנראה לא יכולים לתפוס. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לצמצם את זה ככל שאפשר באמצעים חוקיים והסברתיים, ובנוסף – לצוד אותם כשהם חוזרים".

אתה מצפה שממשלת ישראל תמנע טיסות ישירות לאומן, תעצור את הטיסות?
"כן. אני מצפה שממשלת ישראל תעשה כל מה שהיא יכולה כדי למנוע מאנשים להגיע לאומן. ברור לי שיהיו כאלה שיגיעו לא משנה מה יעשו, אבל לפחות לצמצם את זה למינימום, כך שיהיה אפשר לנהל את זה".

מה חשבת כשראית את החתונה בבלז?
"זה מקומם מאוד וזו דוגמה נוספת לערכים שראש החסידות שם. אני משער שמה שעובר לו בראש זה שהנזק שיגרם לחסידות שלו כתוצאה מהשבתה של הפעילות השגרתית, שכוללת לימודים, אירועים ותפילה, הוא גדול יותר מהנזק שיהיה במידה ולא ישמע להנחיות. ראש החסידות מקבל את ההחלטות האלה בצורה מושכלת ומוכן לשלם את המחיר, הבעיה היא שאת המחיר לא רק הוא משלם, אלא גם בית חולים הדסה, או בית חולים שערי צדק - ועל זה הוא לא אחראי".

מה אתה חושב על המצב באופן כללי? עכשיו כבר מדברים באופן מפורש על סגר, כנראה בחגים, כדי לא לפגוע בפעילות הכלכלית. זה יהיה במתכונת של עוצר? 
"אני לא יודע איך יחליטו על הסגר. אני יודע שני דברים: אף מדינה לא הצליחה ואי אפשר באמצעים הרגילים להוריד את המספרים מ-1500 נדבקים ביום ל-200-300 נדבקים ביום, כמות שאיתה אפשר לחיות ולהחזיר את הכלכלה. דבר שני, אתה לא רוצה לעשות סגר כזה ולגלות שסיימת את תקופת הסגר ולא קיבלת את מה שאתה צריך לקבל. מי שמקבל את ההחלטות יצטרך לקבל החלטות בצורה חכמה, ולהבין שהוא לא יכול לשחק יותר מדי פעמים עם הסגר הזה, הוא צריך להביא תוצאות".

השם שלך מזוהה עם ביה"ח איכילוב, והמודל שם הוכיח את עצמו. יש סכנה של אי ספיקה בבתי החולים, נוכח העלייה בחולים הקשים?
"לא צריך להיות גאון בסטטיסטיקה בשביל להבין מה קורה. אנחנו מדברים על שני אחוזים מהנדבקים שמגיעים למצב קשה, וזאת בניגוד לגל הראשון בו המספר עמד על ארבעה אחוזים. אנחנו מדברים על 14 ימי אשפוז בעבור החולים הקשים, מול 21 ימי אשפוז כפי שהיה בגל הראשון. אנחנו מדברים על זה ששליש מהחולים הקשים מונשמים, וזאת בניגוד לגל הראשון בו היה מדובר על 50-60 אחוזים". 

המחלה השתנתה, או שהרפואה השתנתה?
"אני חושב שמה שהשתנה זה הגילאים הצעירים יותר של החולים, בינתיים. אנחנו כבר רואים עלייה בגילאים, רואים יותר בני 60 ממה שהיה לפני שבועיים-שלושה, וגם הטיפול השתנה. אנחנו מבינים את המחלה היום יותר טוב. זה לא בעיה להבין שאם אנחנו על 1500-1700 נדבקים חדשים ביום, נגיע ל-400 חולים קשים שמאושפזים. אם הגילאים של החולים ימשיכו לעלות ולהיות מבוגרים יותר, או שמספרי הנדבקים יגדלו, אז גם המספר של החולים הקשים בבתי החולים יגדל, ובתי החולים יתחילו לקרוס. תזכרו, אנחנו עדיין בקיץ, ועוד מעט יהיה חורף".

נתניהו מסמן מטרה בדרך לחיסון לקורונה. צילום: לע"מ

"תחזית התמותה מהנגיף עולה בימים האחרונים"

חוקרים מהאוניברסיטה העברית פרסמו היום אזהרה מפני העלייה בנתוני התחלואה, והתריעו כי אנו בפתחו של גל נוסף, משמעותי וקטלני יותר. במסמך, שעליו חתומים פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' רן נירפז מבית חולים הדסה, פרופ' דורון גזית, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, ד"ר מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה ומבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים, נקבע כי "יש להיערך להחמרת ההגבלות הנוכחיות, זאת מכיוון שהתפרצות נוספת ברמת ההדבקה הנוכחית תהיה קשה משמעותית מהגל הקודם. אופן השינוי במספר המאושפזים במצב בינוני וקשה דומה לחודש יוני, בהתחלת התפרצות 'הגל השני'. התצפית קדימה מעוררת חשש להתפרצות נוספת". 

עוד הוסיפו כי "נראה שפיזור התחלואה מחייב הקפדה על התקהלויות במקומות סגורים בארץ, בדומה להגבלות שבלמו את הגל השני. מעל ל-800 מתים בסה"כ צפויים לקראת סוף אוגוסט. העלייה במספר החולים הבינוניים מעלה חשש לעלייה עתידית בכמות החולים במצב קשה ולפריצה של רמות התחלואה הנוכחיות".