ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה (שני) צו של שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (העבודה), שיאפשר תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים בעולם התרבות. את הצעד יזמו השר שמולי ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בשיתוף עם יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד) ושר התרבות חילי טרופר (כחול לבן). 

סרטון ארכיון: עידן עמדי נואם בכנסת על מבצ הפרילנסרים בעולם התרבות (באדיבות ערוץ הכנסת)
 
על פי סעיף 6 לחוק הביטוח הלאומי, שר העבודה והרווחה רשאי לקבוע בצו כי מבוטחים העוסקים בסוג העבודה מסוים או נתונים בתנאי עבודה מסוימים ייחשבו כעובדים שכירים על פי חוק, או כעובד עצמאי או כמי שאינו עובד ואינו עצמאי. השר שמולי החליט להרחיב את הצו ולהחילו על אנשי צוות מקצועיים בתחום הטכני או האומנותי בהם צלמים, טכנאים, תאורנים, מקליטים ואנשי סאונד, מעצבי תלבושות, מלבישים, מאפרים, עוזרי הפקה ועוד.
 
התנאי לצורך ההכרה הוא בהסכם העסקה מראש לתקופה של רבע שנה לפחות, או השתתפות בחמישה ימי הפקה לפחות, או השתתפות בסדרה אחת למשך לפחות שלושה ימי הפקה. תחילת הצו באחד בספטמבר והוא יחול על הסכמים שנחתמו מיום זה ואילך וגם על הסכמים שנחתמו קודם לכן ועומדים בתנאים, כשלאחר צבירת שישה חודשי תקופת אשכרה יוכלו העובדים לקבל דמי אבטלה.
 
השר שמולי אמר לאחר אישור הצו בכנסת: "עובדי ענף התרבות נפגעו קשות במשבר הקורונה ואין לי שום כוונה להפקירם. המשבר חשף במיוחד עד כמה רשת הביטחון שלהם חסרה והם מופלים לרעה. התיקון שאנו מובילים משנה חיים בעבור רבים מתוכם. אלפי עובדים יעברו מאחורי הקלעים לקדמת הבמה מבחינת רשת הביטחון החשובה שהמדינה תספק להם מעתה ואילך". השר טרופר הוסיף: "עולם התרבות חווה ימים מורכבים והאחריות שלנו היא להעניק לכל אותם עובדים ביטחון כלכלי לטווח ארוך. עבדנו לילות כימים כדי שהתיקון החשוב הזה יתקיים ויכלול בתוכו את כל מי שזקוק לכך" וח"כ חיים כץ הדגיש: "מוטב למדינה לתת עכשיו, כדי לא לשלם ביוקר בהמשך, כשמשפחות יתרסקו כלכלית. יש לקדם מתווה לשחרור עולם התרבות והספורט מהקיפאון".
 
בתוך כך, הולכת ונשלמת משימת הביטוח הלאומי להעברת המענק לכל אזרח לכ-350 אלף התושבים שלא אותרו חשבונות בנק שלהם לקבלת המענק. נכון לבוקר היום השני לאפשרות קבלת המענק במזומן בסניפי דואר ישראל, הגיעו כ-30 אלף אזרחים לקבל את הכסף. האפשרות תהיה זמינה בשבועות הקרובים.