מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס להמשך העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה בישראל.

אלדד: יש עלייה משמעותית גם במספר הנדבקים, וגם במספר החולים קשה בארץ. מה אנחנו רואים?
כן, ספרנו ביממה האחרונה למעלה מ-1,800 נדבקים חדשים. המשמעות היא שאנחנו לא יורדים, אנחנו ממשיכים להישאר באותה רמה של הדבקה, לשמחתי המקדם לא יותר גדול מ-1, אבל זה מטריד מאוד כמו שזה היום, וזה עניין של זמן - אי אפשר לסחוב על גב המדינה כל כך הרבה נדבקים, כי מזה נגזרים החולים הקשים, המונשמים והתמותה. לכן, חייבים לעשות מעשה. אני מרגיש כמו קאטו הזקן שאומר את זה כל הזמן, אבל יש לי נקודות מסוימות של עידוד. לדוגמה, הנושא של 'מגן אבות' שעובד יפה מאוד במוסדות הקשישים, ואנחנו לא שומעים שם התפרצויות, בגלל שאנחנו דוגמים כל שבועיים את הסגל של הקשישים.

היום, אנחנו המסייעים לגמזו, על נושא של מבצע דומה לתלמידים, שמחזירים את מערכת החינוך להמשיך ולדגום כל שבועיים את כל צוות בית הספר - מורים, מלמדים, שמשים, מנהלים וכו', כדי למנוע הדבקות, כי אנחנו פותחים וכמובן שאם לא נשמור ולא נהיה מסודרים, אנחנו עלולים לגרום להדבקה יותר גבוהה ממה שהיא עכשיו. ומה שאין מנוס כנראה, ובסופו של דבר זה יקרה, להמשיך או להתחיל לבצע בדיקות נרחבות באותה קבוצה א-סימפטומטית שבתוכה מתחבאים המדביקים הכבדים, את אלה אנחנו צריכים לדוג ולבודד. שבועיים בידוד, פתרנו את הבעיה שלהם, וככל שנתפוס יותר כאלה, נקטין את ממדי התחלואה בארץ.

אלדד: אבל אלה בדיקות למאות אלפים.
זה בסדר, במקום לזרוק את מה שקנו לשווא, בוא ננצל אותם. יש לנו את הקיטים לביצוע בדיקות. אם אני לא טועה במספר, יש 650 אלף קיטים לביצוע בדיקות שבחודש הבא יאבדו את תוקפן, אז לא הגיע הזמן לנצל לפחות חלק מהם, והשאר ילכו לפח.

כספית: תגיד, למה אנחנו כל כך בעצם מתרגשים? עכשיו ראיתי נתון שמספר החולים הפעילים ירד בצורה דרמטית, החולים הקשים עולה אבל מעט, זאת אומרת זה במסגרת המגבלות כמו שאומרים.
מישהו חושב שאסור להעביר את המערכת לפי פחת, דהיינו שנצטרך להסתכל לחולה בעיניים ולהגיד לו, 'אין לנו מיטה בשבילך או אין לנו מנשם בשבילך', זה חשש עצום.

אלדד: אבל איפה הפי פחת הזה? אמרו 200, אחר כך העלו את זה ל-400, היום שמעתי את חזי לוי (מנכ"ל משרד הבריאות), אולי זה כמו הכנרת כשהייתה בצורת.
זה נכון, אני סומך מאוד על עמיתיי מנהלי בתי החולים, ועוד יותר אני סומך על הרופאים והאחיות הנפלאים של מדינת ישראל. לא נהיה כמו שתיארו את איטליה, שצלצלו אל אנשים ואמרו להם, 'תישארו בבית, אל תבואו לבית החולים'. אני מקווה שלא נהיה ככה. אנחנו מקבלים את כל מי שצריך לאשפז אותו, רק מי שצריך לאשפז, את השאר אנחנו לא מקבלים. זאת אומרת מישהו שממש מתחיל הידרדרות במצבו וזקוק לטיפול תוך כדי אשפוז והשגחה צמודה שלא ידרדר, אנחנו מקבלים אותו.

ויש עוד משהו, יש שביב של אור בקצה המנהרה שנקרא 'החיסון הפסיבי', הניסיונות המוקדמים שאנחנו עושים היום בחולים עם הנסיוב הזה שכל כך הרבה התנגדו לו במשרד הבריאות. דרך אגב, הם לא התרפאו מהבעיה הזאת עד היום, גם היום, אחד מהבכירים במשרד הבריאות התחיל לצרוח שזה משאב מדינה, והוא כועס על 'הדסה' שעשתה את זה, אבל אנחנו משחררים חולים הביתה במקום לחבר אותם למנשמים.

אלדד: עד היום טופלו 500 כאלה בארץ.
שטופלו בפלזמה, מחולה בודד שהחלים, לחולה-חולה. אנחנו בנסיוב מטפלים מנסיוב שמופק מהרבה חולים שהחלימו לחולה אחד, הבדל של שמיים וארץ. כמות הנוגדנים שיש בנסיוב שאנחנו נותנים היא לעילא ולעילא גדולה יותר מאשר פלזמה מאחד לאחד. כשטיפלנו בפלזמה עשינו גם שגיאות אתיות, ואתה אריה הרי יודע את השגיאות האתיות. אנחנו לא מדדנו את כמות הנוגדנים בפלזמה שנתנו בתחילת הדרך. אנחנו ב'הדסה' היינו החלוצים שהתחילו לבדוק את רמת הנוגדנים, ולכן נתנו כמה מנות פלזמה בתחילת הדרך, היום אנחנו לא עושים את זה, נותנים רק את הנסיוב שבטוח יש בו נוגדנים ובכמות גדולה, והרי זה פלא - אלה שנתנו להם, ראינו את הווירוס נעלם תוך 48 שעות, ואלה תוצאות ראשוניות מאוד מעודדות בבני אדם.

כספית: אנחנו מעודדים למחצה, כרגיל.
נכון, אבל צריך להמשיך וללחוץ. למה אני מתראיין? הציבור ששומע אותנו עכשיו, צריך להפנים שני דברים - אחד, שאין מנוס מבדיקות, בדיקות, בדיקות, של אותה אוכלוסייה שעלולה להדביק את כולנו, ושתיים, אם חס וחלילה בחגים נהיה בתוך סגר, ואני מריח את זה שלא יוכלו להימלט מזה, כי אף אחד לא יוכל להצדיק את זה שבכמות כזאת של חולים אין סגר, אז אם חס וחלילה יהיה סגר, לפני הסגר להיבדק לקורונה. לא להכניס ליחידת המשפחה, יחידת הבניין, יחידת השכונה חולים שידביקו את כולנו בסגר. אז נא להישמר לנפשותינו ולבצע בדיקת קורונה לפני הסגר.