קבינט הקורונה אישר אמש את תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה רוני גמזו, אך טרם הוחלט האם שנת הלימודים תיפתח גם בערים האדומות, בהן התחלואה גבוהה. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, התראיין הבוקר (שני) ב"כאן ב'" ומתח ביקורת על הממשלה כשאמר "אין מדינה נורמלית בעולם שהייתה מעזה להפעיל את מערכת החינוך בקצב הדבקה של 2,000 איש ביום. המנהיגות קשובה מדי למה שמה שהציבור רוצה ולא למה שהוא צריך וכתוצאה מזה יש החלטות שמקשות על ניהול המשבר".

ברבש התייחס לסירובו לקבל את תפקיד ממונה הקורונה ואמר כי "בטמפרמנט שלי הייתי מתפטר כבר שלוש פעמים מהתפקיד: פעם אחת על כניסת 17 אלף התלמידים מחו"ל, פעם שנייה על אומן ופעם שלישית על פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות".

"נמצאים בשיא התחלואה"

פרופ' רן בליצר, יו"ר קבינט המומחים שמייעץ לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, התראיין אף הוא הבוקר ב"כאן ב'" והתריע כי "אי השלמת תכנית הרמזור תביא אותנו למצב שבו נצטרך לנקוט בצעדים לא דיפרנציאליים".

המחלוקת עדיין בעינה בנושא פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות. עד כמה זה יכול להיות מסוכן?
"הממשלה עוד לא החליטה סופית בעניין הזה. היא תבקש דיון נוסף בין השרים כדי לקבל החלטה. אנחנו נמצאים בתקופה שבה התחלואה נמצאת בשיא, זה המספר הגבוה ביותר של מאושפזים בבתי החולים מאז פרצה המחלה". 

למה זה לא משתנה? 
"ראשית, זה בגלל שיש זמן שלוקח לבנות מערכים חדשים. התחילה עבודה יסודית, עמוקה, עם פיקוד העורף ורשויות אחרות כדי להביא לקטיעת שרשראות ההדבקה. הזמן זה פקטור אחד. אם רוצים מחר לרדת באופן דרמטי ודרסטי אז יש דרך - סגר, אבל המשמעויות לכלכלה ברורות לכולם. זו דרך לא נכונה לכולם. הדרך האחרת מחייבת שאנשים שעושים דין לעצמם יחדלו מההתנהגות הזו, והאנשים שסביבם והמנהיגים הקהילתיים שלהם יפצירו בהם שלא לעשות את זה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)

בהתייחס לערים האדומות, אמר: "אנחנו חושבים שבעת הזו לפתוח את מערכת החינוך שם - זה לא אחראי. התחלואה בקרב תלמידי תיכון גבוהה יותר משיעורם באוכלוסייה. בערים צהובות ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים היא סבירה, למרות שגם על זה הייתה מחלוקת, כי חינוך זה חשוב, זה ערך. בערים אדומות היום אסור להיות בהתקהלות בתוך חלל סגור של יותר מ-10 אנשים, ופתיחת מערכת החינוך זה אומר שאנחנו שמים 18 תלמידים בחדר סגור, והסיכוי שיהיה שם חולה הוא גבוה, זה לא אחראי. אנחנו חייבים להכניס בקרים והיגיון ולמנוע את אותם הדברים שיביאו לעלייה בתחלואה. זה צעד לא אחראי".

את דבריו חתם באומרו כי "אני חושב שהמילה האחרונה לא נאמרה, אני משוכנע שבסופו של דבר ההחלטות הנכונות יתקבלו. הילדים הללו שייכנסו למערכות חינוך לא יינזקו, הבעיה היא שהם יחמירו את התפשטות התחלואה באותן ערים ואף יותר מזה. ההמלצות שלנו למגבלות תנועה בערים אדומות עדיין לא בוצעו. התחלואה עלולה להתפשט וזה יביא לאותם צעדים שאנחנו מנסים למנוע, אותם סגרים שפוגעים בכלכלה. אי השלמת תכנית הרמזור תביא אותנו למצב שבו נצטרך לנקוט בצעדים לא דיפרנציאליים".