היום (שלישי) החל לפעול במפקדת אלון (מפקדת הקורונה) של פיקוד העורף שלב החקירות האפידמיולוגיות. שר הביטחון גנץ וממונה ההתמודדות עם נגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ביקרו במפקדה והתרשמו מהיערכותה המהירה. המפקדה הוקמה לפני כשלושה שבועות, בהנחיית שר הביטחון ובשיתוף עם כלל גורמי מערכת הבריאות, לרבות פרופ' גמזו. את הקמתה הובילו סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר ומפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין. 

יו"ר כחול לבן אמר בתום הביקור: "עלינו עוד כיתה היום במאבק בקורונה. אני שמח שמערכת החינוך נפתחה ברובה, לאחר היערכות רחבה. נאלצנו גם לקבל החלטות קשות לגבי חלק מהרשויות ואני מקווה שבמהרה אפשר יהיה להחזיר אותן לשגרת לימודים רגילה. רק בעבודה קשה, יחד עם כל הרשויות ועם פרופ' גמזו ובתיאום עם משרד הבריאות ויתר משרדי הממשלה נצליח לקטוע את שרשרת ההדבקה ולתמוך באוכלוסייה מול האתגרים שעוד נכונים לנו. אני מבקש להודות לחיילי וקציני פיקוד העורף, ולפרופ' גמזו אני מבקש לומר- יש לך את כל הגיבוי להמשיך".

שר הביטחון גנץ ופרופ' גמזו במפקדת אלון, היום

ממונה הטיפול בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר בתום הביקור: "מה שאתם רואים כאן זה המאמץ לקטיעת שרשרת ההדבקה. לפעמים האזרחים שואלים: 'אז מה עושים? איך מקטינים את התחלואה?' קטיעת השרשרת זאת הדרך להקטין את התחלואה. החקירות כאן עוזרות לנו לאתר את האנשים, לאתר מגעים, לשלוח לדגימות, לבצע עוד חקירות, לבודד - כך קוטעים את השרשרת. אני מבקש - לכו להיבדק, שתפו פעולה עם החקירה, גלו רמה גבוהה של חשד, אל תזלזלו! הדרך היחידה לקטוע שרשראות זה בשיתוף פעולה של התושבים ושל הרשויות המקומיות. כל תושב שיעשה את זה, יהפוך את הרשות שלו לירוקה, ולא לאדומה או כתומה. זו הדרך, צה"ל כאן במלוא הכוח, שר הביטחון, כל הכבוד לך ולאנשים שנמצאים כאן, לפיקוד העורף, ולעוצמה של צה"ל, רק כך אנחנו יכולים לנצח את הקורונה."

מפקדת אלון בפיקוד העורף, בפיקודו של תא"ל ניסן דוידי, החלה את פעילותה לפני פחות מחודש מתוך מטרה לפעול לקטיעת שרשרת ההדבקה, לחזק את יחידות הקישור בערי המיקוד, לפנות חולים ודרושי בידוד למלוניות ולבצע דגימות ובדיקות. זאת בנוסף להמשך מאמצי ההסברה וההערכה שמבצעים צה"ל ופיקוד העורף.

נכון להיום משרתים במפקדה 2,100 קצינים, חיילים ואזרחים האמונים על משימות אלו. לצורך מאמץ החקירות האפידמיולוגיות שהחלו היום, גויסו למעלה מ-300 חיילי סדיר ומילואים המשרתים במטה פיקוד העורף, אליהם צורפו כ-700 חוקרים נוספים ממערכים שונים. בשבועות הקרובים, יגויסו מאות חוקרים נוספים ברשויות המקומיות שיהיו תחת הנחיית המפקדה. 

מאז הקמת המפקדה נקלטו כ-25,000 חולים במלוניות הקורונה וכ-16,000 דרושי בידוד נוספים. בנוסף, קרוב ל-100,000 בדיקות שונעו למעבדות והוקמו 13 מתחמי בדיקות נייחים באמצעות מפקדת אלון. מערך הדיגום ביצע עד כה 4,500 בדיקות בבתיהם של אנשים שלא יכלו להגיע להיבדק. המפקדה מפעילה עשרות נציגויות בערים השונות, ותגברה את ההסברה בשפות השונות ובאמצעים שונים, המותאמים לצרכי האוכלוסייה, לרבות תגבור מוקדי 106 בערים אדומות וכתומות.