פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו הבהיר הבוקר (שישי) כי לפי ההחלטה שקיבל אתמול קבינט הקורונה, סגר מלא יוטל על 8 ערים אדומות בלבד בהן רמת התחלואה בקורונה גבוהה במיוחד, ואילו על יתר הערים האדומות יוטלו הגבלות תנועה.

בנוסף הדגיש גמזו כי החלטת הקבינט נתנה מנדט לצוות המקצועי בראשותו להרחיב את הערים האדומות שיוטל עליהם סגר מלא ולא רק מגבלות תנועה. ההחלטה הסופית צפויה להתקבל במהלך סוף השבוע ותאושר על ידי הממשלה ביום ראשון. 

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום קבינט הקורונה

בתוך כך, במשרד הבריאות פרסמו הבוקר את הפילוח המלא של היישובים השונים לפי תכנית "הרמזור", אותה הציג הפרויקטור גמזו, לאחר שאמש אישרו השרים את הסגר על הערים האדומות.

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך משרד הבריאות)

"השבוע העברנו את מודל הרמזור שמאפשר לדרג ישובים ע"פ רמת התחלואה. הרמזור לא נגמר בצבעים, הוא מהווה את היכולת שלנו לבחון את הצעדים שלנו באופן ממוקד", אמר גמזו בתדרוך לתקשורת שהעביר אתמול. "הצעדים זה גם ההתערבות, התמיכה והסיוע. ערים אדומות זה לא אות קין. זה מקומות שרוצים להתערב יותר ולעזור יותר".

"הנחיתי את פיקוד העורף לתת את מיטב הסיוע לערים האדומות, אך לצערי רמת התחלואה הגבוהה מחייבת צעדים נוספים, צעדים רוחביים שאין לראש העיר. בקבוצת הערים האדומות עם התחלואה הגדולה ננהיג עוצר לילי - כן, אין ברירה, וכמובן סגירת מערכת החינוך. אלו צעדים מאוד לא פשוטים אבל כשרואים התפרצות מעריכית וחוסר שליטה שלנו ושל העיר על מצב התחלואה - אין לנו ברירה".

"אין יוצא ואין נכנס בערים עם פעילות גבוהה ותנועה גבוהה. עיר כזו גורמת לתחלואה בערים אחרות עקב המעבר ממנה ואליה", הדגיש. "במיוחד במגזר הערבי ובחברה החרדית אנחנו רואים את זה, את המעבר של התחלואה מעיר לעיר מעורבת. זה קורה כל הזמן" וזה בעצם גורם להתפשטות ההדבקה בכל רחבי מדינת ישראל".

"אנחנו באירוע של מלחמה. מול היקפים כאלו של תחלואה לא נצליח להתמודד. זה הרגע שבו בתי החולים יקרסו", הוסיף. "המטרה היא בלימת התפשטות. לכן אנחנו נדרשים לצעדים שאנו נוקטים בלב כבד. כל ישראל במלחמה וכל ישראל צריכה לעזור האחד לשני".

"אנחנו נכנסים לרגע קשה במאבק וצריכים לעשות הכל כדי שהאפשרות לסגר תתרחק מאיתנו. אלו החלטות קשות ויהיו עוד החלטות קשות. נצטרך לראות מה יהיה בימים הקרובים", סיכם גמזו, וקרא: "זה מסר לכל עם ישראל. שום חתונות, שום זלזול בהנחיות, שום התקהלות שאינה חוקית. כל מי שלא שם מסכה ומזלזל - מבחינתי יורק בפרצוף של רופא שעובד 24/7".