ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על החלטת קבינט הקורונה לממש את תוכנית הרמזור ועל העובדה כי עירו נחשבת כעיר מוגבלת בצבע אדום בוהק, בה מדד התחלואה גבוה מאוד וקצב הגידול מהיר. "אנשים נכנסנו קצת לשאננות אחרי הגל הראשון שעברנו אותו בהצלחה מאוד טובה, גם בחברה הערבית ובמיוחד בכפר קאסם. אנשים זלזלו, אני לא אומר שכל האנשים אבל מעט מאוד אנשים, במיוחד בעניין של החתונות, אמרו שזה כנראה לא כל כך מפחיד", הסביר בדיר.

פירוט ההגבלות לפי תוכנית הרמזור. צילום: באדיבות פיקוד העור

מה שלומך עו"ד עאדל בדיר, איך אתם אדום בוהק?
"מה לעשות? אנשים נכנסנו קצת לשאננות אחרי הגל הראשון שעברנו אותו בהצלחה מאוד טובה, גם בחברה הערבית ובמיוחד בכפר קאסם. אנשים זלזלו, אני לא אומר שכל האנשים אבל מעט מאוד אנשים, במיוחד בעניין של החתונות, אמרו שזה כנראה לא כל כך מפחיד".

אתה שולח פקחים לאירועים?
"בוודאי, מאז שהתחיל הגל השני, אצלנו התחיל קצת מוקדם יותר מאחרים, אני הכרזתי שאני לא משתתף באף חתונה, לפני חודש. גם כל חברי מועצת העיר, הרופאים, אנשי ציבור".

יצא לך טוב.
"כן, את האמת הייתי שמח מאוד אם היו מקיימים את כל החתונות, אבל לפי הכללים, מה לעשות? תקופה קשה".

אתה נותן דו"חות, פקחי העירייה?
"פקחים של העירייה לא יכולים לתת דו"חות, אין לנו סמכות לתת דו"חות. אבל פקחים של המשטרה נותנים ופקחים שלנו מגיעים לחתונות ומשכנעים אנשים. הייתה היענות, בשבוע האחרון במיוחד".

בלי קנסות זה לא ייפסק.
"80 אחוז מהאנשים דחו את החתונות שלהם, רואים היענות אבל נשארו בודדים שקיימו חתונות. אבל חלק שמרו, וחלק לא שמרו על הכללים. אני רוצה לבשר, נכון שאנחנו נמצאים באדום, אפילו באדום חזק בוהק כזה, אבל אני אופטימי. לפני שבועיים אנחנו גיבשנו תוכנית יחד עם פיקוד העורף, המשטרה, משרד הבריאות, הצוות של גמזו והתחלנו בתוכנית כפיילוט בחברה הערבית. את התוצאות אנחנו רואים כבר בשטח, החל מסוף השבוע שעבר".

איך אתם מתייחסים לסגר, אתה רואה את החרדים על סף מרי, בני ברק אומרת שזה אנטישמיות ושהם לא ישתפו פעולה. ערים חרדיות נוספות מצטרפות לגישה הזו, ואתם?
"הדבר האחרון שראש עיר רוצה לשמוע זה סגר, קיבלנו כמו איום על סגר לפני חודש, עשינו הכול כדי להימנע מסגר. נכון, אנחנו כראשי הרשויות הערביות היינו רוצים שזה יהיה סגר לילי מ-19:00 בערב עד 5:00 לפנות בוקר, כי הבעיה שלנו זה רק החתונות. אין לנו משהו אחר שהשתנה מהגל הראשון חוץ מהחתונות, אבל מה לעשות? אם יוטל סגר, היינו מעדיפים, אם שומעים אותי גם אלה שמקבלים את ההחלטות בירושלים, היינו הולכים על סגר לילי".

מי יאכוף את הסגר?
"אם יוטל סגר אנחנו נשתף פעולה, אני בטוח מהקמפיין שעשינו וההסברה שעשינו שאנשים ישתפו פעולה ללא צורך בענישה. יש לנו אנשים וצוות חירום של העירייה שיפנו, כלל האנשים בעלי החתונות הם ישתפו פעולה כי שיתפו פעולה, ו-80 אחוז מהאנשים דחו את החתונות בתקופה הזאת ללא סגר. יש את המשטרה שתאכוף ואני מקווה שלא נגיע לשלב שהמשטרה או הצבא יצטרכו להיכנס לחתונות".

כמה תושבים יש אצלכם?
"25,000".

כמה חולים?
"חצינו את קו ה-400 והיום 370, אנחנו בירידה. הגענו למצב לפני שבועיים שכול יום יש לנו 70 חולים, בשבוע האחרון יש בממוצע 20. היום רק 11 ובדיקות כפול, היינו עם 70 בדיקות ביום והיום מגיעים ל-350 בדיקות ליום. הכול אינשאללה בכיוון הנכון, אני בטוח, אני אופטימי. אני פונה לכלל תושבי החברה הערבית – אינשאללה ביחד נעבור את זה".