בשיחה שערך הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, סיפר סגן ראש עיריית בני ברק, גדליהו בן שמעון על תחושת הקיפוח וחוסר השיוויון שמרגישים בציבור החרדי בעקבות החלטת קבינט הקורונה לממש את תוכנית הרמזור ולהטיל סגר בערים האדומות. "אני מאמין שבאופן טבעי הציבור לא יקבל את זה, יהיה זעם מתפרץ, יהיה זעם שקשה לשלוט בו. הציבור לא מובל כעדר, הוא לא יקבל את זה שהוא ישב בבית ויגבילו אותו ללכת 200-100 מטר וברמת גן ובתל אביב אנשים יבלו".

בסביבת גמזו טוענים: "״מדינת ישראל בדרך לסגר ארצי מלא ולמכה כלכלית אנושה בגלל שיקולים פוליטיים. הציבור הולך לישון בלילה עם קבינט שמקבל את תכנית הרמזור של פרופ׳ גמזו וקם בבוקר למתקפות מחודשות עליו ולדחייה נוספת ביישום התכנית". עוד הוסיפו מקורביו כי "אי אפשר לנהל מערכה לאומית באופן כזה. כל יום נוסף של דחייה בסגר על הערים האדומות, מקרב אותנו לסגר כולל".

רוני גמזו מתייחס לתוכנית הרמזור. צילום: לע"מ

סגן ראש העיר בני ברק בוקר טוב, אם יוטל סגר על בני ברק בימים הקרובים לא תיקחו בו חלק?
"מה זה לא ניקח בו חלק? יכלאו אותנו בתוך העיר. אנחנו חלק מהגזירה ומהטרגדיה הזו שנקראת סגר". 

תפתחו את בתי הספר? תאפשרו להסתובב ברחובות?
"אני מאמין שהציבור הפעם לא ישתף פעולה, אני אזרח שומר חוק כך שאני עצמי אעשה כל מה שהממשלה תחליט".

מה יגידו הרבנים, אתה קורא לשיתוף פעולה?
"אני לא אומר לשום תושב מה לעשות. בסופו של דבר חוק הוא חוק. חוק צריך להיות שווה לכולם, אממה? במקרה הזה הסגר הוא סגר סלקטיבי, הוא סגר ניסיוני".

הוא לא סלקטיבי, לקחו את כל הערים בארץ.
"ממש לא נכון".

בדקו את שיעורי ההדבקה.
"מחג הפסח שזה בערך פחות או יותר מהסגר האחרון שהיה הסגר על בני ברק שלא הועיל בכהוא זה, ואמרתי את זה הלוך וחזור, מגיפת הקורונה לא מבחינה בין מחסום משטרתי".

אבל רמת התחלואה ירדה.
"לא בגלל סגר, רמת התחלואה ירדה בכל מדינת ישראל כי טיפלו, הייתה פאניקה בציבור, מה שאין היום. הפגנות של בלפור, המצב שיש פסטיבלים תקראי לזה איך שאת רוצה, הפגנות או התפרצויות זעם, חופי הים. בפסח אנשים פחדו ללחוץ על כפתורים במעליות, היום חצי שנה לאחר מכן...."

אני מסכימה שבכל ההתקהלויות יש סכנה.
"חצי שנה פחדו להגיד את המילה סגר שזו המילה הכי קשה שכולה להיות. אני חושב שהממשלה הזו צריכה להתנצל בפני בר סימן טוב, אני גם לא מחסידי הדרך שלו אבל עם כל זה שידברו על סגר, הגיע רוני גמזו, חיפשו אנשים שלא יעשו סגר. בסוף חצי שנה סחבו אותנו".

חיפשו אנשים שלא יעשו סגר? בדיוק הפוך.
"ראית".

אני מזכיר למי פנו ראשון.
"ברבש הבין שסגר זו האופציה הראשונה".

ממש לא, ברבש הבין שהוא לא יקבל סמכויות.
"בגלל שהוא לא יקבל את זה הוא אמר אני לא ניגש לתפקיד הזה. ידעו שסגר זה הניתוח האחרון שצריך לעשות, אז עושים את זה על החלקים הכי פחות רלוונטיים שזה הציבור החרדי".

אם יוחלט להטיל סגר על בני ברק וערים אדומות נוספות, מה קורה אצלך בעיר?
"אני מאמין שבאופן טבעי הציבור לא יקבל את זה, יהיה זעם מתפרץ, יהיה זעם שקשה לשלוט בו. הציבור לא מובל כעדר, הוא לא יקבל את זה שהוא ישב בבית ויגבילו אותו ללכת 200-100 מטר וברמת גן ובתל אביב אנשים יבלו".

הרבנים יתמכו בזה?
"אני לא יודע. אבל כן אגיד שיהיה לחץ גדול על הרבנים להתפטר מהממשלה הזאת. זו הממשלה הרעה ביותר".

אם יהיה סגר יגבר הסיכוי שהסיעות החרדיות יפרשו מהקואליציה?
"יהיה לחץ מהציבור גדול מאוד כי האצבע המאשימה פה היא על ביבי, ביבי מתעלם, יושב בשקט ונותן לאנשים אחרים לעשות את העבודה השחורה. כמו שעשה עם בר סימן טוב, עכשיו עושה עם גמזו. הוא היה החסיד הכי גדול נגד סגר, מה פתאום הגיע סגר, וצריך דווקא לציבור החרדי? אם עושים סגר, עושים סגר כללי ונתווכח אם זה טוב או לא, אבל לעשות סגר סלקטיבי? שאני אשב בבית שלי, בתוך מדגרת קורונה ואנשים מטר ממני ילכו לים ויצטופפו?"

אתה ועוד כמה ערים שיצטרפו בעוד יומיים.
"אבל מה זה עוד יומיים".

בישיבה ביום חמישי מחליטים על שאר הערים.
"אני צריך לסבול שבועיים סגר והשכן שלי שבוע? ההפגנות בבלפור, ההבדל הוא שאנחנו ציבור ממושמע".

ההבדל הוא שאין שום עדות להדבקה בהפגנות.
"הם לא הולכים לעשות. אנחנו נשמעים לגדולי התורה והולכים לעשות בדיקות".

אתה אומר שהמפגינים לא נבדקים כדי לא לשנות את הנתונים?
"אנחנו העירייה היחידה שמוציאה פעם אחר פעם קמפיינים וגם אמש 'לכו להיבדק'".

הולכים? שמענו את ראשי הישיבות שקראו לתלמידים לא להיבדק.
"נעשה הפרדה, יש הבדל בין בחורי ישיבות שנמצאים בקמפוסים מסויימים המוגדרים כמלוניות, קמפוסים סגורים ומבודדים שאין טעם ללכת להיבדק. אבל הציבור שלנו הוא ציבור ממושמע, הוא הולך להיבדק. רוצים לשמוע סיפור מעניין? גיסתי הלכה לעשות בדיקת קורונה, הילדה לקחת את הבדיקה איתה בטעות, התקשרו מקופ"ח ואמרו 'יצאת חיובית'. היא אמרה 'איך זה הגיוני? הבדיקה אצלי'. אחרי ויכוחים של חצי שעה 'טוב, סליחה, טעות, צודקת'. זה סיפור קטנטן שמעיד על אופי הבדיקה, כמה אחוזי הבדיקה החיוביים. הדבר הזה הוא אינו המדד".

בשורה התחתונה אין מנהיגות וזה תקף לגבי כל המקומות.
"אני מסכים איתך. אין מנהיגות, אין משילות, אין ממשלה. הממשלה הזאת כושלת בכל הנושא והנה הגענו חצי שנה מפסח לסוכות ודיברו שלא יהיה סגר ובסוף מה קרה? אותה תוצאה של סגר עם עליה חדה מאוד בחולים ובנפטרים. אני מקווה שמישהו יתעשת ויפתור את המצב הזה בעזרת השם".