ברקע ההחלטה להטיל עוצר לילי על הערים האדומות בהן רמת התחלואה בקורונה גבוהה במיוחד, ח"כ מיכאל מלכיאלי שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, טען שנתוני התחלואה בקורונה שמציג משרד הבריאות אינם נכונים והצהיר: "נקעה נפשו של הציבור החרדי, הפכו אותו למזוהה עם הקורונה, לא ניתן שישימו אותנו בסגר".

נתניהו על הסגר בערים האדומות (לשכת רה"מ)

כזכור, קבינט הקורונה אישר בשבוע שעבר הטלת סגר על 8 ערים אדומות בלבד ומגבלות תנועה על יתר הערים האדומות, אך בעקבות לחץ הסיעות החרדיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש ישיבה דחופה במהלכה הוחלט לבטל את הסגר ולהטיל עוצר לילי והגבלות נוספות על כל הערים האדומות. על החלטה זו אמר מלכיאלי כי "טוב עשה ראש הממשלה שביטל את ההחלטות של פרופ' גמזו" והוסיף: "אני לא בעד לפטר את גמזו, אני לא מתעסק עם זה".

"אנחנו נאמנים לגמרי לנתניהו, הוא לא חושש מאיתנו. הוא יודע שנלך אתו עד הסוף. ש"ס היא חלק מהממשלה", אמר מלכיאלי. "אני לא מאכער. בתוך כל ממשלה מותר להביע דעות שונות, וחלק מהנאמנות שלנו לנתניהו לא אומרת שאין לנו דעות".

"אנחנו חלקנו על זה מהרגע הראשון, ואריה דרעי הביא גורמי מקצוע רבים שאומרים שסגר מקומי הוא לא אפקטיבי. בגל הראשון זה היה ולא הוכיח את עצמו. אנחנו לא מסתירים את זה שיש לנו קו גדול נגד גמזו, גמזו מהרגע שהוא התמודד עשה שני דברים - הלך להצטלם מאולפן לאולפן והכה בציבור החרדי בבתי הכנסת ובאומן".

הח"כ טען שנתוני משרד הבריאות אינם נכונים ומבוססים על השערות בלבד. "אתם מאמינים לנתונים של משרד הבריאות? הנתונים לא נכונים. כשיש הדבקה בקורונה, אי אפשר לדעת איפה היא הייתה. זה מבוסס על השערות. אתם רוצים להגיד לי שאין הדבקות בהפגנות בבלפור ויש הפגנות בבתי כנסת, 30 איש במקום פתוח?!". בהקשר זה יש לציין כי אתמול הודיע משרד הבריאות שבניגוד לטענות, עד ה-26 לאוגוסט לא התגלה אף חולה מאומת שמקור הדבקתו היה השתתפות בהפגנה. 

"אני לא מוכן שיקראו לבני משפחתי מפיצי מחלות", המשיך מלכיאלי. "האווירה ברחוב היא שאנחנו מפיצי מחלות. אתם לא מבינים באיזה מצב הציבור שלנו נמצא. בערוץ 12 בכתבה על קורונה בדיר אל אסד, מראים ילדים חרדים על המסך, הפכו את דמות החרדי למזוהה עם הקורונה".

"בציבור שלנו יש ציות מוחלט למסכות והרחקה, אנשים 60 שנה שהתפללו בבית כנסת, מתפללים ביחיד. אנחנו לא מוכנים לקבל שמגיע פקיד, בכיר ככל שיהיה, וישלח מכתב לנשיא אוקראינה ויגיד החרדים האלה מפיצי מחלות. אנחנו לא מוכנים להיות האנשים שדורכים עליהם פעם אחר פעם".

מלכיאלי אף טען כי במידה ויוטל סגר, הציבור החרדי לא ישתף פעולה. "אני השתתפתי אמש בהפגנה ספונטנית של 300 איש. הציבור שלנו, נקעה נפשו. לא ניתן שישימו אותנו בסגר. בסגר שהיה בפסח בבני ברק אנשים נשארו בלי מזון, בזמן שבתקשורת עשו יחסי ציבור לפיקוד העורף שהם מחלקים מזון". 

ברמה הכי אזרחית ופשוטה, האם הכרזתם מרד?
"אנחנו הכרזנו שלא יהיה דבר כזה בעולם שיבוא פקיד בכיר, ככל שניתן, ויחליט 'הכה בחרדי והצל את כולם' ויגיד שהכי קל זה לסגור את החרדים הם לא מתנגדים הם ילדים טובים זה לא יהיה". 

הפקיד הזה בא לעשות את עבודתו.
"הפקיד הזה לא עושה את עבודתו, כשהוא מגיע ומשקר לרה"מ ואומר שיש באומן 40 אלף איש על רחוב וחצי. לא היה ולא נברא. יותר מזה, שאלנו את גמזו בוועדה האם זה נכון שכשיש כמה מאות חולים בודדים בבני ברק לעשות סגר מקומי על בניינים, הוא מאשר? הוא אמר 'אני מאשר'. למה אתם לא עושים את זה? 'חסר לי כוח אדם', אתה לוקח 220 אלף איש ומכניס אותם לכלא כי חסר לך כוח אדם זה נשמע הגיוני?".

תפעלו שהוא יפוטר?
"מי שמינה אותו, תפקידו לדאוג להעסקה שלו. אנחנו לא מינינו אותו, אנחנו חלק מהשלטון במדינת ישראל".

רה"מ צריך לפטר אותו?
"אני לא מתעסק עם זה, אני חושב שרה"מ יפה עשה שביטל את ההחלטות של גמזו, ואנחנו צריכים לחזק את רה"מ בעניין הזה. אני מצפה מגמזו לקבל החלטות מקצועיות".

אתה רואה סרט שבו יש סגר, עוצר, ביום כיפור ולא מאפשרים להגיע לבתי הכנסת?
"חס ושלום. אני חושב שיום כיפור, יום כיפור בשביל הרבה אנשים זה היום היחיד עם חוויה רוחנית, ואני חושב שאסור באיסור גמור לבטל את זה. אלא מה? ברור לי שהחוויות של יום כיפור בשנים הקודמות של בתי כנסת גדולים ועמוסים גם אסור שיהיה. מה כן צריך? יש תו סגול לבית כנסת, על זה הסכמנו כמה מותר בתוכו, כמה בחוץ".

ההיקף של המתפללים הרבה יותר גדול מאשר ביום חול.
"בשביל זה בהרבה ערים הקימו אוהלים, בתי כנסת חלופיים".

לא רואה מצב שהתפילות בחגי תשרי לא יתקיימו?
"את זה גמזו לא דרש".

גולן: מדברים על סגר בחגי תשרי, אבל לא על תפילות?
"אני חושב שלתפילות צריך תו סגול מחמיר, כולנו לא רוצים ללכת לבית כנסת ולחזור חולים חלילה. רוצים ללכת ולחזור". 

אם יוחלט להטיל סגר כללי, תקבלו? 
"אני חושב שראש השנה וכיפור ימים גדולים, יום של סליחה, המלכה של הקדוש ברוך הוא, צריך תו סגול. לא אני ולא אתם רוצים ביום כיפור להישאר בבית".