זינוק מדאיג נרשם הבוקר (שני) בשיעור בדיקות הקורונה החיוביות ביממה האחרונה ברחבי הארץ. ד"ר אמיר שחר, ממייסדי מקצוע הרפואה הדחופה בישראל ומנהל המערך לרפואה דחופה בבית החולים "לניאדו", פרש היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM את משנתו באשר להתמודדות מדינת ישראל עם נגיף הקורונה, במסגרתה טען כי מדינות שהטילו סגר לא הצליחו בבלימת המגפה יותר ממדינות שלא השתמשו בצעד הזה, וטען כי בניגוד להערכות, בתי החולים אינם עומדים לקרוס כתוצאה מהעלייה בתחלואה בחורף הקרוב.

מגל: אתה רוצה נעשה חיסון עדר כמו בשבדיה עם אלפי מתים?
"קראת ולמדת את האפידמיולוגיה של המחלה בשוודיה? אם יש שם אלפי מתים, מיהם המתים? ואם אני רוצה שימותו אנשים? התפקיד שלי הוא לטפל באנשים ולהחיות אותם".

מגל: אתה מדבר על חיסון עדר.
"אני מדבר על התנהלות מבוססת עובדות, חיסון עדר הוא מונח אפידמיולוגי שמביא בחשבון את החיסוניות הבסיסית שיש לאנשים עקב חשיפה לגורם כלשהו, פלוס החיסוניות שנוצרת בזמן חשיפה חדשה. בטאיוואן אין קורונה".

כספית: למה?
"לא יודע, אין. ההנחה של האפידמיולוגיים היא שבדרום מזרח אסיה החשיפה לווירוסים ממשפחת קורונה היא נמשכת. לכן כשהגיע הקוביד-19 הם ידעו איך להתמודד איתו בלי תחלואה".

מגל: מה זה אומר לגבינו?
"מה שאני אומר זה שצריך לשאול את השאלות המתאימות וכשמציעים לי או לך לסגור את המדינה כדי לעצור את הווירוס אני מבקש שיסבירו לי ויראו לי איפה סגר עצר את הווירוס. הסגר שהיה אצלנו בפסח ומנע ממני לעשות ליל סדר עם הילדים והנכדים שלי, כיסה את הווירוס בשמיכה. היות ולא היו טיסות לחו"ל הוא לא עזב, הוא חזר לאחר מכן. הוא כל הזמן היה פה".

מגל: ירדנו בתחלואה בגלל הסגר; כספית: חזרנו שוב.
"לא ירדנו וחזרנו, עשינו הפסקה והמשכנו באותו גל תחלואה, ב-31 לחודש מאי כשהתחילו לעשות פה 30,000 בדיקות אז עלו כביכול מספר החולים לשלושת אלפים, אתה יודע מיהם החולים האלה?"

מגל: מי?
"אלה אנשים שעשו בדיקה וכתוב שיש להם פי סי אר חיובי לקורונה, ל-70 אחוז מהם אין סימפטומים, ואם לא היו נבדקים לא היו יודעים שהווירוס עבר דרכם. עוד 28% אלה אנשים עם נזלת. אצלי בחדר המיון עוברים כל היום בין עשרה לעשרים איש שנבדקים לקורונה, אשפזו בממוצע בשבועיים האחרונים חולה אחד ליום במחלקת קורונה. במדינת ישראל פלוס־מינוס 600 חולים בינוניים וקשים בכל רגע נתון בשבועות האחרונים. מה שאני אומר, אתה רוצה להציע לי דרך התמודדות? תציע לי דרך התמודדות מבוססת עובדות, ופה זה מקצוע שכמה הוא מתיימר להיות מדעי".

מגל: על מה אתה מתבסס.
"בעיקר על מחקרים אפידמיולוגיים שאחד מהם הוא של פרופ' אייל שחר לאפידמיולוגיה מאריזונה, לגמרי במקרה אחי הצעיר והחכם ממני שעוסק באינטנסיביות במגפה הזאת מזה שבעה חודשים, והוא בקשר כל הזמן עם שוודיה. אם תראה את ההרצאות שלו תבין מה קרה בשוודיה".

מגל: אם אני לא טועה, אחיך הודיע שהמגפה נגמרה ומתו חמשת אלפים איש אחרי זה. אחיך טעה.
"המגפה בשוודיה, אני לא אעמיק בזה. אתה מוזמן להסתכל על הנתונים".

מגל: הוא טעה לגמרי אחיך.
"הוא לא טעה, המגפה בשוודיה נשאה אופי של גל מגפתי קלאסי והייתה אמור להסתיים כאשר המדינה פתחה את הבדיקות לכל דורש. במקום שהזרוע של העקומה תרד היא נמשכה בשיפוע יורד, הדבר הכי מעניין זה שהגל הזה איננו כרוך בשום תמותה. בשוודיה יש אפס תמותה במהלך החודשיים האחרונים".

מגל: ראיתי אתמול את הריאיון איתך, אמרת שאתה לא מכחיש קורונה אלא מתייחס אליה כעוד מחלה, ואמרת שלא צריך להשתגע.
"כמה מתים היו עד עכשיו בישראל? קצת יותר מאלף. כמה חולים שמשרד הבריאות קורא להם מאומתים היו? 125,000. 1,000 ל-125,000 זה 0.8 אחוז, משרד הבריאות עצמו אומר שיש בערך כפול או פי עשר שנחשפו לווירוס. אנחנו ב-0.4 שזו התמותה משפעת. אני לא מכחיש".

מגל: אבל צריך פי שלוש כוח אדם.
"עזוב כוח אדם".

מגל: מה שאתה אומר יביא לקריסה של בתי החולים.
"לא יביא לשום קריסה, אנחנו לא קורסים, לא היום ולא לפני חצי שנה".

מגל: מה קרה באיטליה, לא קרסו?
"באיטליה קרסו ובניו יורק קרסו ובשאר העולם לא קרסו. בספרד קצת קרסו".

מגל: אבל אנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה של קריסה.
"אין שום תחזית שנגיע, אתה מדבר על אמצעים? אתה צודק, בביה"ח לניאדו פתחו עבורי במיון אגף, מחלקה שלמה. אני משקיע מחצית הצוות, מחצית זמן הטיפול, מחצית מהאמצעים שלי. 15 איש שיש שני חולים ביום, אלה המשאבים המופקעים ללא פרופורציה במערכת הבריאות. בביה"ח שלי אתמול היו שמונה מונשמים לא מקורונה וחמישה חולי קורונה מונשמים. הייתי רוצה מאוד שכל מי שמציע, בעיקר בתחום מדעי, שיביא הוכחות נתונים ועובדות על בסיס מה הוא מקבל את ההחלטות".

מגל: אבל הראיתי שאתה מתבסס על אחיך והוא טעה לגמרי.
"אחי לא טעה לגמרי, הוא וחבורת האפידמיולוגיים שעוסקת איתו לא טעו. אתה יכול להיכנס, ללמוד לעומק את שוודיה. הם לא טעו בשוודיה".

מגל: מה היית עושה?
"פותח את כל המדינה, משקיע את כל המשאבים בהגנה על קשישים שעד היום אחרי שבעה חודשי משבר יש התפרצות בבתי אבות, משהו כושל במערכת. אצלי במיון 140 אנשי צוות, איש צוות אחד נדבק, אחד. באמת שהמערכות לא תקרוסנה".