תקופה לא קלה עוברת על אזרחי המדינה מזה כחצי שנה. תקופה של עלטה, אי בהירות וחוסר ודאות עם מגיפה שתפסה את המדינה בכלל ואת מערכת הבריאות בפרט כלא מוכנות לטפל בה. מזה שנים, מתרגלים במערכת הבריאות אירועים המוניים של פיגועים של לחימה לא קונבנציונלית, של רעידות אדמה עם מספר רב של נפגעים, ומערכת הבריאות למדה ומשתפרת במצבים כאלו. אולם, בכל מצב של אירוע רב נפגעים תמיד התקבל הרושם שיש אזור אחד עיקרי שנפגע שעומדת מאחוריו מדינה שלמה לתמוך, לעזור ולתת מענה מהיר כולל העברת מטופלים ממקום האירוע למקומות שלא נפגעו. למדנו, הפקנו לקחים והתכוננו ללא נודע.

אבל זה לא המצב הפעם. הפעם מדובר בפנדמיה כלל עולמית שפוגעת בכולם ובהכל. שום מערכת רפואית, ודאי לא בארץ, לא התכוננה מעולם לתרחיש אימים זה במיוחד בזמן הגלובליזציה של היום. זו מגפה שאין מפניה חסינות, פגעה במנהיגי מדינות, אנשים מפורסמים וכמובן בפשוטי העם.

מערכת הרפואה בעולם, ובפרט בארץ, לא התכוננו, בלשון המעטה, לתרחיש אימים זה. ודאי שלא לאירוע מתגלגל שיכול להמשך לשנים עם פגיעה בריאותית, חברתית וכלכלית בממדים כאלו.

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת

ברצוני להתייחס בעיקר להתמודדות שלנו בחדרי המיון עם המגפה - זהו המקום הקשה ביותר לניהול ולעבודה הן בתנאים הנוכחיים - עבודה באי וודאות שבה כל מבקר/ מטופל במיון הינו בגדר חשוד עד שלא יוכח אחרת, ועל הצוות לעבוד בתנאים לא אנושיים של אבחון, זיהוי, טיפול ושחרור/אשפוז של מטופלים יחד עם הרוטינה הקשה ממילא, של טיפול באוכלוסיות שאינן נמנות עם חולי או חשודי קורונה.  

צריך לזהות את החולים עם בפסיס, להתנפל על החולים עם acute cva ולתת מענה מהיר ביותר לחולים עם אוטם חד בשריר הלב, כמובן החייאות, אבחון וטיפול בתסחיפים ריאתיים ובעוד שלל רב של מחלות, שמאחורי כל אחת מהן עומד אדם שהינו עולם ומלואו.

במחלקות הקורונה, הצוות הרפואי יודע שהוא עובד עם חולים מאומתים, קל יותר להתמגן ולטפל. ראויה לציון העובדה שבמיון כרמל עובדים סביב השעון 24/7 ללא מקרה אחד של הדבקות איש מאנשי צוות בנגיף, וזה בזכות המחויבות והמיגון ונהלי העבודה. אבל לא לעולם חוסן. זוהי מגפה שתלווה אותנו בשנים הקרובות ונדע במסגרתה עליות ומורדות. חשוב ביותר שהציבור יגלה אחריות וערבות הדדית על מנת להפחית את אחוזי התחלואה ולשמור עלינו על מערכת הבריאות ועל האזרחים, בתקווה שנדע ימים טובים וקלים יותר.

הכותב הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. מומחה ברפואה פנימית, קרדיולוגיה ורפואה דחופה. 
ד''ר סלים חלבי (צילום: באדיבות בית החולים כרמל)
ד''ר סלים חלבי (צילום: באדיבות בית החולים כרמל)