שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי (כחול לבן), שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM. בראיון, שהוקלט לפני ההחלטה על דחיית כניסתו לתוקף של הסגר הלילי ביישובים האדומים, התייחס שי למאורעות הימים האחרונים ביחסי המגזר החרדי עם המדינה.

אני רוצה לדבר איתך על ההתנהלות של הימים האחרונים, ועל אותו מכתב מאיים שקיבל ראש הממשלה נתניהו מהחרדים, והוא מיד התקפל. בא רוני גמזו, הציע הצעות, התכוון לסגור, והם באו והפכו את הקערה, הלכו על הראש של גמזו ותראה מה קרה. הציבור מסתכל על המנהיגות שלנו ולא מבין מה קורה פה.
"אפשר להסתכל על זה כך, אני לא הייתי שם ולא יכול להעיד בדיוק איך זה התבצע...".

כן, אבל אתה מסתכל מהצד וגם רואה. אם לא היית היום בממשלה, היית שואל את אותן שאלות.
"אני אגיד לך מה אני ראיתי, כי הסתובבתי אתמול יחד עם יו"ר כחול לבן בני גנץ בבני ברק והיינו זמן ארוך במשל"ט ודיברנו עם תושבים. יש חשיבות גדולה להאזין לשטח, והשטח זה גם האזרחים והתושבים, וגם ראשי היישובים, כדי לשמוע מה הם אומרים. אני עשיתי את זה גם בטירה, בטייבה, בבאקה אל גרביה ובכפר קאסם. יש חשיבות גדולה לשמוע, ובחלק מהמקרים יש גם טיעונים שהם מאוד הגיוניים. בסופו של דבר צריך לשקלל אותם, לכן גם החוק עובד ככה שצריך לשמוע את הכאב של התושבים.

"בסופו של דבר, כשאנחנו הגענו לישיבה מקצועית אתמול במסגרת קבינט הקורונה, בא הפרויקטור פרופ' גמזו ונתן הצעה ואמר שהוא עומד מאחוריה. שאלנו אותו, האם ההצעה הזו חליפית מבחינתו להצעה של סגירת בין שמונה לעשרה יישובים באופן הרמטי? הוא אמר שההערכה של הצוותים המקצועיים היא שאכן, החלופה פועלת על פי 4 מכמות היישובים ועל מאות אלפי תושבים, היא פועלת בשעות שבהן יש את החשש הכי גדול כי אלה השעות של החתונות ושל השמחות...".

אבל זה לא מה שאני שואלת, אני שואלת על הזגזוג של ראש הממשלה ועל הפחד שלו כשמאיימים עליו והוא מיד משנה את דעתו, מיד קופץ מכאן לכאן, מאדום לצהוב, מצהוב לירוק. הוא לא מתנהל לפי מה שצריך, אלא לפי מה האיומים של השותפות הפוליטיות.
"אני לא יודע אם להכניס את הפוליטיקה למשוואה הזו, אני לא הייתי בחדר כאשר היו הדיונים בינו לבין נציגי הסיעות החרדיות".

כמו שזה יוצא החוצה זה רק זה, נטו.
"יכול להיות, אבל כמו שאני נלחמתי אישית וגם איתי כל חבריי, על הזכות של מפגינים להפגין בירושלים ולהביע את מחאתם, ואת יכולה להניח שמי שמפגינים בירושלים במוצ"ש הם לא בהכרח חרדים, ונלחמנו גם על זכותם של האומנים ושל צרכני התרבות בישראל לקבל את מה שמגיע להם, וכנ"ל צרכני הספורט, אני יכול לכבד את זה שיש אחרים שיבינו את הציבור החרדי שיש לו צרכים שונים. דרך אגב, אני בעצמי נלחמתי על מתווה יותר הגיוני והרבה יותר משמעותי לתפילות בבית הכנסת, כי זה הדבר הנכון לעשות. יש מי שיקראו לזה פוליטיקה, אני חושב שהפוליטיקה בעניין הזה מייצגת את העובדה שאנחנו מדינה שיש בה ציבורים שונים, צרכים שונים, קהילות שונות, ובסוף הווירוס הזה לא מבדיל בין אף אחד מאיתנו, למרבה הצער".

אבל לגבי ההפגנות ההמוניות, אתה יודע שיש אינדיקציה שאין שם כמעט נדבקים, כי זה כבר נמשך 11 שבועות ואם זה היה קורה אז כבר היו שם אלפי נדבקים. עובדה שזה לא קורה.
"אכן כך, ואם חלילה זה היה קורה אז כמובן שהיינו פועלים כי בריאות הציבור חשובה לא פחות מהזכות להפגין. וזה לא קורה שם, אני לא מעביר ביקורת חלילה, אני רק אומר שאני יכול לייצג אינטרסים שונים ולהבין שלנציגים שונים יש אינטרסים שונים".

עכשיו אתה לא שוטר, אלא שר בממשלת ישראל, ואמרו לנו אנשי בני ברק שהם לא יצייתו. מה תעשו?
"ישבנו אתמול בישיבה מאוד מצומצמת, ליתר דיוק שלושה זוגות עיניים, ראש העיר בני ברק, שר הביטחון ואני. הבהרנו וגם קיבלנו את הבנתו שבסופו של דבר אנחנו מדינה דמוקרטית, ואם תהיה פה החלטה הוא יכבד אותה – נקודה. אני אומר את זה במיוחד לאור ציוץ חמור ביותר של חבר כנסת בכיר בשעה האחרונה שהייתי צריך לקרוא כמה פעמים כדי להאמין שאכן ההצהרה הזו נאמרה שם".

אתה יכול לצטט כי אני לא ליד הטלפון?
"אין לי את זה פה מולי. ח"כ אביגדור ליברמן קרא לאנשים לא לציית להוראות הממשלה אלא להיגיון שלהם. זו הצהרה חמורה ופופוליסטית שקוראת למרד אזרחי במדינה דמוקרטית, זה לא יעלה על הדעת. אני יכול להשוות את זה למצב שנופלים טילים ויש חירום במדינה ובא חבר כנסת בכיר ככל שיהיה, וקורא לאנשים לא ללכת למקלטים ולא לציית להוראות פיקוד העורף".

דבר אחרון, הנזק הכלכלי. אנחנו איכשהו מתחילים טיפה להרים את הראש מעל המים, והנה שוב, ביישובים כמו אילת בגלל בתי המלון פוחדים פחד מוות מהדבר הזה.
"בצדק, ואנחנו שוברים את הראש מה לעשות עם מתווה שיאפשר כלכלה. למשל בטבריה עשינו את זה, בתי המלון הוחרגו מהעיר האדומה כך שאפשר ללכת לבקר שם. אם חלילה אילת בערים האדומות אנחנו נטפל באילת. זו בדיוק הסיבה, זו ההתלבטות, זו המלחמה על כל יישוב. אנשים שם מתפרנסים ומפרנסים, ואנחנו צריכים לדאוג לכולם. המלחמה פה היא גם על כלכלה ולא רק על בריאות".