מתח ואי ודאות: סוזן אהריש, מנכ"לית קראון פלאזה אילת, עלתה היום (שני) לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, והתייחסה גם היא לאי הוודאות הגדולה השוררת בענף, המתחים בקרב העובדים, וההשלכות על עתיד התעשייה. "אנחנו חורצים את גורלם של משפחות רבות שתלויות בתיירות של אילת", הסבירה אהריש.

על כמה אנשים מדובר?
"יש 8000 עובדים במלונות, ולהוציא קרוב ל-7500 לחל"ת, זה לא מעט בשביל תושבי אילת".

כמה אנשים נמצאים עדיין בחל"ת מתחילת חודש מרץ?
"במלון שלי החזרתי את כולם מחל"ת, וכרגע אני נמצאת בתקופה שאני כמעט על קצה הגבול להודיע להם שאנחנו הולכים להיות באותו המצב שוב. אנחנו רוצים להישמר מכל רע".

מה מצב התפוסה במלון נכון להיום?
"נכון להיום אנחנו בתפוסה של 90% ומעלה. התחלנו לקבל היום כבר טלפונים לגבי ביטולים לחג, זה עומד על 30% ביטול של הזמנות מכלל העיר אילת ואצלנו במלון, שזה המון. אנשים צריכים לדעת איפה הם נמצאים, בבית או במלונות, וגם אנחנו כמלונות כבר נערכנו. לא נערכים לחגים מרגע לרגע, סיימנו את יולי-אוגוסט והתחלנו להיערך לראש השנה, מסיימים את ראש השנה ונערכים לסוכות. מדובר בהזמנות שתלויות ועומדות ומחכות לאישורים, ואת יודעת, חלק מההזמנות כבר בתוך המלון. חלק מהקניות כבר בתוך המלון".

יכול להיות שההחלטה לגבי אילת תבוטל. תצטרכו להיות במתח לפחות עד מחר. מה אומרים לאנשים שמצלצלים כדי לבטל?
"אנחנו יצאנו במדיניות לפיה 24 שעות לפני ההגעה אפשר להודיע על ביטול. היום אישרתי למלון שלי שעד ליום ההגעה, האורח יכול לקחת את הזמן ולהודיע לנו. שעה לפני הגעה, אם האורח החליט לא להגיע, אני אכבד את ההחלטה.

בני גנץ ורוני גמזו בסיור במפקדת הקורונה (צילום: גרגורי באדו / לע"מ)

והוא יקבל פיצוי?
"אני אתן את האופציה לדחות את ההזמנה למועד אחר. המדיניות בסדר הקודם הייתה ביטולים ללא קנסות, והיה אפשר עד 24 שעות לפני להודיע לנו על ביטול. אנחנו בימים הלא נודעים, לא נקשה על האורחים שלנו, להיפך, נמצא את כל הפתרונות כדי להקל ולהביא אותם לאילת".

מה האווירה בקרב האנשים?
"מתח, חשש ופחד, שחלילה וחס עוד פעם הכלכלה באילת תקרוס, כי זה לא תלוי רק במלונאים, זה תלוי בספקים שנותנים את כל הסחורות למלונות פה, זה תלוי בהרבה גורמים מסביב שתלויים בכל התיירות שמגיעה לאילת".

ראינו את התמונות של מאות רבות, אם לא אלפים של אנשים שמתגודדים ליד הקניונים באילת, דוחק ואי-סדר. יכול להיות שזו הייתה מדגרה?
"אין ספק שמהיום שפתחנו את אילת, המדגרה נתנה את הנתון שלה, אבל יחד עם זאת, העיר אילת נתנה את שיתוף הפעולה המלא לאכיפה. אנשים שמסתובבים בתוך המלונות כדי להזהיר את האורחים, לעטות את המסכות, לשמור מרחק. בתור תושבת אילת, נכנסתי באחד הימים לאחת החנויות, נכנס אחד הגורמים הרלוונטיים שהעירייה הפעילה לתוך החנות ואמר, 'גברת, תשמרי מרחק בתור לקופה'. אנשים מחוץ למסגרת הקניונים אוכפים, הפקחים מבצעים אכיפה על האורחים או על הלקוחות כדי לשמור מרחק ולהישמר. כל הזמן".

אנשים לא פוחדים אחרי שהם שמעו על מה שקורה?
"אנחנו המלונאים ממשיכים להתנהל על פי הנחיות התו הסגול ולא מפרים. אצלי במלון אני מנחה את העובדים לא לתת שירות לאנשים שלא עוטים מסיכה או לא שומרים על ההנחיות".

-אם הבשורה הזו תגיע, העובדים יוצאו לחל"ת?
"כן, לא תהיה ברירה, ואנחנו לא רוצים להיות שם. היה מאוד קשה לצאת מהמצב שהיה".

מלון דן אילת (צילום: סיון פרג')
מלון דן אילת (צילום: סיון פרג')

כזכור, מעיריית אילת נמסר הבוקר כי בעקבות ההחלטה על הטלת סגר לילי על 40 יישובים אדומים, כי במידה ואילת תיכלל ברשימה, הדבר יוביל לקריסת העיר ולחיסולה. בתוך כך, העירייה פנתה לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, וביקשה ממנו לשקול שנית את ההחלטה. 

ראש עיריית אילת אף הוסיף ואמר: "אסור להתייחס לאילת כאל עיר רגילה, זה לא בני ברק, אלעד או נתיבות – אנחנו קולטים בכל נקודת זמן מספר נופשים כפול ממספר התושבים. נדרשת חשיבה יצירתית ולא הרסנית, שתוכל לחסל את העיר". 

עוד הוסיף כי "ההחלטה תוביל לחיסול תעשיית התיירות בהכרח, ולפגיעה בלתי הפיכה בכלכלתה ובמרקם החברתי הנפיץ שבה. אנחנו עוד מלקקים את הפצעים מהסגר האחרון ועדיין עומדים על אחוזי אבטלה גבוהים. הדרך לקריסה כלכלית, חברתית ונפשית קצרה מאד".

עוד כחלק מהפעולות קרא ראש העירייה למלונאים, למסעדנים ולבעלי העסקים להתגייס למאמץ העירוני לצמצום התפשטות הדבקת הנגיף, על מנת להימנע מסגר נוסף, שיפגע כאמור קשות בעיר אילת. בצד אלה תמשיך העירייה בפעולות הרבות שהיא מבצעת למען שמירה על שלום ובריאות התושבים והנופשים בה, בתוך כך, סיירת נאמני העיר הירוקה, מצלמות ברחבי העיר המחוברים למשל"ט העירוני, מערכות כריזה, שילוט ברחבי העיר וכאמור פיקוח ואכיפה מתוגברים עם שוטרים, פקחים עירוניים, פקחי רשות האוכלוסין וההגירה ותגבור ההסברה על ידי חיילי פיקוד העורף, נאמני העיר הירוקה ומתנדבים ונספים.

על רקע האפשרות לסגר, כבר בוטלו 30% מההזמנות לחגים במלונות ברחבי העיר, וגל הביטולים הולך וממשיך. פרופ' יניב פוריה, ראש מחלקה לניהול מלונאות בתיירות בקמפוס אילת של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, תקף את ההחלטה לסגר ואמר: "ההשלכות השליליות להכזרה זו עלולות להיות הרסניות. אנחנו כבר רואים את ניצני הפורענות".