ועדת הקורונה התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא מוכנות מערכת הבריאות לטיפול בנגיף הקורונה לקראת החורף, תוך שמירה על שגרת טיפולים במחלות אחרות. הדיון מגיע על רקע אישור תכנית הרמזור וההחלטה להטיל מגבלות על ערים אדומות וסגר לילי. בכירים בעולם הבריאות ומדעי הרפואה משתתפים בדיון.

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת (ארכיון)

ח"כ שאשא ביטון שאלה בוועדה "מה הנזק הכלכלי של סגר במדינת ישראל?" נציג משרד האוצר ענה: "התחשיב הוא לא שלנו אלא של הכלכלן הראשי ומוערכת ב-5-6 מיליארד שקלים למשק בשבוע". שאשא ביטון התעקשה: "אני רוצה להבין מה העלות של סגר לעומת התועלת הרפואית שנרוויח לעומת אם ניקח את ההשקעה במערכת הבריאות, כי אנחנו צריכים את זה שם ללא קשר למציאות הנוכחית ולקורונה אלא מעבר לכך. בואו נתגמל את כוח האם שנמצא היום במחלקות הקורונה כדי שלפחות נוכל להעלות מעט את המורל ותת אויר כדי שיהיה להם את הרוח להמשיך לעבוד בתקופה הזו". 

יו"ר ועדת הקורונה סיכמה את הדיון ואמרה: "זה ממש לא הדיון האחרון בנושא היערכות לחורף ובכלל חיזוק מערכת הבריאות היות ובעייני זו המשימה הלאומית. זו גם ההזדמנות שלנו להפוך את מערכת הבריאות למה שאנחנו מדברים עליו כל כך הרבה שנים. מהנתונים שאנחנו מקבלים עלות סגר היא 10-12 מיליארד לשבועיים ואני אומרת - במקום להשקיע את כל הכסף הזה בפתרון שלא בטוח שיביא אותנו לנחלה, תשקיעו את הכסף במערכת הבריאות. באופן יצירתי תחזקו את המערכת ע"י תגמול לכוח אדם במערכות הקורונה היום, לחזק את יחידות טיפול נמרץ, את המיון, המחלקות הפנימיות ועוד. התקנים - תהפכו את התקנים הזמניים לקבועים הרי המטרה הסופית היא להרחיב את המערכת. 
תאפשרו את הקליטה של הרופאים במקומות שיש בהם עומס ומיצו את מכסת הקליטה שלהם-זו גם ההזדמנות לעשות צדק במערכת כי אנחנו יודעים שזה מתרחש בעיקר בפריפריה. חיזוק מערכת ה זו המשימה הלאומית וצריך להשתחרר מהאופציה של סגר היא לא תועיל לנו וממילא ביום שאחרי נצטרך לחזק שוב את מערכת הבריאות".

יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון בפתח דיון הוועדה: "עולה כאן שאלה אחת פשוטה. אנחנו כבר שישה חודשים בתוך האירוע הזה, היינו צריכים להיערך עם מערכת הבריאות, גם אם לא עשינו את זה עד עכשיו בואו נעשה את זה עכשיו! אנחנו יודעים שעלויות של סגר הן עלויות עצומות ואם ניקח רק חלק קטן מהם ונשקיע אותם במערכת הבריאות ונבנה את המערך כך שיוכל לתת לנו תמיכה במקרה של עלייה בתחלואה נוכל להימנע מסגר שהופך אנשים לעניים ופוגע בחוסן שלנו כחברה וזה מבלי לדבר על המתח וההיבטים הנפשיים. אנחנו נקדיש את כל הדיון כדי להביא איפה אנחנו נמצאים בכלל מבחינת מערכת הבריאות".