אתמול נכנס לתוקפו הסגר הלילי על 40 הערים האדומות שהוגדרו ככאלה  על ידי פרויקטור הקורונה, רוני גמזו בתוכנית הרמזור שיזם. בראיונות שערכו היום (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, התייחסו ראש המועצה המקומית בדליית אל כרמל, רפיק חלבי, ומחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, עו"ד משה מורגנשטרן ללילה הראשון של הסגר הלילי בציבור הערבי ובציבור החרדי ועל תחושות העלבון שמלוות את ההחלטה. "אף אחד לא יודע מה מותר ומה אסור, זו האמת", אמר חלבי והוסיף כי "חוץ מבני גנץ אף שר לא טלפן אליי, אף חבר לא דיבר איתי, לא אלה שבאים לפני הבחירות ולא חברים שלי ולא אחרים. לא שאלו אותי מה אני צריך, 'למה אתה זקוק', מילה לא דיברו איתנו".

מורגנשטיין הוסיף כי "הלב נחמץ כשאתה מבין כמה כסף מפסיד כל סוחר", אך הדגיש כי בשונה מן הסגר הקודם, יחס המשטרה היה חיובי יותר. "אני חייב לציין את המשטרה לשבח. הם עשו את זה בצורה נעימה, עמדו שוטרים בכל צומת של בני ברק עם רמת גן וערים אחרות. אבל זה היה פחות מסיבי מפעם קודמת, פעם קודמת היו מחסומים ואפילו גדרות שלא כדין, הייתה ממש טראומה. הפעם עשו את זה בצורה הרבה יותר נעימה, בסבר פנים, נכנסו, שאלו, לא נתנו להיכנס למי שלא צריך, לא נתנו לצאת למי שלא צריך".

שוטר מנסה לאכוף את הסגר הלילי בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל בוקר טוב.
"אנחנו אנשים מוחלשים, חלשים, אין לנו לוביסטים, אין לנו שרים בממשלה, בקבינט. אני כתום לא אדום, כבר שלושה ימים כתום, אבל זה לא משנה כי הרמזור הוא משהו שמרני, מיושן, מלפני שבועיים. כשעשינו כל כך הרבה בדיקות, וגילו מספר נדבקים קבעו שאנחנו אדומים ושום דבר לא מזיז אותם. זה פשוט התנהלות בלתי מובנת לחלוטין".

הרמזור זו הדרך לא להכניס את כולם לסגר כללי.
"אני מתעקש כבר הרבה זמן, כל מדינת ישראל אדומה. ההבדל הוא פשוט מאוד - מי עשה בדיקות ומי לא עשה בדיקות".

מה היה אצלכם הלילה, בשטח?
"הכל היה רגיל, אף אחד לא יודע מה מותר ומה אסור, זו האמת. ראיתי שוטרים בשעה 22:00 בלילה, סוחר מסכן שקיבל סחורה בלילה וניסה להכניס אותה לתוך החנות, הם באו אליו ואמרתי להם שלא יתקרבו אליו. מסיבה פשוטה, אין לו זמן אחר לעשות את העבודות האלה. הכפר מתנהל כרגיל, שום דבר לא שונה".

מה לגבי החתונות ההמוניות?
"אנחנו מעצמנו הפסקנו אותם. הבקשה שלנו היא שיתנו לנו לקבל את ההחלטות בעצמנו ולא ינחיתו עלינו דברים לא ישימים לחלוטין. לכן אתמול למשל ביטלנו את כל החתונות של השבוע, אין חתונות בדלית אל כרמל אבל מה שכן עשה לנו האדום הזה, קבע לנו אות קין על המצח. תיירים לא מגיעים ואנשים לא מתקרבים לכאן וזה פשוט לרדוף אותנו כמו אנשים מצורעים".

כמה זמן לא מגיעים אליכם? אתם מתבססים כלכלית הרבה על התיירות.
"זה כבר שבועיים שכמעט אין תיירות בכלל וזה כפר תיירותי. אחד הדברים הכי כואבים שבמקומות אחרים, ביקנעם, קיבלו הודעה לא להגיע, אתם באים מכפר אדום אנחנו כפר אדום, יקנעם הייתה הרבה יותר אדומה מאיתנו. אני עשיתי בדלית אל כרמל קרוב ל-6,000 בדיקות מתוך 18,000 תושבים. תראו לי עוד מקום שעשו כאלה דברים. אתמול היה דרייב אין, היום יש לי דרייב אין".

אנשים באים להיבדק?
"בהמונים, אצלנו באים בהמונים. זה כפר מאוד ממושמע לכן אני אומר שהחליפה שתפרו לנו היא חליפה לא טובה".

מה התושבים מרגישים? השפלה? עלבון? אפליה? מה אומרים ומה אתה מרגיש?
"אני מרגיש הרבה עלבון, אני מרגיש שאנחנו מוזנחים אף אחד לא מתייחס אלינו. אתמול אמרתי שחוץ מבני גנץ אף שר לא טלפן אליי, אף חבר לא דיבר איתי, לא אלה שבאים לפני הבחירות ולא חברים שלי ולא אחרים. לא שאלו אותי מה אני צריך, 'למה אתה זקוק', מילה לא דיברו איתנו".

כי הם מרגישים שזה מחיר שאתם לא צריכים לשלם, לא נעים להם אולי?
"אני לא יודע מה הסיבה אבל לא מדברים איתנו, לא באים לכאן. אם היינו בני ברק או אלעד, שם יש הרבה מאוד קולות וחברי כנסת שצריכים בקואליציה כזו או אחרת".

אתה אומר 'אין לנו כוח פוליטי לכן לא יכולנו למנוע את הסגר', אבל הנה גם הם שיש להם כוח פוליטי לדבריך - גם הם לא הצליחו למנוע את הסגר הלילי.
"במקום בני ברק, אלעד, ועוד 3-2  מקומות, הם קיבלו 40 יישובים במדינה. זה לא החרדים וכמה ערבים, זה כמעט מיליון, כמה מאות אלפי אנשים נמצאים בהסגר. שבוע הבא ישביתו את כל המדינה בחגי תשרי, והסיבה פשוטה מאוד. אני מרגיש עלבון. בא חוק הלאום, באה ההשפלה הזאת, הכל ביחד, אתה חוטף כל שנה מכה אחרת ואתה לא מצליח להתאושש. אתה מתחיל להרגיש, אני מרגיש ישראלי, אני אוהב את המדינה, שום דבר לא יפגע בנאמנות אבל אני אומר את זה. לכו תשמעו מה אנשים אומרים ברחוב, כמה כואב להם, ועצוב להם על היחס, האפליה, ההדרה, העלבון, הזלזול. זה פשוט לא ייאמן".

רה"מ נתניהו נואם אתמול, 'לקחו אזרח ישראלי שבפעם הראשונה נהרג בטעות ובפעם השנייה עשו לו רצח אופי לאחר מותו הפכו אותו למחבל רק כדי לפגוע בי'.
"שמעתי את זה וראיתי את זה, אני מאוד חרד כאזרח ישראלי שעסק במדיה הזו כל כך הרבה שנים. אני חרד מהפגיעה בפרקליטות, מהפגיעה בשלטון החוק, ומהפגיעה במשטרה. אני חושב שאלה המרכיבים שמחזיקים את המדינה דמוקרטית".

מה חשבת על ההתנצלות?
"כל כמה שנים מישהו אחר בא והתנצל. אהוד ברק התנצל בפני המזרחים, עכשיו אבו אלקיעאן, אבל ידעו שהוא לא מחבל. ידעו כולם שהוא לא מחבל, כבר אז ידענו שהוא לא מחבל. הכי קל לשים סטיגמה לסמן מטרה ולפגוע. הכי קל להגיד שערבי הוא מחבל, זה הכי קל. זה חוזר לתרבות הפוליטית. יותר נכון לתרבות האזרחית שלנו. מדינת ישראל צריכה לחזור לשפיות, זה מה שאנחנו צריכים".

מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק: "הלב נחמץ"

מה שלומך?

"ברוך השם, עברנו את הערב הראשון של הסגר".

הרגשתם משהו בכלל?
"מה זאת אומרת? העיר הייתה, הסתובבתי בעיר כדי לראות שהוכל בסדר שהחנויות נסגרות שהאכיפה בסדר לראות את רבי עקיבא שבוע וחצי לפני ראש השנה בשעה 20:30 סגור חשוך בלי אנשים ומכוניות".

היה ריק כולם נשמעו להוראות?
"אני לא אומר כולם כי אני הבנתי שהיו מוקדים שאנשים קצת זעמו או צעקו".

הרחוב הראשי, רבי עקיבא שחוצים אותו עשרות אלפי אנשים בלילה.
"'אוקספורד סטריס' של בני ברק היה בשעה 19:00 בערב חשוך, סגור לחלוטין. גם מכוניות בודדות הסתובבו בכביש. זה היה עצוב".

מה המשמעות הכלכלית?
"נורא, נורא. כי רבי עקיבא, זה לא רק שהיא עיר ללא הפסקה בני ברק, כמובן שעובדים שם עד מאוד מאוחר, אנשים באים מכל הארץ, זה המרכז החרדי של כל הארץ. באים מאלעד, ואשדוד, ומרכסים לקנות את הנעליים והבגדים בבני ברק".

גם חילוניים, לא רק מרכז לחרדים.
"אני חושב שבגדים זה בעיקר לחרדים".

אוכל וכדומה.
"ברור באים מכל הארץ והלב נחמץ כשאתה מבין כמה כסף מפסיד כל סוחר. זה רע, זה הרע במיעוטו, כי אם היה סגור לגמרי הם היו קורסים".

רחוב שפתוח 24/7?
"בלילה אנחנו סוגרים אותו לפי חוק עזר עירוני בשעה 23:00. לפני החגים אנחנו פחות אוכפים את זה, אפשר לראות אנשים שעושים ב-01:00 קניות, אנחנו מבינים את הלחץ והצורך והרצון לקנות. אבל תמיד רביעי-חמישי שוקק חיים, ולפני החגים בכלל".

מדובר על הפסד של מיליונים רבים, בשכונות עצמן מה קורה?
"הסתובבתי ממש בכל העיר, אני חייב לציין את המשטרה לשבח. הם עשו את זה בצורה נעימה, עמדו שוטרים בכל צומת של בני ברק עם רמת גן וערים אחרות. אבל זה היה פחות מסיבי מפעם קודמת, פעם קודמת היו מחסומים ואפילו גדרות שלא כדין, הייתה ממש טראומה. הפעם עשו את זה בצורה הרבה יותר נעימה, בסבר פנים, נכנסו, שאלו, לא נתנו להיכנס למי שלא צריך, לא נתנו לצאת למי שלא צריך. אבל עדיין אנשים צייתו, היה ממש לא נחמד".

מה קורה עם הלימודים? מה ההגבלות?
"אין בתי ספר, נקודה. ישיבות, מי שנכנס לקפסולה באלול ממשיך, ומי שלא? לא. אין חינוך רשמי, המדינה אסרה, נקודה. אנחנו כעירייה כל החינוך הרשמי".

בפועל מה קורה? מעבר לחינוך הרשמי?
"שמע, את האמת? אני לא יודע, יש שיפתחו ויש שלא, אני לא יודע להצביע על כל חדר וחדר, שלא מתופעל על ידנו אלא של הקבוצה או החסידות הזאת. זה נצטרך לראות בעוד שעה-שעתיים אם כולם מצייתים להוראות ואם לא אז את האכיפה של המשטרה".

מצב התחלואה בבני ברק נכון להיום?
"נכון לבוקר עוד אין לי לא קיבלתי את הדיווח היומי, אנחנו בעליה, אי אפשר להתעלם מזה. יש פה מציאות אבל עשינו הרבה מאוד בדיקות. היום נקבל תוצאות של 2,200 בדיקות שעשינו במבצע הבדיקות הראשון ביום שני, היום יש מבצע בדיקות שני. נראה אם מצב העיר כל כך גרוע, כמו שדיברנו על החיוביים היינו ב-15 עלינו ל17 אחוז; מצד שני, עשינו מסה של בדיקות שלשום והתוצאות יגיעו היום, נראה אם זה כמו שאנחנו חושבים לא כצעקתה ובעיקר אלה שהלכו להיבדק הם אלה שלא מרגישים טוב ולכן האחוזים ירדו משמעותית".

יש כאלה שלא רוצים להיבדק?
"כן, התשובה היא כן. אנחנו יודיעם על קבוצות מסוימות שאומרים 'אל תלכו להיבדק'".

בהנחיית רבנים?
"כן, יש רבנים, יש ראשי קבוצות, שאומרים 'אל תבדקו' בבני ברק, ירושלים, בית שמש".

כל הימים האחרונים אתה ואחרים הערכתם שהציבור לא יענה להוראות הממשלה, אחרי לילה אחד איך אתה מסכם?
"אני לא זוכר אם דיברתי על סגר רגיל או על סגר לילי. אני לא בטוח שאמרתי את זה, אבל גם אם כן אז טעינו. אתמול היית הפגישה של ראשי המשטרה עם ראש העיר, איתי ואחרים הרבנים מעורבים, עבר בשלום, בצורה מוצלחת לחלוטין".

לסיום, קצת מהתחושות האישיות שלך כתושב בני ברק ומחזיק תיק הבריאות?
"אדבר כאיש ציבור, יש פה שאלה. לציבור קצת קשה לו בצדק או לא אני לא יודע למה בני ברק סגורה כולה ולא שכונות כמו ערים אחרות, יש שאומרים אם יש ראש עיר מקורב באילת אז סוגרים שכונות, ואם לא מקורב לליכוד סוגרים את כל העיר".

אי אפשר להתווכח על הכוח הפוליטי שלכם, זה יותר מראש עיר באילת.
"עובדה שאנחנו סגורים לגמרי. מצד שני, זה אני מדבר מהלב, יש מגפה אנחנו במצב הכי גרוע בארץ וזה עובדה. ספגנו הכי הרבה מתים מתחילת המגפה זו עובדה, וצריך לעשות הכול כדי לעצור אותה. אם הדרך זה סגרים בלילה, כמה שזה יהיה כואב זה ודאי יעצור את החתונות והאירועים, אנשים שמגיעים לסליחות יצטרכו לעשות סליחות בצורה מצומצמת. שבוע הבא האשכנזים מתחילים סליחות, אם יעשו זה יהיה רק מניינים של עשרה, ולא יהיו סליחות המוניות כמו שנים עברו".

איך יראו החגים?
"אנחנו כעירייה מצאנו פתרון, לפחות חלקי. כל בתי הספר והגנים הולכים להפוך לבתי כנסת בקפסולות. יתפללו 10-10 בכל כיתה, אנחנו מודעים שחובה קדושה להתפלל, ויודעים שהציבור יתפלל אבל אנחנו חוששים חשש אמיתי מהתפילות. מדובר בתפילות של ימים שלמים, ממש חוששים מזה, לכן הפתרון כי לא יעמדו ברחוב ויתפללו בחום, כי זה לא יקרה צום-חום-ברחוב, כל בתי הספר יהפכו לבתי כנסת לפי כיתות. כל עשרה יקבלו, פתחנו חמ"ל".

יהיו מספיק מוקדים?
"אנחנו נעשה מה שאנחנו יכולים יכול להיות, אולי נצטרך את עזרת המדינה בערכות מיוחדות, סלונים או מאווררים. אנחנו נראה איך מתמודדים, יש לא מעט בתי כנסת בבני ברק ויש מקומות אחרים שאפשר".

גנים, ישיבות, בתי ספר, יהפכו לקפסולות לפי חדר, בכל קפסולה עשרה מתפללים?
"זו התוכנית כדי שנוכל לתת מענה לכל הציבור שרוצה להתפלל, ומצד שני לשמור על הבריאות של אנשים".