ברקע הטלת הסגרים הליליים על 40 יישובים ברחבי הארץ והזינוק בהיקף התחלואה בנגיף הקורונה, התארח שר האנרגיה יובל שטייניץ בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לתוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו: "זה מעט מדי, מאוחר מדי, הסוסים ברחו מהאורווה". לדבריו, "צריך סגר שני, אבל יש סיכוי טוב שאם ננהג נכון, נימנע מסגר שלישי. המחיר הכלכלי של שבועיים סגר, קטן בהרבה מלדמם שנה שלמה".

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת

יוכפז: אתה לא מחזיק מהפתרון של הרמזור?
"מעט מדי, מאוחר מדי, הסוסים ברחו מהאורווה. אני רוצה לתת את המספרים האמיתיים. 3,500 נדבקים ביממה. זה הנתון המדאיג".

דוידוב: קיבלנו עוד נתון כזה היום.
""זה מיליון ומאתיים 77 אלף חולים בשנה בישראל, מיליון ורבע חולים, יותר ממיליון ורבע חולים בשנה הקרובה אם הקצב הזה נמשך. המספרים האמיתיים שרוצים להבין מה המשמעות של קצב יומי של 3,500 נדבקים, זה אומר שמיליון ורבע ישראלים יחלו במחלה בשנה הקרובה".

יוכפז: כל מה שעשינו אתמול והביקורת והמשקעים הפוליטיים, הכול לשווא?
"אני, זה יותר טוב מכלום. גם אם זה יבלום את ההדבקה ואני בספק אם זה יבלום את העלייה, זה בטח לא יוביל לירידה".

יוכפז סגר כללי זה הפתרון?
"הקצב של היום הוא עתיד לעלות, הקצב של היום זה מיליון ורבע נדבקים בשנה ולפי שיעורי התחלואה שהיו עד היום זה 12,000 מתים. אבל הרופאים אומרים שבשיעור כל כך גבוה של חולים וחולים קשים, זה יגיע ל-3 אחוז, משהו בין 40-12 אלף מתים ובערך 4 וחצי חמישה מיליון ישראליים שיכנסו לבידוד של שבועיים בשנה הקרובה. לא עדיף שבועיים קשים של סגר נושם עם מקומות עבודה חיוניים ותו סגול מאשר דימום כזה של שנה שלמה? עם הפגיעה גם בבריאות הציבור וגם בכלכלה?"

דוידוב: גם סגר עולה כסף, גם להיות חולה עולה כסף. סגר עולה יותר.
"תרשי לי עם כל הכבוד לחלוק עלייך, סגר של שבועיים שזה מה שהוריד את שיעורי התחלואה במרץ-אפריל שהיה סגר אמיתי של שבועיים וחצי ולא ידענו איך לעשות אותו נכון, זה הוריד את שיעורי התחלואה ל-20 ביום. סגר כזה של שבועיים המחיר הכלכלי שלו קטן בהרבה מלדמם כך שנה שלמה או חצי שנה".

יוכפז: המצב הכלכלי לא כל כך שברירי שסגר כזה פשוט ייתן מכת מוות לכלכלה הישראלית?
"אני אומר בדיוק הפוך, נגיד שאתה יכול להוריד בלי סגר אבל ייקח לך חצי שנה להוריד את שיעור התחלואה לאזור המאה. המחיר שאתה משלם בשנה או חצי שנה שישראל במצור אווירי".

יוכפז: גם יש לו מחיר כלכלי. עשינו סגר המרטי או כמעט הרמטי ואתה אומר נעשה עוד סגר. וודאי נצטרך עוד סגר בעתיד; דוידוב: כי לא התנהלו נכון אחרי הגל הראשון.
"בפתיחה, בדיוק. אני כן חושב שצריך סגר שני אבל יש סיכוי שאם ננהג נכון, נוכל להימנע מסגר שלישי. גם אם היית צודק וכל חצי שנה או שמונה חודשים היינו צריכים סגר לשבועיים, זה עדיף על מיליון ומאתיים אלף חולים".

דוידוב: טעה רה"מ ששלח אותנו לעשות חיים?
"הוא עצמו אמר שפתחנו מהר מדי חלק גדול מהמוסדות".

יוכפז: אמרת את זה בזמן אמת.
"נכון אני ואלקין היינו היחידים שהתנגדנו לפתיחה המהירה ולפתיחה בזמנו של מערכת החינוך המהירה, לפתיחה של אולמות השמחה, גני האירועים והפאבים. הסתייגנו כבר אז אבל כדי להבין את העניין אני רוצה לתת דוגמה מה קורה בבריטניה. אסרו עכשיו על התקהלויות מעל 6 אנשים כי הגיעו לאלף נדבקים ביממה, אלף נדבקים ביממה בבריטניה זה אומר עשירית למיליון נפש מאצלנו, מאחר ואוכלוסיית בריטניה היא פי שש וחצי. בישראל אצלנו המשמעות של אלף בבריטניה זה כמו 300 נדבקים ביממה, ב-300 נדבקים ליממה ראש ממשלת בריטניה הודיע על צעדים חריפים".

יובל שטייניץ (צילום: רויטרס)
יובל שטייניץ (צילום: רויטרס)

יוכפז: אתה אומר סגר עם כל המחירים זה פחות יכאב לכולם מאשר לא לעשות סגר ולהמשיך במצב הקיים?
"הכלכלה תפגע הרבה יותר מחצי שנה או שנה של תחלואה גבוהה, של סגר אווירי על ישראל".

יוכפז: אני רוצה לעבור לפרשת יעקוב אלקיעאן. לא היה מחבל שזכה לכל כך הרבה התייחסות. האיש הזה ,הישראלי הזה, חף מפשע הזה, אם לא היה קשור למשפטו של נתניהו האם גם אז היינו מתנצלים ומכים על חטא?
"קודם כל טוב עשה רה"מ שהתנצל וטוב עשה בן דרור ימיני שדורש חקירה בעניין. אני חושב שזה דורש חקירה ובדיקה".

יוכפז: לא מזהה ציניות בנאום של נתניהו? בניצול של האירוע?
"השאלה היא בדיוק אחרת. האם ללא חקירות רה"מ, לא היו ממשיכים לבדוק במח"ש את התנהלות המשטרה כולל המפכ"ל, מטהרים את שמו של אותו סגן מנהל בית ספר מאום אל־חיראן? כי הרי מה שעולה מהתחקיר של עמית סגל הוא שהחקירה נמנעה מחשש שמא היא תסייע לנתניהו".

דוידוב: יש פה שימוש ציני; יוכפז: התקשורת הוכיחה שלא מדובר במחבל, גם השב"כ וגם פוליטיקאים אמרו את זה כבר. רה"מ לא היה צריך להמתין לדיווח של סגל כדי להתנצל. זה משרת אותו ולכן עשה מה שעשה.
"יכול להיות שזה גם משרת אותו וזה גם הדבר הנכון, כי התחקיר של סגל חשף שבלי שום סיבה מהותית עניינית עצרו ובלמו את חקירת המקרה. אני רוצה לומר, מדברים על תקלות המשטרה והפרקליטות ועל כך שהמטרה מקדשת את האמצעים וברגע שמתמקדים במישהו בעיקר כמו רה"מ, פורצים את כל הגדרות, הכול מותר, המטרה מקדשת את האמצעים, ומותר ללחוץ על עדי מדינה בצורה שגובלת בסחיטה ".

יוכפז: אתם מתעסקים בסיפור של אום אל־חיראן רק כשזה מתאים לכם, אתם מתעסקים במעצר של ניר חפץ רק כשזה מתאים לכם. גם בהטרדות מיניות רק כשזה נוגע לשרה, הכול סביב המשפט.
"הייתי אומר כמעט ההפך, התקשורת התעסקה כהוגן בפרשת אל חיראן ובסימני השאלה אבל אז שהתחילו חקירות רה"מ רצו פתאום להגן על המשטרה שחוקרת את רה"מ. הביקורת על המשטרה פתאום הורידה פרופיל"ץ

יוכפז: זה כל כך לא נכון, כמי שערך חדשות, מהרגע הראשון היו כלי תקשורת שהבינו שלא מדובר בפיגוע, עוד לפני החקירות של רה"מ ואחרי. התנצלו והבהירו ונתניהו השתמש בזה אתמול לצרכיו האישיים.
"אני רוצה להזכיר שסימני השאלה על ההתנהלות לא התחילו היום, הם התחילו הרבה קודם. קח את פרשת חיים רמון, את האזנות הסתר של חיים רמון שמבקר המדינה חקר את זה והסתירו את זה במשפט מחיים רמון, הסתירו את זה מהסנגורים שלו כדי להקדם את ההרשעה שלו".

דוידוב: צפית אתמול ברה"מ במסיבת העיתונאים שלו, עושה את הקישור.
"מי שעשה את הקישור זה עמית סגל וחדשות 12, כי הם הביאו את הדברים ופירשו. אני חושב שזו פרשנות מתבקשת, את המסר שאומר בואו לא נחקור את מפכ"ל המשטרה ולא נתעמת איתו, כי הוא עסוק במשימה חשובה ודי 'לחכימא ברמיזא'. המשימה החשובה זה חקירות רה"מ, זה לא המצאה של רה"מ, זה חדשות 12. את רוצה לטעון שהם סילפו את העובדות?"

דוידוב: מה פתאום; יוכפז: חס וחלילה; דוידוב: תחקירו של סגל כבודו במקומו מונח, אבל הקישור זה קצת תמוהה.
"את הקישור הזה עשו מספר עיתונאים, כולל עמית סגל".

דוידוב: לא לאורך כל הדרך. עכשיו זה צץ.
"ברור שעכשיו זה צץ כי רק עכשיו צצה העובדה שאני חושב שלא היינו מודעים לה קודם, שהיה מאבק ארוך וממושך מאחורי הקלעים. שמח"ש רצו לחקור את העניין, להשלים את חקירת העניין, ובפרקליטות העדיפו להימנע מכך. זה דבר שנחשף עכשיו".

דוידוב: בוא נעבור לאירוע המשמח, טקס החתימה בשבוע הבא בבית הלבן ביום שלישי בין איחוד האמירויות לביננו ובדרך המתנה שרה"מ מעניק – מטוסי F35 .
"אני חושב שזה קודם כל באמת אירוע מאוד חגיגי. אבל אני חושב שזה סילוף של העובדות. מי ששוקל למכור F35 זה האמריקנים. גם בעבר הם מכרו לאמריתים ולסעודים והמצרים נשק מתקדם כשאנחנו הסתייגנו".

דוידוב: כנראה רה"מ ידע שזה על הפרק והסתיר.
"זה תמונה לא מדויקת של העניין. האמירתים ביקשו לפני שנים את ה-F35 אגב F16 יותר מתקדם ממה שיש לצה"ל הם קיבלו לפני 15 שנה".

דוידוב: ויקבלו עכשיו עוד מטוס.
"גם מכרו לסעודיה F15 שנמצאים 150 קילומטר מאילת. זה הרבה מאומה על לא מאומה כי אין טווח ל-F35. הטווח פעולה הוא אלף קילומטר, טווח פעולה קצר. המרחק מהאמירויות לישראל הוא אלפיים קילומטר זאת אומרת שהמטוס כדי להגיע ולחזור - זה לא סביר ".

דוידוב: שורה תחתונה?
"ה-F15 שמכרו לסעודים למרות התנגדות ישראל ונמצאים 150 קילומטר מאילת מאיימים עלינו פי מאה, ועדיין האמריקנים מכרו את זה".

יוכפז: בהתחלה אמרו אפילו לא בורג, עכשיו אומרים שאם ימכרו זה לא משנה את היתרון האסטרטגי של ישראל.
"מרא שהזכרתי את נושא הטווח ואת ההיסטוריה. ארה"ב תמיד ".

יוכפז: נתניהו אמר שאין F35, הוא טען שזה פייק ניוז ושמענו את טראמפ אומר שהוא נתן את הסכמתו לכך.
""צריך לדייק קצת יותר. נתניהו אמר 'לא אם ארה"ב תמכור נשק לאמירויות או לא', מה שהוא אמר שזה לא היה חלק מהעסקה".

יוכפז: הגדיר את זה פייק ניוז.
"אבל מה בידיעה פייק ניוז? הוא הגדיר שזה חלק מהעסקה, שישראל הסתירה את התנגדותה זה פייק נויז. אמר 'אנחנו עדיין מסתייגים' בדיוק כמו בסיפור הקודם עם ה-F16 שהסתייגנו ומכרו ".

יוכפז: זה ללכת ליד האמת, זה לא חלק מהעסקה, לא כתוב במסמכים אבל נתניהו על פי טראמפ נתן הסכמה לא רשמית לעניין זה.
"טראמפ לא אמר שנתניהו נתן את הסכמתו. ההסתייגות שלנו במקומה והאמריקנים הודיעו שהם מחויבים לדאוג ליתרון האיכותי של ישראל. ייתכן ואם זה יקרה כמו שקרה בעבר, נקבל פיצוי מתאים מארה"ב".