2,626 אנשי צוות רפואי, בהם 377 רופאים ו־787 אחים, שוהים בבידוד נכון לאתמול עקב חשיפה לחולי קורונה. מדובר במספרים שהולכים ומטפסים בחודשים האחרונים, ככל שהחורף מתקרב, והם מגבירים את החשש של מערכת הבריאות מכניסה למערכת חורפית שבה העומסים עולים מעל לסף הקיבולת שלהם. 

מי שצפויות לשאת בנטל האינטנסיבי ביותר של תחלואת החורף הן 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים - שחלקן מוסבות בימים אלה למחלקות ייעודיות לקורונה, מה שמגביר את העומסים במחלקות הקיימות כבר עכשיו.

קורונה - פעילות חיילי פיקוד העורף ועוצבת האש במהלך הסגר על בני ברק

מספר מחלקות פנימיות כבר נאלצו להיסגר בשל אבחון חולה כחיובי לקורונה, מה שאילץ את מרבית הצוות הרפואי להיכנס לבידוד. "מדאיג אותנו מאוד שהתפוסות כרגע עולות באופן שדומה לחורף, והתחזית היא שבחורף הזה נגיע ל־250%, מה שלא היה מעולם", אומר רופא בכיר באחת המחלקות הפנימיות. 

באחת המחלקות מספרים: "מה שרואים כבר עכשיו זו תופעה של אשפוזים מואצים מדי. אנשים שמשתחררים מהר מדי ולא באופן מוצדק. זה כולל חולי סרטן, שלעתים אין להם מקום במחלקה האונקולוגית. השחרורים נורא מואצים. יש לחץ אדיר על מנהלים ורופאים בפנימיות לשחרר חולים הביתה, כדי לשדר שאין תפוסות גבוהות מדי, ואם אפשר - אז גם לא לאשפז. זו סיטואציה מוכרת לפנימאים מעונת החורף, לא בקיץ. ככל שהקורונה תגבר ותחל תחלואת חורף ראשונה, שפעת ודלקת ריאות, המצב ייראה יותר ויותר רע". 

מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)
מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)

לגבי האפשרות של סגירת מחלקות שלמות עקב אבחון חולה קורונה בהן, מוסיפים רופאים: "העומס הולך ומחמיר. בקצב הזה, אין ספק שבחורף שוב נאשפז חולים בחדרי אוכל, במסדרונות ובמכבסות. חולים מהרבה מחלקות ייאלצו לשכב במסדרונות אם לא נתעורר".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, מזהיר: "כעת עוד קיץ, אבל המחלקות הפנימיות מלאות. רובן מעל 100% תפוסה, ואם אינן בתפוסות מלאות, זה משום שהצוותים מדוללים, בגין בידודים של חלקנו, או בגלל לחצים עלינו מהנהלות בתי החולים לשחרר מהר מאושפזים".

בינתיים התחלואה בקורונה לא עוצרת. נכון לאמש בשעה 19:00 אובחנו בארץ 140,658 חיוביים לנגיף, ובהם 31,263 חולים פעילים. מהם 478 במצב קשה (מתוכם 143 מונשמים) ו־163 במצב בינוני. 2,355 נשאים חדשים אובחנו אתמול, מתוך סך של 25,446 בדיקות עד לשעות הערב המוקדמות. לשם השוואה, עד חצות שלשום אובחנו 3,563 מתוך סך של 44,542 בדיקות. עשרה נפטרים נוספים היו אתמול, ובכך מניין הנפטרים טיפס ל־1,053.

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

בתוך כך, לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, למרות משבר הקורונה - רק עשרים מיטות אשפוז כללי נוספו למערכת הבריאות במחצית השנה האחרונה. מהנתונים, שנאספו לבקשתו של יו״ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ח״כ עפר שלח, עולה שבין ינואר ליולי גדל מספר מיטות האשפוז הכללי מ־16,301 ל־16,321.