ראש המועצה המקומית עמנואל, אליהו גפני (אחיינו של ח"כ משה גפני), שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM אודות הסגר הלילי המוטל על המועצה.

שוטר מנסה לאכוף את הסגר הלילי בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

ראשי ערים ותושבים נגד אפשרות של סגר בחגים, יהיה מרד? תאר לי איך עברתם את הלילה בעוצר.
"כן, כבר לילה שני".

תתאר לי מה קורה? אנשים ממלאים אחר ההוראות, או שיש התרופפות?
"עכשיו זה בסדר, זו תקופה בסדר, יש 10 ימים עד החגים. עוצר לילי, הם קוראים לזה הגבלת תנועה. עיר כמו שלנו, נחמדה ושקטה מ-19:00 בערב עד 05:00 בבוקר, זה בסדר. הולכים סליחות, הכול תקין. אנחנו לא מוכנים שיסגרו מוסדות חינוך. זו פגיעה חברתית בכל מקום, בכול מגזר ואנחנו חושבים ורואים את זה, ויש לנו מקום טוב לחשוש שמישהו פה כיוון וחיכה עם הסגר לחגים. היה לנו את יולי־אוגוסט, היו חודשיים, כולם ראו את הגרף איך שהוא עולה ומטפס וחיכו עד התאריכים הכי כואבים לציבור מאוד מסוים. אני חושב גם שזה אמור לכאוב לציבור הכללי גם כן".

תסכים איתי שכשאנחנו מדברים על אפשרות של סגר, בין היתר שוקלים מקבלי ההחלטות את הפגיעה המינימלית במשק, בהנחה שיש כאן מאות אלפי מובטלים והמשק ספג מכה קשה מאוד. אלפי משפחות מתקשות להתאושש מן המכה הזאת. אז מקבלי ההחלטות חושבים איך לצמצם את הנזק ויש שמציעים דווקא בחודש החגים, כיוון שזה חודש שיש בו באופן יחסי פחות ימי עבודה. זו ההזדמנות הרעה פחות לצאת לסגר.
"אני אענה, יש כלכלנים שטוענים שהתל"ג בחגים דווקא מאוד גבוה, יש הרבה קניות וכו'. אני חוזר לעצמנו, חגים, הציבור שלנו במיוחד, עושה את זה בצורה מאוד מסוימת. יש לנו חצרות, יש לנו אדמו"רים. אנחנו צורכים קהילה".

אבל יש קורונה, יש מציאות.
"יש קורונה חצי שנה".

אתה רואה את הנתונים המטפסים.
"הם טיפסו עוד קודם, ריבונו של עולם, איפה הייתם? בחופשה יכולנו לסגור את כל הבריכות, המופעים והפעילויות, איפה הייתם? היו פה חודשיים חופש, מה אתם רוצים להגיד לילדים האומללים האלה? שאחרי חודשיים חופש גדול יהיה להם עוד חודש חופש? עוד חגים וחופש? דיברתם על הכלכלה? מי יטפל בילדים האלה? מי יטפל בעוד שנתיים בילדים הללו? הולכת להיות פה קטסטרופה".

אני מזכיר לך את הפסוק 'ונשמרתם לנפשותיכם'.
"אני חושב שזה היה כתוב גם ביולי־אוגוסט. הסתכלתי בחומש ואני חושב שזה היה רשום שם".

נשמרתם לא שמרנו והגענו לקטסטרופה.
"אנחנו יכולים לדבר על זה אם נשמרנו או לא, זה עוד נושא. אנחנו הציבור החרדי חושבים, בעיר שלנו יש לנו ממוצע של 25 חולים. בציבור חרדי הטענה שלנו מאוד פשוטה מול פרופ' גמזו - תפסיק להכניס פרמטרים כל מיני שאני לא יודע מאיפה הוא הביא. יש פרמטר פשוט שנקרא בית אב, בציבור החרדי בית אב, מניסיון אישי אני אומר - אני נדבקתי לפני חודש. ברגע שנהייתי חיובי, שבע נפשות נהיו חיוביים. בעמנואל אם דיברנו על 25 חולים, זה בערך עליה דרמטית של 30% במספר החולים והם מתעקשים לא להכניס את הפרמטר הזה. אנחנו שומרים ונשמרים ונזהרים".

החרדים מובילים על פי הנתונים, בעיקר הנגיף הוא ביישובים הצפופים ועל פי הרשימה של ערים אדומות רבים מהיישובים הם חרדיים. אי אפשר להגיד שזה לא נכון כי אלו העובדות. השאלה היא איך יוצאים מזה, בא גמזו ורוצה להטיל סגר.
"אנחנו יוצאים מזה מאוד יפה, אנחנו בסך הכול בשליטה. בציבור שלנו, אני לא יודע מה קורה אצלכם, לא יודע מי מביא את ה-3,500 חולים אבל אצלנו פלוס־מינוס כל הזמן, לכל אורך התקופה, תסתכלו באתר משרד הבריאות, אנחנו 25 חולים וזה בסדר. היינו מעדיפים שהנגיף לא יגיע, אבל הוא נמצא פה, אנחנו שומרים. תסתכלו על תושבי בני ברק שמסתובבים כולם ככולם עם מסכות, מאוד נזהרים".

אולי אין קורונה?
"לא הגעתי לשם".

אתה בדרך הנכונה.
"אני בתור רשות אמרתי, כדוגמא אישית ברגע שהפסקתי להריח, יומיים אחרי זה הייתי במלונית. עם כל הכאב, אנחנו עיר מתפתחת וכל עשרה ימים שאני לא פה זה כואב לי, הלכנו למלונית היית שם יש שם גם את ה'זום' שעוזר לנו להתמודד עם זה, זה בסדר".

אני לא מצליח להבין אותך, יש מסד נתונים. איש לא רוצה שאתם תהיו בסגר לילי או בכלל. תתפלא, גם החילונים אוהבים לחגוג עם המשפחות שלהם, בטח את ראש השנה. אתם מסתכלים על זה בפן הדתי, החילונים מסתכלים על זה בפן המסורתי־משפחתי, זה חג חשוב לכולם כי כל התושבים בישראל רוצים לשבת עם משפחתם הקרובה. וודאי לא להשאיר את הסבים והסבתות לבד ולא עם הנכדים. על מה אתה מדבר? יש מסד נתונים, אתם מתעלמים ממנו?
"לא מתעלמים. ניסיתי להסביר שהציבור החרדי, אפשר להתייחס לזה קצת אחרת. אנחנו מנסים כל הזמן לדבר עם הגורמים שמחליטים שייקחו בחשבון דברים נוספים, ואף אחד לא שומע. יש פה אטימות וקרע בעם, אני חוזר לזה שיכלו לעשות את זה. חכם עיניו בראשו, ראיתם את הטיפוס. בהתחלה עשו קו אדום של 600 הגענו ל-1,000, 1,400, אלף ארבע מאות, זה היה ביולי־אוגוסט. תסגרו את זה, יש לנו חופש, כל כך מתאים לסגור בחופש".