פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, פרסם הבוקר (חמישי) סדרת ציוצים בטוויטר, בה מתח ביקורת על התנהלות הציבור הישראלי והטיל עליו אשמה בעלייה בתחלואה בקורונה.

קורונה - פעילות המשטרה במהלך ימי הסגר על בני ברק. צילום: דוברות המשטרה

"יובהר - שום מערך קטיעת שרשראות, רמזור, מערך מעבדות, כלי טכנולוגי, מדיניות - לא יצליחו להתמודד עם מציאות של מיעוט בכל המגזרים שמקיים הפרה בוטה, שיטתית, של ההנחיה הבסיסית למסיכה, מרחק ואי-התקהלות. זה לא מודל שוודי. בשוודיה האוכלוסיה מתייחסת להמלצות כהנחיות ונענית להם באופן גורף. בהתאם לעמדה הפוליטית וסולם הערכים האישי, כל אחד יכול לתת הסבר ולמצוא אשמים במציאות הזו לפי העדפתו.

"אבל השורה התחתונה- עד שזה לא יפתר, מודל הרמזור לא ישיג את מטרתו של חיים בנוכחות הקורונה. כי הוא מניח התנהגות אחראית קולקטיבית כפי שהיתה גם כאן לפני ׳הכרזת הניצחון׳ על הקורונה במאי. מי שמנסה למנוע סגר בעזרת טיעונים מדעיים ופסאודו-מדעיים על כך שהמחלה לא מסוכנת, שאנחנו יכולים להשיג סף חסינות אוכלוסיה ללא מאמץ לבלימת ההתפשטות, שזה המודל השוודי (לא נכון) - משיג מטרה הפוכה: הוא נותן לגיטימציה לפריקת עול, ומחייב מגבלות שפוגעות במשק כאמצעי יחיד לוידוא התנהגות שקולה. מיצינו את ׳האשראי׳ שלנו בבתי החולים. התקרבנו מרחק נגיעה מנקודת אי הספיקה. 

"וכעת כולנו נגררים לצעדי ׳אין ברירה׳ שעשינו הכל להמנע מהם, שיגרמו נזק לכלכלה, לחברה ולבריאות הציבור. מנסים לעשות הכל כדי לייצר אלטרנטיבות, חיים שפויים עם המחלה, אבל זה מחייב אחדות שורות. ואין. יום עצוב".