"עונש קולקטיבי": פרופ חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התראיין הבוקר (שבת) בתכניתו של שלום קיטל ברשת ב', ותקף בחריפות את החלטת הממשלה המסתמנת על סגר. "אנחנו קראנו לאכיפה אמתית במסיבות, בחתונות, ואת הדבר הזה מפחדים לעשות. צריך להתעמת מול קבוצות לחץ", אמר לוין. עוד הוסיף כי "יהיה עונש קולקטיבי בגלל שהממשלה לא מסוגלת לעשות את הדבר הקשה. לכן מתייחסים לציבור כעדר שיש לכלוא אותו". 

בחשבון הטוויטר שלו כתב לוין כי "הנימוק הרציונלי היחיד ששמעתי לסגר הוא שלא ניתן לאכוף ריסון מהודק. אם זה נכון, למה יש שלב שני של ריסון מהודק? מי שלא מסוגל לאכוף ולשכנע את הציבור שצריך ריסון, גם לא מסוגל לאכוף ולשכנע שצריך סגר". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

"אם רוצים תכנית ברורה, אז בבקשה: צריך להתקדם במהירות לשלב השני של ריסון מהודק ולדלג על שלב הסגר שיגרום יותר נזק מתועלת. זאת ההמלצה של קבינט המומחים של מגן ישראל. אם אפשר, לכלול תיקונים שהצענו בתכנית למניעת פגיעה בציבור ובעסקים, כולל רשת ביטחון כלכלית-חברתית. אז למה סגר?", הוסיף לוין.

גם ד"ר שרון אלרעי פרייס, עלתה לשידור והתייחסה לעלייה בהיקף התחלואה, והציגה את העמדה הנגדית לדבריו של לוין. "אין לנו את האפשרות לעשות החלטות בפינצטה. כל ישוב בארץ הוא באופן פוטנציאלי צהוב, כתום או אדום, גם ישובים שנחשבים כרגע לירוקים. 97% מהיישובים הולכים ומכפילים את קצב ההדבקה", הזהירה.

קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

כזכור, שרי קבינט הקורונה אישרו שלשום, בתום דיון ממושך, כי בשבוע הבא יחול סגר מלא למשך שבועיים. כניסת ההחלטה לתוקף תלויה באישור הממשלה, שתתכנס ביום ראשון ותדון בנושא. אז מה יהיה מותר ומה אסור במסגרת המתווה של פרופ' גמזו. 

בשלב הראשון של התכנית יוכרז סגר כללי, לרבות החלת מגבלות תנועה של 500 מטר ממקום המגורים. השלב השני יכלול ריסון מהודק, במסגרתו יוגבל המעבר בין ערים, התקהלויות במקומות ציבוריים, פעילות מערכת החינוך וכן הלאה. בשלה שלישי, ייעשה מעבר בהתאם לכללי תכנית הרמזור. 

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)