יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון שוחחה הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הסגר המתקרב בחגים, ואמרה: "אני מסכימה עם השר יעקב ליצמן שאמר ש'סגר זו לא הדרך להתמודד עם המגיפה הנוכחית', בטח לא נוכח הנתונים שאנחנו רואים היום. מעבר לכך, אתם תצטרכו לשאול אותו". היא הדגישה ב-103FM: "אני מעדיפה כרגע להתמקד ולרכז את כל המאמץ במניעת הצעד הכל כך קיצוני הזה".

עימות בין מיקי זוהר לשאשא ביטון בוועדת הקורונה. צילום: ערוץ הכנסת

את רואה בכלל אפשרות שנתניהו יוותר על ליצמן וייתן לו להתפטר?
"תראו, אני שוב אומרת - אין לי שום כוונה לעסוק בפוליטיקה, בטח לא ברגעים האלה. אני כל כולי מרוכזת בניסיון למנוע את הצעד הזה שיביא להרס כלכלי ולעוני של כל כך הרבה אנשים. אגב, זו לא אגדה אורבנית, אנחנו רואים אנשים שעדיין לא קמו מהמכה הכלכלית שהייתה בגל הראשון, ולכן ברשותכם אשמח לדבר על כל מה שקשור לקורונה, ועל ההשלכות של המהלך הזה. 

יו"ר ועדת הקורונה מתחה ביקורת חריפה על המערכת הפוליטית: "אם היה קצת יותר אומץ לעשות את הדברים הנכונים ובצורה ממוקדת, כפי שכולם האמינו בזה כבר שיצאנו מהגל הראשון, אז מאוד יכול להיות שלא היינו הולכים לצעד הקיצוני הזה". היא ציינה כי "גם פרופ' גמזו וגם אחרים בתוך המערכת אומרים שמשום שהם לא הצליחו ליישם את המדיניות של טיפול ממוקד הם הולכים לצעד רחב וכל מדינת ישראל הופכת להיות בת ערובה של חוסר היכולת לטפל במצב בצורה נכונה".

למה זה קרה ועד כמה לפי דעתך הפוליטיקה קשורה לזה? 
"תראו, אני לא יודעת אם זה העניין שלא הצליחו לאכוף בצורה ממוקדת. היה צריך לקבל החלטה שמטפלים במצב בצורה ממוקדת נקודה. להניח את כל הלחצים הפוליטיים וכל מה שהיה מסביב בצד, ולעשות את מה שצריך לטובת כולם". 

יוכפז אמר כי "אין אכיפה במגזר הערבי ובמגזר החרדי. יש לחץ פוליטי של מגזרים מסוימים על ראש הממשלה שגרמו לו להתקפל. הכל פוליטי באירוע הבריאותי הזה". דוידוב הוסיפה: "וגם, ישראלים מצפצפים. לא אכפת להם". ח"כ שאשא ביטון הגיבה להם, והסבירה: "אם היו מניחים את הלחצים הפוליטיים בצד ועושים אתך מה שצריך בצורה ממוקדת לא משנה באיזה אוכלוסייה ומגזר".

קורונה - המשטרה אוכפת את השמירה על התקנות. צילום: דוברות המשטרה

לדבריה, כשבאים לטפל באוכלוסייה צריך לתת לה מערך תמיכה בכדי למנוע את ההתפתחות בתוכה. "נכון, כמו שאתם אומרים התקשו מאוד באכיפה, ובסוף הלכו למקום בו אוכפים אי עטית מסיכה של אדם שהולך באמצע הרחוב לבדו במקום להיכנס לכל אותם האירועים הגדולים שהתקיימו מבלי לשמור על הנהלים, ואפילו להפוך את זה לפלילי", הוסיפה, "הדבר השני הוא לבוא ולדבר עם כלל הציבור ולהסביר לו על סכנות האירוע, וכמה חשובה ההתגייסות של הציבור. לצערי זה לא נעשה. את הנושא של הסגר בחגים סימנו כבר לפני כחודש וחצי, והתחושה אצל כולם שמישהו החליט שלשם אנחנו הולכים".

מי זה המישהו הזה? ראש הממשלה?
"אני לא שמה את זה על אף אחד. זה דובר בממשלה".

אז מה הסיבה שקובעים חודשיים מראש שהסגר יהיה בחגים?
"את זה צריך לשאול את אלה שקבעו את זה. אני רק מזכירה שאני אמרתי כבר מאמצע אוגוסט שאי אפשר לומר שבחגים אנחנו נהיה בסגר מבלי שנדע מה הנתונים שיהיו בחגים".

הסגר מתחיל בתזמון מדויק עם הנחיתה של נתניהו בישראל.
"תראו, אפילו המשלתי את זה לאדם שמודיע שהוא לא יגיע לעבודה בשבוע הבא כי הוא יהיה חולה. יותר ברור מזה לא יכול להיות".

את חושבת שצריך לקיים את בתי הכנסת במתכונת רגילה?
"הנושא של תפילה בחגים חשוב לכולם ואין פה עניין של דתיים וחילונים, אבל כל התקהלות מסוכנת ויכולה להפוך למוקד התפרצות היה צריך להסביר את הסכנות בהתקהלות. זה חשוב. אני חושבת שאם היינו מדברים עם הציבור זה היה יכול לעבוד. אתן דוגמה על עצמי, שכן אנחנו רגילים לחגוג את ראש השנה ואת פסח בצורה מורחבת יחד עם גיסתי וכל בני משפחתה. השנה החלטנו שבלי קשה לסגר או לא אנחנו לא עושים את זה. אם היה שיח נכון עם הציבור הוא היה עושה חשבון נפש ומחליט איפה הוא מקיים את החג". 

תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

את יודעת, במקרה הזה בו הציבור רואה את הנבחרים שלו מצפצפים בעצמם על ההנחיות שהם נותנים, ויושבים עם המשפחות שלהם בליל הסדר אז למה שהוא ימנע מהאמא הזקנה או מהדודה שהוא לא ראה אותה שנה להגיע? 
"הנושא של דוגמה אישית הוא הדבר הראשון במעלה. לצערי הרב, אנחנו לא רואים את זה מצד כולם". 

איך את מגיבה לביקורות המאוד קשה, ונדמה לי חסרת תקדים לגבייך של אנשי הליכוד?
"בואו נעשה סדר ההחלטות שלי התקבלו לפני חודשיים, ואין שום קשר בין נקודת הזמן בה אנחנו נמצאים היום לבין ההחלטות שלי. לגביי הביקורות אני בטוחה שגם אני, וגם החברים האחרים בליכוד נמצאים באותו צד ורוצים לנתח את המגפה הכלכלית וגם את המגפה הרפואית. מה לעשות שאנחנו חלוקים קצת על הדרך? אגב, אני לא היחידה שחלוקה על הדרך. גם שר האוצר ישראל כ"ץ הצביע נגד הסגר. גם הוא חושב שצריך לפתור את זה בצורה שונה. אני יכולה לומר לכם שיש שרים נוספים בליכוד ובכלל שחושבים כמוני".

וכשאת שומעת את הביקורת מבית את חושבת שאולי הבית שלך הוא לא הליכוד? שאת צריכה לחפש כתובת אחרת?
"כרגע, גולן וענת, אני ממש לא עסוקה במחשבות האלה. מי שעוקב אחריי יודע שאני באמת משקיעה את כל מאמצי בכדי למנוע את ההחלטה הכל כך קיצונית הזו של סגר בחגים, ואני מקווה שנצליח. חשוב לי לומר שהסיפור הגדול הוא איך פותרים את זה. כי צריך. אנחנו נמצאים באירוע רפואי, בהתפשטות של מגפה שיכולה להיות קטלנית. היא הורגת, ויש חולים קשים. זו מחלה איומה והכל, אבל מה עושים עכשיו? צריך לטפל במערכת הבריאות. אנחנו כל הזמן מדברים כמה כספים בעצם אנחנו נשלם על הסגר במשך חודש, אבל אנחנו לא מדברים על כך שאם ניקח רק שלושה מיליארד שקלים ונשקיע אותם בתוך מערכת הבריאות אנחנו גם נהפוך אותה למשהו שישרת אותנו בחורף ובעתיד, וגם נוכל לטפל בצורה יעילה בנגיף. לצערי, הולכים לפתרון הקל של סגר שבסופו של דבר יביא אותנו גם לפגיעה בריאותית, וגם לפגיעה כלכלית". 

יכול להיות שאת הכישלון שלהם הם זורקים עלייך?
"תשמעי, שכל אחד יעשה את חשבון הנפש שלו. מי שיודע לבוא ולתת נתונים אחרים ממה שאני מציגה מוזמן בשמחה. כל מה שאני משתמשת בו הוא נתונים של משרד הבריאות, ושוב, ההחלטות שלי שהתקבלו לפני כחודשיים אין להן שום קשר למה שקורה היום".