הקריטריון בישראל להגדרת חיובי לקורונה בבדיקות המעבדה גבוה יותר לעומת מדינות כמו גרמניה וארה"ב. כתוצאה מכך, מספר הנדבקים למיליון תושבים גבוה מאוד בישראל בהשוואה למדינות אחרות ברחבי העולם. רופאים בכירים בישראל סבורים כי אם יגובשו קריטריונים חדשים של בדיקות קורונה, מספרם של המוגדרים כנדבקים מהנגיף, יהיה נמוך בצורה ניכרת.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הטלת סגר במהלך חגי תשרי. צילום: עומר מירון, לע״מ

דגימות הקורונה שנלקחות מהנבדקים מועברות למכשיר ה־PCR במעבדה כדי לזהות את החומר הגנטי של נגיף הקורונה. המכשיר מנסה לאתר את סימני הנגיף בתהליך שחוזר על עצמו עשרות פעמים. משרד הבריאות בישראל קבע מכסה של 37 סבבים. בגרמניה לדוגמה נקבעה מכסה של 30 סבבים בלבד ובארה"ב - 34.

מנהל יחידת הזיהומים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון, פרופ' שלמה מעיין, מעריך שאם תהיה בישראל התאמה למספר הסבבים במדינות אחרות, מספר החולים המדווח עשוי להיות נמוך במאות מדי יום. "הקריטריון בישראל מביא לכך שמספר הנדבקים גבוה מאוד. אם יפחיתו את מספר הסבבים, ייתכן שמספרי החולים יהיו קטנים יותר, ואז גם הלחץ לסגור את המדינה יהיה קטן יותר", הוא אומר.

בתוך כך טוען פרופ' יורם לס: "הבדיקות בישראל משקרות מאחר שהן יותר מדי רגישות". פרופ' לס אף טוען כי הבדיקה אינה מבחינה בין נגיף חי לנגיף מת. לא כל המומחים שעמם שוחחנו בנושא מיישרים קו עם טענות אלה.

כך, למשל, פרופ' אריאל מוניץ מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, המשמש כראש המעבדה לבחינת קורונה בתל אביב. לדבריו, "יש סוגים שונים של בדיקות. כל מעבדה עובדת עם סוג אחר של מטוש, ומספר הסבבים שנדרשים כדי להכריע מי חיובי ומי שלילי הולכים לפי הוראות היצרן. הכל 'מתקזז' למדד אחיד ומהימן. אי אפשר להעיד על רגישות יתר או דבר כזה". עם זאת, הוא מדגיש: "צריך להגביל את מספר הבדיקות. מאובחנים היום המון חולים, שאומנם כן חולים בפועל, אבל מרביתם קלים מבחינת סימפטומים ואין לבתי החולים מה לעשות עם זה".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, המפעיל מעבדת קורונה, אמר אתמול: "הבדיקות במעבדה של הדסה מאוד מדויקות". הוא הסביר כי, "לכל מעבדה יש את הסוג שלה. אין אחידות. אבל הבדיקות מדויקות, את זה אני יודע בביטחון. אין יותר או פחות, רואים שיש דיוק. ואני מניח שמרבית בתי החולים עובדים כמונו. יש בקרה תמידית כדי לוודא דיוק של הפעילות".

אולם, על רקע האמור, פרופ' רוטשטיין מגלה: "אתמול בבוקר הודיע משרד הבריאות לבתי החולים, כי יקצץ במחצית את מספר הבדיקות ה'מהירות' לאבחון קורונה. מדובר במטושים שמשרד הבריאות הוא הספק שלהם, ובתי החולים הם הרוכשים. אלה הבדיקות שבאמת קריטיות - אם מישהו עומד להיכנס לניתוח למשל, אני צריך לדעת בפרק זמן קצר אם הוא חולה קורונה, כדי שלא ידביק את הצוות".

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.