בשיחה שערכה היום (שני), העורכת הכלכלית של 'חדשות 12', קרן מרציאנו, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, דיברה על הנתונים הכלכליים אותם הציג רה"מ בהכרזתו על הסגר, לפיהם מצבה של ישראל טוב ביחס למדינות העולם. "הם היו מדויקים ברובם, כלומר שמו את ישראל במקום האחרון כזאת שבעצם הצמיחה ברבעון השני הציגה את הירידה המתונה ביותר וזה לא נכון, יש עוד מדינות באירופה וברחבי העולם כולו בהם הצמיחה ברבעון השני גם כן ירדה אם כי בשיעור מתון יותר מישראל". עוד הוסיפה כי להערכתה הסגר הנוכחי יהיה יותר ארוך משלושה שבועות.

קורונה - פעילות המשטרה במהלך ימי הסגר על בני ברק. צילום: דוברות המשטרה

בוקר טוב קרן מרציאנו, רוצה להתחיל מהגרפים אתמול במסיבת העיתונאים של נתניהו, על נתוני הצמיחה במשק הישראלי. עד כמה היו מדויקים?
"הם היו מדויקים ברובם, כלומר שמו את ישראל במקום האחרון כזאת שבעצם הצמיחה ברבעון השני הציגה את הירידה המתונה ביותר וזה לא נכון, יש עוד מדינות באירופה וברחבי העולם כולו בהם הצמיחה ברבעון השני גם כן ירדה אם כי בשיעור מתון יותר מישראל. אם כי רציך להיות הגונים ולומר שיש מדינות שירדו בשיעור חד יותר מאיתנו אלה בעיקר המדינות האירופאיות הגדולות שהיו מוקד התחלואה".

זה לא אומר שהמצב כאן טוב.
"זה ממש לא אומר".

ניסה לצייר תמונה ורודה; גולן: הטענה הייתה שהיציאה המהירה מהסגר לשגרה סייעה לכלכלה הישראלית.
"זה מדויק אבל לכל חוט יש שתי קצוות. מצד אחד זה מדויק מצד שני זה הביא אותנו לממדי תחלואה כל כך גדולים שאנחנו נכנסים לסגר כללי נוסף. מה שלא נכנסת אף כלכלה אחרת בעולם לכן בהכרח ההשפעות של היציאה המהירה ושל הסגר הנוסף יהיו הרסניות יותר למשק הישראלי ממה שחוות כלכלות אחרות בעולם".

צריך להזכיר את ניו זילנד שראשת הממשלה סגרה עיר שהתגלו בה ארבעה מקרים.
"אני חושבת אני מאלה שחשבו שהסגר הראשון היה מוצדק כי לא ידענו אז הרבה דברים, לא הייתה תורת לחימה עולמית מסודרת, לא ידענו איך מתמודדים מול מגפה בסדר גודל כזה ולכן לא הייתה ברירה. כשנכנסנו לסגר ראינו את הקטסטרופה הגדולה באיטליה, ראינו את מה שמתחיל להתהוות בספרד".

פעלנו מפחד וחוסר ידיעה?
"אבל כך גם פעל כל העולם. עכשיו זה היה אמור להשתנות איך שהבנו וראינו, הבנו מה צריך לעשות, איך לבנות את מערכי קטיעת ההדבקה איך לעבות את מערכת הבריאות ובעיקר הלקח העיקרי שהיה צריך להילמד זה איך מטפלים במוקדי תחלואה נקודתיים איך אתה מטפל באופן דיפרנציאלי בפינצטה ולא סוגר מדינה שלמה".

אולי המציאות הישראלית בגלל הפוליטיקה ובגלל המצב הפוליטי של רהמ אי אפשר להתמודד עם אוכלוסיות שיש להם כוח פוליטי בכנסת.
"זה גם עניינים פוליטיים, ראינו את הלחצים שהיו כשגמזו רצה להטיל סגר תקיף בעשרה מוקדים ובסופו של דבר גמרנו עם עוצר לילי. זה גם עניינים פוליטיים אבל זה גם היעדר תכנון כלומר בסופו של דבר היציאה המהירה מדי מהסגר הראשון הביאה להנחיות ולהגבלות שלא עשו היגיון, וברגע שלא היה היגיון שמצד אחד אפשרת דבר אחד ומצד שני סגרת; וברגע שהציבור ראה שהאכיפה כל כך לא טובה, שכל מי שמפר את ההנחיות באופן הכי בוטה כמעט ולא נענש, הציבור בעצם איבד אמון. מאז כל אחד התחיל לדאוג רק לעצמו, האחד אמר 'מותר להפגין', השני 'מותר בית כנסת' והשלישי 'מותר חתונה עם 500 איש'".

וככה זה ימשיך, השר אלקין לא פוסל אפשרות לסגר שלישי וזה הכי נורא. כי התכנון הוא לא תכנון ואין פה כיוון בכלל. אנשים איבדו כיוון.
"את יודעת את מדברת על סגר שלישי וזה ברור שזה מעורר צמרמורת בכולנו, אני באמת חושבת שזה תרחיש שיכול להיות סביר".

כן?
"כשהיה הסגר הראשון אני לא האמנתי שנגיע כל כך מהר לסגר השני, וכבר בספטמבר אני אצטרך לדווח על זה. הייתי בטוחה שאתחיל לדבר על סגר שני, ואולי נאלץ לדווח עם סגר שני בחורף".

היום את לא בטוחה שלא תדווחי על סגר שלישי?
"לא אני לא בטוחה זה תרחיש שאנחנו נמצאים מול החורף כל מערך קטיעת ההדבקות של צה"ל יגיע לשיא היכולת, מבטיחים לפחות, רק בסוף אוקטובר-תחילת נובמבר. הוא לא יהיה מוכן בסוף הסגר, הסגר הזה לא יהיה 3 שבועות - להערכתי הוא יהיה יותר; ומערכת הבריאות לא השתפרה בצורה משמעותית ורמת המשמעת הציבורית, רמת האמון שהציבור מביע בממשלה עדיין לא אפשרו כך שיאפשרו לנו להימנע מזה".