במהלך גל ההתפשטות הראשון של נגיף קורונה לא היה אדם בישראל שלא הכיר את שמו של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב. אין כל ספק, הוא היה הפנים של ההתגייסות הלאומית למאבק בנגיף, ומהראשונים בארץ, ואולי אפילו בעולם, שהבינו את גודל המשבר הבריאותי. הגישה הבלתי מתפשרת שלו הובילה לפגיעה אנושה במשק, אבל הוא הבין מתי עליו לפתוח שוב את המשק. בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב סיפר מה דעתו על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומדוע הוא חושש שהקורונה תמשיך ללוות אותנו עוד זמן רב. 

"ברמה הגלובלית אני חושב שהקורונה תהיה אחד מהאירועים המכוננים בהיסטוריה האנושית, ואנחנו נראה הרבה דברים שישתנו בעקבותיה", אמר בר סימן טוב, "אני מקווה שאנחנו, ומדינות אחרות בעולם, נצליח לייצר שגרת קורונה בה אנחנו מנהלים חיים רגילים, ושומרים על הפעילות הכלכלית, אבל עושים זאת בדרך שמונעת הדבקה המונית". 

כשנשאל בר סימן טוב האם החזרה לשגרה הייתה מהירה מדי, הסביר כי מה שהוביל אותנו למצב בו אנחנו נמצאים עכשיו זו בהחלט הדרך בה יצאנו בגל הראשון. "הייתה לנו תקווה, אני לא נכנס כרגע לאיך בדיוק התקבלו ההחלטות כי זה פחות משנה בעיני, אבל הייתה לנו תקווה שבאמת נצליח להחזיק את זה כי אולי הקיץ יעזור, והמגפה תחלוף. עיקר הבעיה היה במהלך החזרה ללימודים ובאירועים ההמוניים. בעיניי זה בסדר לטעות, זה בסדר שהתקבלה החלטה לא נכונה, אבל ברגע שהבנו את זה היינו צריכים לבצע את הצעדים הדרושים".

"הפוליטיקה והפנדמיה שזורות זו בזו"

רבים טוענים כי משרד הבריאות והממשלה לא הצליחו להתמודד עם הלחצים הפוליטיים המשמעותיים שהגיעו בעיקר מקרב המגזר החרדי, ולכן התרו אירועים המוניים. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הסביר כי הפוליטיקה והפנדמיה שזורות זו בזו מהרגע הראשון. "לפוליטיקה יש מקום, והפוליטיקאים מייצגים את הציבור, הם נבחרי הציבור. החוכמה היא להגיע לסינתזה הנכונה". 

לדבריו, משרד הבריאות ביצע צעדים רבים מול המגזר החרדים, ואף הגביל את ההתקהלויות מהלך הילולת ל"ג בעומר במירון, את התפילות בפסח, הגעלת הכלים, ושריפת החמץ. "הפוליטיקה נהייתה הרבה יותר משמעותית בקבלת ההחלטות, אבל אנחנו כחברה התחלנו להילחם אחד בשני וזה מתכון בטוח לכישלון במאבק הקורונה". 

בהמשך, שאלה דוידוב את בר סימן טוב האם הוא עדיין תומך בסגר, וזה ענה כי לתפיסתו הדבר החשוב ביותר כרגע הוא לטפל בעניין הלימודים ובהתקהלויות: "הם מצע להדבקה. הרי לווירוס אין זהות פוליטית, הוא נמצא איפה שאנשים מתקהלים". בר סימן טוב הדגיש כי נגיף קורונה הוא משהו שאנחנו צריכים להתמודד איתו ברמה הלאומית, והסביר: "כציבור, התנהלנו בצורה מופתית בגל הראשון. נשמענו להוראות, אבל החזקנו את זה לפרק זמן קצר, וקיווינו שמאיזושהי סיבה יהיה בסדר, שהקיץ יבוא לעזרנו, אבל זה לא קרה. עכשיו, אנחנו צריכים לגייס את כל הכוחות ולהבין שאנחנו מתמודדים עם אירוע שבקלות יכול להימשך לתוך 2022 ואולי אפילו יותר. הרי אנחנו לא יודעים עדיין מה יהיה עם החיסונים, ומה תהיה היעילות שלהם". 

לסיום נשאל מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר כיצד הוא מנצל את התקופה האחרונה, ומה התוכניות שלו לעתיד, והוא הודה כי הוא מנצל את הזמן בכדי לנוח ולהיות עם המשפחה והילדים. בר סימן טוב מגדיר את עצמו כטיפוס שלא מתגעגע, ואמר: "אני לא מחפש להיות בממשלה אלא להיות בסקטור הפרטי לתקופה מסוימת".