אושר ברוב קולות: חברי הכנסת והשרים אישרו הבוקר (חמישי) ברוב קולות את תקנות הסגר הכולל, שייכנס לתוקפו בערב החג שיחול מחר. ההצבעה נערכה באמצעות משאל טלפוני. השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, ושר התיירות, אסף זמיר, התנגדו לתקנות, ואילו השר לשת"פ אזורי, אופיר אקוניס, נמנע. 

מגבלות תנועה

התקנות יכללו הגבלות על יציאה ממקום המגורים, ותותר יציאה ממקום המגורים, עד למרחק של 500 מטרים בלבד. הגבלה זו תאפשר לצאת למרחב הציבורי, לרבות פארקים ציבוריים וגינות שעשועים, בתוך מגבלת המרחק של ה-500 מטרים. 

ניתן יהיה לחרוג מעבר למגבלת ה-500 מטרים לאחת מהמטרות הבאות: הגעת עובד או חייל למקום עבודתו, הצטיידות בתרופות, מזון ושירותים חיוניים, סיוע לאדם במצוקה, טיפול רפואי, פסיכולוגי, או טיפול לצרכי רווחה, יציאה לכנסת, הליך משפטי, הפגנה, או תרומת דם, יציאה לפעילות ספורטיבית יחידנית, יציאה לצרכי השתתפות בלוויה או ברית, יציאה לטבילה במקווה, שירותי דת שאושרו, טיפול חיוני בבעלי חיים, העברת קטים שהוריו פרודים, הגעה למסגרת יום חינוכית מותרת כמו למשל במסגרת החינוך המיוחד, יציאה לנמל התעופה, ביקורי משפחה בקרב דיירים במסגרות הרווחה, אזכרה לחללי מלחמת יום כיפור ותפילה.

מיום חמישי הבא, ה-23.9,  ועד לתאריך ה-1.10, תותר יציאה ממקום המגורים גם לצורך רכישת ארבעה מינים, מוצרים לבניית סוכה וכן לקיום מנהג כפרות. כמו כן באותה תקופה מותרת פתיחה של מקום למכירת הנ"ל או מקום המשמש לקיום מנהג כפרות. 

כמו כן, יחולו איסורי שהייה בבתי מגורים של אנשים אחרים שלא לאחת המטרות המותרות, איסור על שהייה בחוף הים למעט לפעילות ספורטיבית מותרת.

קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

כללי התנהגות במרחב הציבורי

התקנות קבעו גם כללי התנהגות במרחב הציבורי, לרבות איסור התקהלות – עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח, שמירת מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם, הגבלות על מספר נוסעים ברכב – עד שלושה אנשים שגרים יחד. 

הוטלו הגבלות נרחבות גם על פעילות מסחר ובילוי, הכוללות  איסור על פתיחת עסקים ומקומות הפתוחים לציבור (כולל מסחר, מסעדות, בריכת שחיה, מכון כושר, מספרה, מכון יופי, מקומות בילוי ופנאי, בתי מלון) וכן קבלת קהל במקומות עבודה. אין הגבלה לעובד להיכנס לעסק, שלא לצורך פתיחה לציבור (למשל לביצוע עבודות תחזוקה, סידור סחורה וכו'). 

עם זאת, יוחרגו חנויות חיוניות כמו חנויות מזון, אופטיקה, בית מרקחת ומוצרי היגיינה, מוצרים לתחזוקת הבית, מכבסה, מוצרי תקשורת ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.

תותר קבלת קהל במקומות עבודה חיוניים, לגבי שירות חיוני שלא ניתן לקבל מרחוק, כמו שירותי דואר ובנק. 

מלונות ויחידות אירוח – כאשר המקום משמש חלופת מגורים ארוכה או קצרת טווח, תותר,  אך ללא שימוש בשטחים ציבוריים, בריכות וכדומה. 

קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

מתווה התפילות
 
ביחס למתווה תפילות בראש השנה וביום כיפור, שיתיר להגיע למקום שנערכת בו תפילה בציבור בטווח של 500 מטרים בלבד ממקום המגורים.

בשטח פתוח ייערכו תפילות בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים, עם מרחק בין הקבוצות וסימון פיזי, מושב ריק בין אנשים שלא גרים יחד וללא הגשת מזון. 

במבנה סגור הושבה במתחמים בקבוצות קבועות, יוקמו מחיצות ניילון בין המתחמים, שמירת מרחק בין המתחמים, הצבת שלט עם מס' המתפללים המותר, גודל המקום, וכללי הפעלה, שמירת שני כיסאות מרחק בין אדם לאדם, וללא הגשת מזון.

התפוסה המותרת לגבי תפילה במבנה בימים נוראים: באזור שנשחב אדום, עבור שתי הכניסות הראשונות עד 30 אנשים, עבור כל כניסה נוספת עוד 20 אנשים. עבור אזור שנחשב כתום - עד 50 אנשים עבור כל כניסה. 

חוזרים לשגרת תפילה בבתי הכנסת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
חוזרים לשגרת תפילה בבתי הכנסת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

תחבורה ציבורית

בתחבורה הציבורית יוחלו הגבלות, כאשר באוטובוס עירוני בקו שירות  יסעו עד 32 נוסעים, באוטובוס בין-עירוני בקו שירות-  30 נוסעים, באוטובוס מפרקי בקו שירות– 50 נוסעים, באוטובוס – 50% מהמספר הקבוע ברישיון הרכב. 

ברכבת ארצית תותר תפוסה של עד 50% ממספר המושבים, בכרמלית- 50% ממספר המושבים, בהסעה מיוחדת באוטובוס – 30 נוסעים, בכל כלי תחבורה יבשתי אחר- 50% מהמספר הקבוע ברישיון הרכב. 

במוניות, הנהג ונוסל להסיע נוסע אחד נוסף או הנהג ושני נוסעים, אם אחד הנוסעים הוא אדם הצריך לווי, למעט אנשים הגרים באותו מקום. הנוסעים לא ישבו ליד הנהג, והחלונות יהיו פתוחים במהלך הנסיעה במידת הצורך.

לנוסעים יהיו מגבלות מיוחדות, והם לא יוכלו לאכול מהלך השהייה בכלי תחבורה יבשתי, למעט אם הדבר דרוש לשם שמירה על בריאותו. כמו כן, נוסע בתחבורה ציבורית ישלם בעד הנסיעה בדרך של תיקוף כרטיס הנסיעה באופן עצמאי ולא ירכוש כרטיס נסיעה מהנהג; על אף האמור, אזרחים ותיקים, מלווי עיוורים ונוסעי קווי השירות הממוגנים באזור יהודה ושומרון יוכלו לרכוש כרטיסים מהנהג. 

כלי תחבורה ציבוריים יעסיקו סדרנים אשר יסייעו בשמירה על הוראות תקנות אלה; הסדרנים ילבשו בגדים המזוהים עם החברה המפעילה אשר אינם נתחזים להיות מדי משטרה, ויישאו תג שם הכולל ציון תפקידם כסדרנים באופן הבולט לעין.

באוטובוסים, נוסע לא ישב בשני המושבים בשורה הראשונה שמאחורי הנהג ובשני המושבים שלצדם, אלא אם ישנה מחיצה שגובהה 180 ס"מ לפחות בין מושב הנהג לבין המושבים שמאחוריו; היה המושב בשורה הראשונה מושב שהוקצה בעבור אדם עם מוגבלות, יוקצה לו מושב חלופי במקום קרוב ככל הניתן המאפשר גישה נגישה אליו. בתוך כך, בנסיעה באוטובוס בין-עירוני בקו שירות לא תותר נסיעה בעמיד וכן לא ישיבה. 

אוטובוס בימי קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
אוטובוס בימי קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

משרדי הממשלה

הממשלה אישרה תקנות שנועדו להגביל את מספר העובדים במשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות בשל התפרצות נגיף הקורונה. על פי התקנות החל מיום ו', ה-18.9.20 בשעה 14:00 יעבור המגזר הציבורי למתכונת חירום, שתאפשר אספקת שירותים חיוניים לאזרח אך תצמצם לכ-50% את מצבת כוח האדם הנמצאת במקום העבודה. יתר העובדים יעבדו, ככל הניתן, מהבית או בהסדרי ההעסקה שסוכמו בין הממונה על השכר והסכמי עבודה לבין יו"ר ההסתדרות הכללית החדשה.

לצורך הבטחת פעילותם החיונית של הגופים ושמירה על מתן השירותים החיוניים לאזרחים, נציב שירות המדינה, מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד הדתות יוכלו להורות על הגדלת מכסת העובדים המותרת לשהייה בו זמנית במקום העבודה בהן נדרשת נוכחות העובדים. מגבלה זו אינה חלה על המגזר הפרטי, שימשיך לפעול בהתאם לתו הסגול בתנאי שבישיבות המתקיימות במקום העבודה לא יהיו יותר מ-10 אנשים.

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם אתמול את הנתונים העדכניים להיקף התחלואה בנגיף, שהובילו להחלטה על סגר. על פי הנתונים שפורסמו, בשבועות האחרונים נרשמה עלייה ניכרת במגזר הכללי, שבאה לידי ביטוי באחוז הנשאים החיוביים ובמספר המאומתים החדשים. 

מבחינת התפשטות גיאוגרפית של היקף התחלואה, עולה כי במספר ערים יש נתונים גבוהים מבערים אחרות, וכי עם פתיחת שנת הלימודים נרשמה עלייה חדשה בקרב החולים בני הנוער, בין הגילאים 10-19. נתון מעניין ביחס למספר המבודדים הצביע על כך שישנה פגיעה במשק גם ללא החלת הגבלות, משום שעל כל חולה פעיל ישנם חמישה אנשים נוספים שנכנסים לבידוד בעקבותיו.