לקראת הסגר בחגים: שר הבריאות יולי אדלשטיין השתתף הבוקר (חמישי) בדיון הערכת מצב במרכז השליטה של הקורונה באיירפורט סיטי. הדיון מתקיים לאחר יציאתו מבידוד. בנוסף, הוא קיים, בשיתוף מנכ"ל משרדו - פרופ' חזי לוי, תדרוך לתקשורת. אדלשטיין אמר בראשית דבריו: "אנחנו מתקרבים ליום הכיפורים, ימים שבהם לא רק הציבור החרדי מגיע לבתי הכנסת. כדי להתחשב בכך אישרנו בגאווה מניינים עם כל הדרישות של התו הסגול, על מנת שגם השנה יוכלו אזרחי ישראל היהודים לשמוע כל שופר".

שר הבריאות אדלשטיין על מתווה בתי הכנסת. צילום: ערוץ הכנסת

"לכן, הייתי מציע שכל אחד ישאל במקום למה אפשר להתפלל - שכל אחד ואחת ישאלו את עצמם מה אני אישית יכול לעשות על מנת שההגבלות האלה יצליחו וכולנו ביחד נראה נתוני תחלואה שונים", אמר שר הבריאות, "אני מקווה שלא יחולו שינויים בתקנות, אבל אם כולנו נצא מתוך הנחה שהכלל להיות בבית עם המשפחה הגרעינית, וכשיוצאים מהבית עושים את זה לעבודה מותרת, אז יש סיכוי להצלחה".

אדלשטיין הוסיף: "מה עוד אני יכול לומר על העלייה הדרמטית בתחלואה? ב-1 בספטמבר נפתחו בתי ספר ברחבי הארץ. עוד לפני זה בחלק מהמגזר החרדי נפתחו בתי הספר והישיבות. לא קשה לראות את העלייה הדרמטית במספרי החולים והמאומתים. מספיק אפילו להזכיר שגם היום אנחנו עם נתונים של אלפי חולים בבתי הספר והגנים, עשרות אלפי מבודדים ברחבי הארץ, גם מן התלמידים וגם מהצוותים".

בהמשך דבריו השר הגיב לאלו שמתחו ביקורת על ההחלטה על הסגר, ואמר: "אני רוצה להגיב לזה ששמעתי שיש רופאים מומחים שאומרים שאין היגיון אפידרמולוגי בכלל לשמור על 500 מטר מהבית. נכון, ההדבקה ב-500 או ב-600 מטר היא אותה הדבקה, אבל יש היגיון חברתי ברור מאוד בהנחיה הזו, ואני קורא לכולם לשמור עליה". לדבריו, בלי זה כולנו נתחיל לבקר את המשפחות ולטייל ברחבי הארץ, והתוצאה תהיה המשך של אותן הגבלות שאף אחד מאיתנו לא רוצה לראות.

הוא הוסיף: "אני שומע שאולי הגזמנו קצת עם הדיבורים על המצב הקשה של הצוותים הרפואיים. לא הזדמנו באף מילה. המצב בבתי החולים הוא שעוד ועוד מיטות קורונה נפתחות. זה פוגע בשאר הרפואה. אנשים שבאים לטיפולים אונקולוגיים או כל מחלה אחרת מתקשים לקבל טיפול". השר הדגיש כי "היום אנחנו בשיא שלילי נוסף - כרגע מעל 3,000 צוותים רפואיים בבידוד ו-1,804 חולים. תחשבו מה זה עושה לעומס במערכת הבריאות. אני מבקש מכולם להבין - אנחנו כולנו בסירה אחת". 

מחלקת קורונה בבית החולים מעייני הישועה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים מעייני הישועה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות אמר: "יש עומס רב על מערכת האשפוז. כולנו מדברים על קטיעת שרשראות הדבקה". הוא הדגיש כי "ככל שעולה מספר המאומתים מדי יום, ככל שנבנה מערכת קטיעה, כפי שנעשה בימים אלה ע"י פיקוד העורף ומערכת הבריאות, לא נוכל להגיע לכל כך הרבה חולים מדי יום ולבודד אותם".

לדבריו, העומס הזה והצורך לתת טיפול אופטימלי לחולים, כפי שנעשה בצורה נפלאה, לא יכול להתקיים אלא אם נבלום את התחלואה. "בלימת התחלואה היא משימה לא פשוטה וכואבת, וכזו שיכולה לפגוע בכלכלה. כולנו כואבים את ההחלטות האלו, אך אנחנו חייבים לעצור את הריצה הזו לעברי פי פחת", אמר.

"אנחנו הולכים לסגר קשה וכואב כדי להוריד את רמת התחלואה, אך כפי שאמר השר, ובצדק, יש מלחמה של כולנו נגד הנגיף", הדגיש פרופ' לוי, " כל ההתרסה הזו ואי האמון... ביקורת היא דבר חיובי, לגיטימי, אנחנו שומעים אותה ומגיבים אליה, אך יחד עם זאת צריך להבין שהמלחמה היא של כולנו יחד נגד הנגיף. לא אחד בשני. זה מתחיל בהתנהגות של כל אחד מאיתנו".

חזי לוי (צילום: דוברות משרד הבריאות)
חזי לוי (צילום: דוברות משרד הבריאות)

מנכ"ל משרד הבריאות טען בהמשך כי "אין תשובה אחרת לנגיף הקורונה - אלא מניעת התקהלות וריחוק וזה מה שהסגר נועד לעשות. הוא משתדל בצורתו הנוכחית לא לפגוע במנועים כלכליים". לדבריו, נצטרך להעריך את ההשפעה ולראות כיצד ננהג בהמשך הפעילות של ההגבלות לכאן ולכאן.

"מערכת הבריאות לא קרסה, היא מרימה דגל אדום כדי לפתוח עוד מחלקות ולהתמודד", הסביר, "הוספנו מכונות הנשמה, ורק לאחרונה הוספנו 2,000 אחיות, 600 רופאים ו-700 עובדי מקצועות הרפואה. אני רוצה לומר תודה לכל הצוותים ולהריע להם. זו תקופה לא פשוטה".

עם תום דברי המנכ"ל, השר החל לענות לשאלות עיתונאים. "יש כלל פשוט מאוד - אפשר לעשות סגר בצורה שבה אף אחד לא זז מהבית, אפילו לא חצי מילימטר. אפשר לעשות סגר תומך כלכלה, ואז הירידה תהיה איטית יותר", אמר, "בחרנו כרגע בדרך השנייה. כפי שאמרתי בכנות, אני לא נוהג לרמות ולשקר לציבור, *יכול להיות שזה ייקח זמן וייתכן שנצטרך גם להדק את הסגר".