"החגים - אירוע בריאותי מטריד": פחות מ-24 שעות לפני תחילתו של הסגר השני, אישרה הממשלה היום (חמישי) את רשימת ההגבלות הסופית לשלושת השבועות הקרובים. אולם, אזרחים רבים עדיין מתלבטים בשאלה הפשוטה - מה מותר ומה אסור? היועץ המשפטי למשרד הבריאות, עורך הדין אורי שוורץ, ניסה לשפוך אור על סימני השאלה והדגיש בפני אלון גל וליאת רון ברדיו 103FM, כי על אף המאמץ לאכוף את ההנחיות: "קשה להכריח אנשים שלא רוצים לשמור על הבריאות - לשמור על הבריאות".

אלון: בוא נתחיל באמת בפשטות - תעזור לנו להבין מה אומר הסגר הזה. מה מותר ומה אסור?
"אני לא רוצה לקחת לכם את כל הזמן של התוכנית, אבל אני כן רוצה לומר שהסגר, זאת אומרת ההגבלות שנכנסות לתקוף, אמורות להסדיר הרבה מאוד היבטים של החיים של כולנו. לכן, באופן טבעי אי אפשר לצמצם את זה לכמה משפטים, כי גם את החיים שלנו אי אפשר".

קורונה - היערכות המשטרה לסגר, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

ליאת: אז בוא נכוון אותך - מותר לנו ללכת ולבקר חברים או משפחה שנמצאים במרחק של עד 500 מטר מהבית שלנו?
"מהרגע שהתקנות תיכנסנה לתוקף התשובה היא לא". 

אלון: אני מודה שלא הבנתי. אמרו שעד 500 מטר אפשר ללכת.
"התשובה היא לא, וטוב שהעלתם אותי לשידור. אני רוצה להסביר רגע למה, שכן אחד הדברים שהכי מטרידים אותנו זו העבודה שאנחנו נכנסים לתקופת החגים. כידוע, תקופה זו היא תקופה בה אנשים מתכנסים, ונפגשים יחד עם החברים והמשפחה להתכנסויות גדולות, שהרבה פעמים כוללות גם אוכל. זה אירוע שמבחינה בריאותית מטריד אותנו מאוד". 

ליאת: אז מה מותר לעשות חמש מאוד מטרים מהבית?
"מותר לצאת, להתאוורר, לעשות ספורט, לשחרר את העצמות קצת". 

אלון: אתה מסכים איתי שאין שום דרך להתחיל לאכוף את מה שאמרת כרגע?
"אני מסכים, אבל חשוב לי להגיד משהו סביב זה - הרי אי אפשר להעמיד שוטר בכל פינת רחוב. בסוף, הסיבה שההגבלות האלה יוצאות לפעול היא לא בגלל שזה משרת את הממשלה, ההגבלות האלה משרתות את הציבור. הן מיועדות לשמור על הבריאות שלי, שלכם, ושל כולנו. קשה להכריח אנשים שלא רוצים לשמור על הבריאות - לשמור על הבריאות. בסוף כל אחד יהיה חייב להבין שההגבלות האלה נועדו כדי להגן על בריאות הציבור".

ליאת: אנחנו מנסים לעשות פה איזה סדר בבלבול. הרי אם הייתם אומרים לנו שמותר לצאת מהבית רק עד למרחק של חמש מאות מטר  ולחזור, אז בסדר. אבל אנחנו לא יודעים מה אתם רוצים מאיתנו?
"כמו שאמרתי קודם, אנחנו הולכים לשנות פה הרבה מאוד דברים בחיים שלנו, והחיים שלנו הם מורכבים. אנחנו עושים הרבה מאוד דברים בחיי היום יום שלנו, ועל כן מאוד קשה לנסח את זה בשניים שלושה משפטים שיהיו מאוד פשוטים, אבל יתעלמו מהמורכבות של החיים שלנו. כן, אנחנו חייבים לאפשר לאנשים לצאת ולקנות מזון. יש כאלה שיש להם סופר מתחת לבית, ויש כאלה שצריכים לנסוע עשר דקות ולהגיע אליו. אנחנו רוצים לאפשר גם לאלה וגם לאלה להגיע לסופר".

ליאת: ובבית כנסת? בלי להיכנס לכל החישובים, מה זה אומר מצידם?
"אז באמת, בואו נפרד רגע בין החגים כמו ראש השנה ויום הכיפורים לבין שאר הזמנים האחרים. בזמנים אחרים ההנחיות לבית הכנסת הם כמו בכל מבנה - 10 בפנים ו־20 בחוץ. בתקופת החגים, ובעיקר בראש השנה ויום הכיפורים יש ביקוש רב מאוד לבתי הכנסת, ולכן יצרנו מתווה לימים האלה, בכדי שיאפשר כניסה לשל מספר גדול יותר של אנשים לבתי הכנסת. מספר שדרך אגב, הוא דיפרנציאלי, זאת אומרת שהוא אחר בערים עם רמת תחלואה גבוהה במיוחד, לבין ערים שרמת התחלואה בהם היא קצת יותר נמוכה. לצערי, בשלב בו אנחנו נמצאים אנחנו לא יכולים לדבר על ערים ברמת תחלואה נמוכה משום שכבר אין כאלה, כבר לא נשארו כאלה. אנחנו כל הזמן באיזונים".

אלון: אז מה זה אומר? שיחכה שוטר מחוץ לבית כנסת? 
אנא מכם, אל תורידו את זה בסוף לרמת השוטר. יהיו אלף שוטרים - המשטרה תאכוף את זה, שלא יהיה לכם ספק בעניין הזה. המשטרה תאכוף, אבל איך בדיוק היא תעשה את זה? אני מציע שתפנו למשטרה ותקבלו תשובה".

קורונה - מחסומים לאכיפת הסגר הלילי (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
קורונה - מחסומים לאכיפת הסגר הלילי (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

ליאת: הם גם עובדי עצות נראה לי.
"בשורה התחתונה מי שירצה לתחמן כנראה יצליח, אבל מה התועלת של אדם שהלך ביום הכיפורים לבית הכנסת, ותיחמן, ונכנס, ויחלה? מה התועלת בזה שאדם ידביק את כל בני המשפחה שלו?"

ליאת: אז בוא נדבר רגע על מקומות העבודה כי כאן יש לנו בלבול רציני. מה קורה עם מקומות שחלקם מעניקים קבלת קהל, וחלקם לא? אני אתן לך דוגמה - מה קורה למשל עם הדואר?
"הדואר עובד משום שהוא מקום עבודה חיוני. אנשים מגיעים לדואר בכדי לקבל את הקצבאות שלהם. גם במהלך הסגר הראשון סניפי הדואר היו עובדים, אומנם לא במתכונת של יום רגיל, אבל עדיין. אני רוצה להוסיף משהו נוסף לגביי מקומות העבודה - היה צריך למצוא את האיזון בין הצורך להגן מפני התפשטות נגיף קורונה לבין הפגיעה בכלכלה. האיזון שנבחר הפעם הוא כזה המאפשר, באופן יחסי, המשך פעילות בצורה רחבה יותר. בעצם, המגזר הפרטי ממשיך לעבוד כמעט בלי הגבלות. בעוד שהמגזר הציבורי עובר בחלקו לעבוד מהבית, אבל הוא ממשיך לעבוד". 

אלון: מתי התקנות צריכות להיכנס לתוקף?
"התקנות אושרו על ידי הממשלה, וכעת הן נמצאות בדיון בועדת החוקה של הכנסת. אני יודע שהדיון מתנהל ממש בשעות האחרונות. הועדה יכולה לקבל החלטה שהיא מבטלת את התקנות, הועדה יכולה גם לאשר את התקנות, והיא יכולה גם לא לקבל החלטה בתום השעות האלה. במידה והיא לא תקבל החלטה הסגר עדיין יצא לפועל".