מתווה הפעילות שהוסכם במהלך הסגר, ייכנס לתוקפו החל מהיום (חמישי), ויחול על כלל עובדי המגזר הציבורי ומעסיקיו. ביניהם: משרדי ממשלה (לרבות יחידות הסמך), הרשויות מקומיות, המועצות הדתיות, חלק מהחברות הממשלתיות, מוסדות ההשכלה הגבוהה והתאגידים הסטטוטוריים (חקוקים).

על פי ההסכם שנחתם בהתאם לתקנות שאושרו בממשלה נקבע כי כ-50% מכוח האדם במגזר הציבורי, ימשיך בעבודתו במתכונת רגילה, בכפוף להגבלות החדשות. יתר העובדים יועסקו מהבית או במתכונות העסקה אחרות, ובכפוף למפורט בהסכם. על מנת לשמור על היקף השירות שניתן לציבור ולהבטיח את העמידה בהנחיות משרד הבריאות, המעסיקים יפעלו להגדיל את מספר העובדים המועסקים, תוך שינוי סדרי העבודה.

מתחם קרית שלמה של משרד העבודה והרווחה  (צילום: משרד העבודה והרווחה)
מתחם קרית שלמה של משרד העבודה והרווחה (צילום: משרד העבודה והרווחה)

משרד העבודה והרווחה הודיע כי הרשויות המקומיות יקבלו סל גמיש לסיוע מידי לנפגעות אלימות במשפחה, וכמו כן, גברים מורחקים יקבלו הזדמנות להיכנס להלנת חירום לצד טיפול. המקלטים תוגברו, ובנוסף האריך המשרד את פעילות המקלט הייעודי לנשים וילדים נפגעי אלימות, במטרה להקל על הנשים את הכניסה למקלט גם בתקופת הסגר. מוקד 118 של משרד הרווחה, תוגבר אף הוא לאור ההערכה כי יגדל מספר הפניות. לצד המוקד שפועל 24 שעות ביממה, ישנו גם קו ייעודי לגברים במספר 1218, וכן קו לפנייה שקטה בהודעת טקסט לטלפון: 055-7000128. 

עוד נציין כי בתקופת הסגר יפעלו שירותי הסיוע של ארגון ויצו, בקו החירום לנפגעות אלימות במספר 03-6923791, וכמו כן, קו ייעוץ וסיוע לגברים במעגל האלימות ובני משפחותיהם במספר: 1-800-39-39-04. עוד ינתן שירות בקו הייעוץ והכוונה להורים בגיל הרך במוקד *6968, וקו הסיוע למיצוי זכויות הנשים בעבודה במספר: 03-6923825

אלימות נגד נשים (אילוסטרציה) (צילום: ingimage ASAP)
אלימות נגד נשים (אילוסטרציה) (צילום: ingimage ASAP)

יו"ר ויצו העולמית, אניטה פרידמן, ויו"ר ויצו ישראל, אורה כורזים, מסרו כי "דין שירותי התיירות לא יכול להיות כדין שירותי הרווחה בתקופת הקורונה". עוד הוסיפו השתיים: "אנו קוראות לשר הרווחה ולממשלת ישראל להפעיל את שירותי הרווחה במתכונת מלאה במהלך הסגר לטיפול במשפחות בסיכון ובמשפחות נפגעות אלימות", והדגישו כי "חייהן ורווחתן של עשרות אלפי נשים וילדיהן, וכן של גברים במצוקה, תלויים במערך הרווחה".

יתר על כן, החליטה הממשלה כי גם מרכזי היום לקשישים יוסיפו לפעול במהלך הסגר. "מדובר בשירות חיוני החשוב לבריאותם הפיזית והנפשית של הזקנים ומאפשר להם להתאוורר במקום מסודר, להשתתף בפעילויות חברתיות ולקבל ארוחה חמה", אמר שמואל (סמי) קידר, מנכ"ל ארגון הל"ב של העמותות למען הקשיש. על-פי ההסכם שנחתם, המרכזים יפעלו בהתאם למדיניות התו הסגול, תוך הקפדה על הגיינה ושמירה על בריאותם של הקשישים.

ביטוח לאומי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ביטוח לאומי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על אף ההסדר - אלה נתוני האבטלה

מדיווח של הביטוח הלאומי, עולה כי מאז תחילת המשבר תבעו 1,007,998 אזרחים דמי אבטלה, כשמתוכם 92% (916,000 בקשות) אושרו. עוד נמסר מהביטוח הלאומי: "אנו נושאים תפילה שכל אחד יחזור במהרה לשוק התעסוקה בעבודה ראויה, עם סיפוק מצידה ופרנסה ראויה. אנו ממשיכים לעבוד מסביב לשעון על מנת להעניק לכל האזרחים הפונים אלינו את מלוא הסיוע לו הם זכאים".

בשירות התעסוקה הדגישו כי מאז שחרור המשק מהסגר הראשון, ב-19.4.2020, התקבלו בשירות התעסוקה 640,870 דיווחים על חזרה לעבודה, במקביל, ל-293,433 שנוספו לדורשי עבודה. כיום, רשומים בשירות התעסוקה 736,831 דורשי עבודה, ובהם 419,520 עובדים שהוצאו לחל"ת.