ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שוחחה הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, נתנה הסבר על תמונת המצב בישראל ביחס למדינות אחרות בעולם והבהירה כי עדיין קשה מאוד להעריך מה יהיו ההשפעות של הסגר, כיוון שהכל תלוי בהיענות הציבור. יחד עם זאת הגיבה גם על הביקורת הקשה שספגה כאשר כינתה את המפגינים נגד רה"מ לא ציוניים: "אני אשת מקצוע, אני מדברת על בריאות של הציבור, וכשרואים התקהלות של הרבה אנשים ביחד אחד על השני בלי מסכות זה מסוכן". 

המשטרה נערכת לאכיפת הסגר, קרדיט: דוברות המשטרה


כמה את מודאגת מהמספרים האלה?

"אלו מספרים מדאיגים, מספרים מדאיגים בהחלט". 

ואפשר להשתלט? זו הערכה גם שלך? שנגיע ל-800 עד סוף השבוע?
"בהחלט זו הערכה משותפת, אנחנו כל יום עושים הערכות משותפות, מסתכלים על הנתונים, מקבלים תחזיות גם ממכון גרטנר, גם ממכון ויצמן וגם מאיכילוב ורואים את כל הנתונים ביחד". 

כמה בתי החולים יכולים להכיל את הדבר הזה עדיין? אתמול נדמה לי שמנכ"ל משרד הבריאות אמר שבתי החולים לא בקריסה.
"בתי החולים לא בקריסה, חייבים להפסיק עם המילה הזאת. אנחנו הרמנו דגל וברגע שנרים דגל כשמישהו בקריסה, סימן שזה דגל לבן. אף אחד לא הרים דגל לבן. מה שהרמנו הוא דגל להגיד שהמערכת מתוחה עד הקצה, יש כמות הולכת ועולה של חולים קשים וקריטיים ואנחנו נכנסים לפתחו של חורף ואי אפשר להיכנס לחורף בצורה כזאת שכולנו זוכרים איך חורף בדרך כלל נראה במערכת הבריאות בישראל". 

את יודעת שיש דווקא נתנוים מאוסטרליה, מכל מיני מקומות שעברו כבר את החורף על זה שאנשים מרוב פחד ישבו בבית וכמויות החולים בשפעת הרבה יותר קטנות מאשר בשנים קודמות?
"בהחלט, אנחנו יודעים את זה. אנחנו מסתכלים גם על צפי דומה לאוסטרליה וגם על צפי דומה לצ'ילה". 

אבל אולי אפשר להרגיע טיפונת. 
"לא, אבל אנחנו משלבים את הנתונים האלה של שפעת שהיא יותר קלה ממה שאנחנו רגילים בשנים הרגילות, ביחד עם מה שקורה עכשיו עם הקורונה והתמונות האלה של שילוב שני הדברים האלה הן עדיין מאוד מדאיגות, במיוחד שמקדם ההכפלה בקורונה הוא 1.3". 

אוקיי. חווינו כבר שלושה ימים של סגר, יש הערכה, אפילו הערכה גסה, מה זה עשה למספרים?
"את מה שזה עשה למספרים נראה בעוד שבועיים. צריך להבין שבמחלה הזאת, אם יש איזשהם שינויים שהם צמצום פעילות, אתה לא רואה את זה כרגע, אתה רואה את זה בעוד שבועיים. כאלה אלו אנשים שנדבקו לפני שבועיים".

את יכולה להעריך? לא, אבל מה שאתם יודעים זה איך הסגר פעל ומה הייתה מידת ההיענות של הציבור. וכשאת רואה את התמונה הזאת, את יכולה לנסות להעריך האם אנחנו נצליח להוריד את מספר הנדבקים או לא?
"אני מאמינה שכן".

בכמה?
"אני לא מתכוונת לתת את התחזיות האלה, אבל אני כן אגיד שאם ההמשך שיהיה הרבה יותר מאתגר, יהיה כמו שהיה בשלושת ימי החג, אני מאמינה ששיעורי התחלואה יירדו, אני לא יודעת להגיד בכמה, אבל מה שחשוב זה מפה והלאה".

המודלים וההערכות זה בדיוק המקצוע שלכם לא? זה בדיוק התפקיד שלכם.  
"כן, אבל זה מאוד קשה להעריך כשיש מרכיב מאוד משמעותי בפאזל הזה שאנחנו לא יודעים אותו והוא היענות הציבור. זה החלק המרכזי פה. אם כל אחד מאיתנו ייקח אחריות על מה שהוא עושה ובאמת ייענה להנחיות, תהיה ירידה בשיעור התחלואה. עכשיו כשאין סגר הרמטי, וכאשר לא יוכלו לעמוד שוטרים במחסומים בכל הארץ מפני שלאנשים מותר ללכת לעבודה, זה קצת יותר קשה ואנחנו צריכים עוד יותר את הציבור שכל אחד ייקח אחריות על החלק שלו ולא ינסה לתחמן, ולהגיד אני הולך לסופר פארם אבל יילך למסיבה. כל אחד על החלק שלו".  

נכון, הציבור הישראלי ממושמע לדעתך?
"אני חושבת שברוב המכריע של המקרים בהחלט כן". 

באילו מקרים לא?
"התמונות שכולכם ראיתם, בפרישמן, תמונות אחרות, תפילות המוניות, דברים כאלה". 

כעסו מאוד על הביקורת שלך כלפי המפגינים נגד רה"מ, טענו שאת, איך נגדיר את זה במילים לא בוטות מדי, שאת פועלת מטעם נתניהו.
"אני לא פועלת מטעם שום פוליטיקאי, אני לא מדברת על התוכן של ההפגנה, הם יכולים להפגין מימין ומשמאל, כל עוד הם עושים את זה בצורה בטוחה. אני אשת מקצוע, אני מדברת על בריאות של הציבור, וכשרואים התקהלות של הרבה אנשים ביחד אחד על השני בלי מסכות זה מסוכן". 

מפגינים נגד נתניהו בבלפור (צילום: דוברות משטרת ישראל)
מפגינים נגד נתניהו בבלפור (צילום: דוברות משטרת ישראל)

אבל זה לא מה שאמרת, דיברת על הדגל, קראת אנטי ציונים למפגינים האלה שמבחינתם הכל, רק לא "לא ציוניים". 
"אני מבינה, אבל אני מדברת ואגיד זאת שוב: כשאנשים עושים ולא משנה לאיזו מטרה הם מפגינים, מתפללים או כל סיבה אחרת, התקהלות של הרבה אנשים ביחד בלי מסכות, פלוס מינוס אוכל, זה הדבר הכי מסוכן שיש". 

זה מסוכן אבל למה זה לא ציוני סליחה?
"כשהדבר הזה פוגע בעם ישראל ואנשים אחרים מסתכלים על התמונות האלה ואומרים רגע אם הם יכולים גם אני יכול, והדבר הזה מוביל לעוד יותר הפחתה של היענות הציבור, זה לא משנה מה התוכן של ההפגנה, זה לא משנה על מה מפגינים ואם אני מסכימה אם זה או לא. זה לא קשור לפוליטיקה". 

סליחה, מפגין לא יכול לעמוד עם דגל ישראל?
"הוא בהחלט יכול, עם מסכה ועם ריחוק של שני מטר". 

זה לא מה שאמרת. 
"זה בהחלט מה שאמרתי". 

וכשאת מסתכלת על התמונות נניח מאותה סעודת ערב ראש השנה כשהם יושבים באוויר הפתוח ואוכלים, מה הבעיה?
"אנחנו ראינו חתונות של אנשים שהיו באוויר הפתוח ישבו ואכלו ומשם יצאו הרבה מאוד נדבקים". 

יש לך נתונים על נדבקים בהפגנות?
"הסברתי את זה כמה פעמים, 50% מהאנשים לא יודעים ממי הם נדבקו, אין דרך לדעת את זה, ולכן אם בדרך כלל בן אדם יודע ממי הוא נדבק, שזה מישהו שהוא מכיר כמו שכן, מישהו מהמשפחה, מישהו בעבודה, מישהו בבית הספר, ב-50% מהמקרים אנחנו לא יודעים את זה, ואין לי דרך לדעת אם מישהו בהפגנה שהיה לידי ואני לא מכירה אותו, אם נדבקתי ממנו". 

היית עוצרת את ההפגנות לפחות לתקופה של שלושה שבועות נגיד? 
"לא הייתי עוצרת אבל ביקשתי מאנשים לא כל דבר שאפשר לעשות צריך לעשות, ובעיניי כרגע כשאנחנו ברגע קריטי עם שיעורי תחלואה הולכים ועולים, לא כל דבר שמותר צריך לעשות. שכל אחד ייקח על עצמו את החלק הקטן שלו לראות איך לעזור במצב הזה עם קצת ערבות הדדית בין אחד לשני". 

אבל הם לא יעצרו, המפגינים יפגינו, והמתפללים ימשיכו להתקהל ולהתכנס בכנסים גדולים מאוד, אז מה תעשו?
"הדבר היחידי שאנחנו יכולים לעשות זה למצוא את ההנחיות המקצועיות, להסביר מה מסוכן ומה לא, ולהעביר למשטרה לאכיפה דברים שהם לא מוותרים וזה החלק שאנחנו יכולים לעשות, ולרתום את הציבור, ואנחנו צריכים את כולם כדי להבין כמה הרגע הזה הוא קריטי כרגע, ולא צריך לעשות פעולות שעושות נגד". 

מה צפוי מחר בקבינט הקורונה מבחינתכם? מה תבקשו?
"אנחנו כרגע לא מבקשים שום החמרה, אנחנו צריכים לראות מה היענות הציבור למה שכבר נעשה. המתווה כרגע של ההגבלות נבנה בהרבה מאוד מחשבה, איך מצד אחד להפחית פעילויות שהן מסוכנות לציבור כמו בתי ספר, מסעדות, בתי קפה והתקהלויות אחרות, ולאפשר את העבודה כדי שהמשק לא יקרוס. צריך לראות שיש היענות של הציבור לדבר הזה. אני מאמינה שאם תהיה היענות ורוב הציבור הם אנשים שומרי חוק שמבינים ומסתכלים למציאות הזאת ולמספרים שאנחנו מראים, הכפלה בכמות החולים הקשים מעבר להכפלה בתמותה בחודש וחצי, תסתכלו על הדבר הזה וכל אחד באמת ייקח את החלק שלו וישמור לא להתקהל ולהיות עם מסכה".

כן, אני לא יודעת אם ראית את הכבישים הבוקר אבל הם מפוצצים, זה ממש לא נראה סגר. 
"אז אם אכן נראה במהלך השבוע שלא מצליחים להגיע לכך שיש היענות של הציבור להנחיות, צריך לשקול אם צריך צעדים נוספים, בהחלט".