נתונים מדאיגים: בתי החולים המתריעים מפני אי ספיקה, כמו גם היקפי התחלואה ההולכים וגדלים בצל הסגר, מציפים חשש גדול בציבור הישראלי לגבי יכולתה של מדינת ישראל בכלל ושל משרד הבריאות בפרט להתמודד עם התפשטות הנגיף. מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התראיין היום (שני) למספר מערכות תקשורת, בהן הגיב לשאלות הקשות.

ביחס להתקרבות בתי החולים למצב של אי-ספיקה, הצהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לגלי צה"ל על כוונתו "לפנות יחד עם ההסתדרות הרפואית, לרופאים פנסיונרים בבקשה לחזור לבתי החולים", והדגיש: "אני מניח שהם לא ישובצו במחלקות קורונה, אבל הם יהוו מרכיב חשוב מאוד בתגבור במחלקות"

מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: דוברות משרד הבריאות)
מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: דוברות משרד הבריאות)

עוד הוסיף לוי בראיינו לאמיר איבגי בגל"צ, כי "אנשים מתריסים נגד בריאותם עצמם, לא נגד הבריאות שלי ושל הממשלה - הם לא מבינים איפה אנחנו נמצאים: אנחנו בריצת אמוק".

בדבריו לרדיו "כאן ב'", הודה מנכ"ל משרד הבריאות: "אני מוטרד מאוד מקצב העלייה בתחלואה, מוטרד ממצבנו, מהסגר והפרות הסגר - חסרות סיבות להיות מוטרד?". פרופ' לוי טען כי "הסגר מלכתחילה מתחשב בנושאים כלכליים, וזה ברור שככל שנהיה בחוץ, בהתקהלות, הבלימה של התחלואה תהיה קשה יותר".

מעבדת קורונה באיכילוב (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מעבדת קורונה באיכילוב (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

בתוך כך, התראיין פרופ' לוי לתכנית "לא דופקת חשבון" המשודרת ברדיו צפון, והשיב לשאלה האם להערכתו יהודק הסגר: "לא מחר, אבל אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. אנחנו נראה כרגע עלייה בתחלואה שהחלה לפני שבועיים, ונתוני התחלואה ימשיכו לעלות באופן זמני, גם במהלך הסגר".

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף למתוח ביקורת על התנהלות הציבור ואמר: "הבעיה היא בנו, הציבור מתריס ומפגין ומתנהג נגד עצמו - נגדנו. ביקורת היא דבר לגיטימי אבל יחד עם זאת בריאות הציבור ושמירה עליה היא דבר לגיטימי ההתנהגות של החופים, ההפגנות, הארוחות הענקיות והחתונות זה מסעיר אותי - מול מי אנחנו מוחים?

כנשאל פרופ' חזי לוי על ידי המראיינת, ליאת רון, מה תדרשו מהממשלה?, השיב: "אנחנו מנסים למנף מנועים כלכליים בעיקר בזכות עבודה במגזר הפרטי. המטרה היא להחזיר קודם את מערכת החינוך שמושבתת", והדגיש: "אני אומר זאת לא כדי להטיל פחד - אבל אנחנו חייבים להוריד את היקף התחלואה".