בהפגנת המחאה שהתקיימה בצאת החג מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, תועד יועצו של ראש הממשלה, טופז לוק, כשהוא מצלם קבוצת מפגינים הלובשים חולצות כתומות. המפגין יואב גלזנר, שתיעד את לוק, והעיתונאי בר שם אור (הצינור) שערך תחקיר על המפגינים בכתום, שוחחו הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

רכבו של החשוד בדריסה בבלפור (יהונתן ולצר, TPS)

יוכפז: "מה גילית על קבוצת לובשי החולצות הכתומות, ומה הם עשו בסוף השבוע בהפגנה?"
שם-אור: "גיליתי שבשבועות האחרונים, יש איזשהו אזור מסוים בהפגנות בבלפור, שמגיעים לשם כל מיני חבר'ה שהם יותר בכיוונים של ה-5G, של אנטי חיסונים, של קרינה סלולרית, פחות מתעסקים במה ש'הדגלים השחורים' מתעסקים. הם מתקבצים בדרך כלל באזור הספציפי הזה, איפה שטופז לוק ועופר גולן ניסו לצלם. ובפעם האחרונה הגיעו לשם אנשי החולצות הכתומות, שזה איזה שהוא ארגון שהשם הרשמי שלו זה 'הפורום לסדר אמיתי חדש', גוף שפועל כבר כמה שבועות, בעיקר נגד סגרים, נגד מסכות. אפשר לקרוא להם מכחישי קורונה, אבל הם קוראים לעצמם, מכחישי מגפת הקורונה".

דוידוב: "ויש קשר בין הקבוצות האלה?"
שם-אור: "אין שום קשר לטענתם בינם לבין ה'דגלים השחורים' או לבין ארגונים פוליטיים מהימין, הם טוענים שהם גוף עצמאי. מה שכן, בתחקיר עומק שערכנו אתמול, גילינו שלפחות ארבעה מבין אלה שהיו בהפגנה לפני יומיים, היו גם חלק מהשולמנים. קבוצת 'אני שולמן', לפני מספר שבועות היו יכולים לראות אותם עם חולצות של 'אני שולמן' מפגינים למען העצמאים".  

יוכפז: "שכן קשרו את השולמנים בצורה כזאת או אחרת, או לפחות את מנהיג מחאת השולמנים לשר האוצר ולראש הממשלה".
שם-אור: "נכון, אבל הם טוענים שהם התפלגו מהשולמנים, גם שוחחתי עם אביר קארה שמכחיש כל קשר וכל מעורבות עם האנשים האלה".

דוידוב: "מה שאני מנסה להבין זה האם האנשים האלה קשורים למכחישי חיסונים וכל מיני דברים כאלה".
שם-אור: "בפירוש כן, האנשים האלה קשורים קשר הדוק למכחישי מגפת הקורונה, לפעילי ה-5G, לפעילים נגד חיסונים. בעצם הם התאגדו למעין קבוצת פייסבוק שהם קוראים לה, 'הפורום לסדר אמיתי חדש', ושם אפשר לראות את כל תיאוריות הקונספירציה, החל מהרב אמנון יצחק, ועד לקונספירציות שקשורות בביל גייטס, והם מגיעים לשם וגם למקומות אחרים ברחבי הארץ".

יוכפז: "אז מדובר בקבוצה די קיקיונית שלטענתה לא קשורה באופן ישיר לראש הממשלה, ובוודאי לא קשורה לאלה שמפגינים כבר קבוע שבועות-חודשים בבלפור. יואב, אתה תוהה בעיקר, איך יכול להיות שברגע שמתחילה ההפגנה של לובשי החולצות הכתומות האלה, בדיוק אז מגיעים הנציגים של ראש הממשלה?"
גלזנר: "זה נכון, לאותו מקום, לאותה נקודה. אגב, שני מטרים מהמקום שבו הם עמדו, אנחנו אחר כך גילינו, חנתה שם מכונית יונדאי לבנה, שהיא מכונית כנראה של קמפיין הליכוד עם סטיקרים של הליכוד ושלטי תמיכה בבנימין נתניהו. זה מרוחק מרחק רב ממאהל התמיכה של נתניהו, היא חנתה באזור סגור לתנועה, זה גם מעלה שאלות, ועל זה פחות דיברו. אבל אני רוצה ברשותכם לעשות רגע 'זום אאוט' - דיברתם על קבוצה כזאת, קבוצה אחרת, אלה עומדים בשולי ההפגנה, אלה בפנים - בראשות ממשלת ישראל עומד אדם שעסוק כבר 25 שנה ויותר בפירוק החברה שלנו לגורמים, ועכשיו כשצריך לצאת כאיש אחד למלחמה מול הנגיף, הוא עומד עם מחסנית ריקה, יש לו אפס תחמושת, כלום. כל מה שנדרש במלחמה כזאת זה שני דברים - אמון הציבור וערבות הדדית. את שני אלו הוא פירק וריסק לגורמים, והתוצאה של זה היא קבוצה כזאת, קבוצה אחרת, אנשים רודפים אחרי אלה, אנשים אחרים רודפים...".

יוכפז: "בכל זאת יואב, מה קרה שם להערכתך? למה הם הגיעו בדיוק בזמן הזה? למה הם הסתירו את עצמם, לטענתך, עם כובעי מצחייה, ולמה הם נמלטו משם ברגע שאתה זיהית אותם?".
גלזנר: "הפרטים שאנחנו יכולים לעמוד מאחוריהם פורסמו, הסרטון באמת מדבר בזכות עצמו, וכל דבר נוסף וכל הקשר נוסף, הוא באמת הקשר נסיבתי. אבל אנחנו צריכים גם לראות את התמונה הגדולה, האנקדוטות האלה מאוד נחמדות, אבל בסופו של דבר מה שקרה כאן זה שראש הממשלה שלח את אנשיו לסכן את בריאות הציבור בשני מובנים - א. הפרת בידוד וסגר - מגיע בן אדם, שאנחנו לא יודעים אם הוא חולה קורונה מאומת או לא, שחזר מחו"ל ארבעה ימים לפני זה, והולך דוך לאזור שבו יש אלפי בני אדם, ולמען מה הוא עושה את זה? כדי לשדר מסר שההתקבצות של אלפי בני האדם הללו זו הסכנה הבריאותית.

"זה כל כך מופרך והפוך על הפוך, והחשש שלי באופן אישי וגם של רבים מאוד מחבריי, זה שההשחרה הזאת וההכפשות המאורגנות האלה שנעשות בידי ההנהגה שלנו, השלטון שלנו, אלה דברים שלא יישארו במרחב הווירטואלי. אנחנו רואים עשרות תקיפות בצמתים, בגשרים, במקרי אלימות נגד מפגינים. ראינו את זה במוצאי החג עם ניסיון דריסה או ניסיון הפחדה באמצעות מכונית שדוהרת לעבר מפגינים. כבר נשפך כאן דם בחודשים האחרונים, זה רק ילך ויחריף".

דוידוב: "צריך להגיד למען ההגינות, אתה גם לא יודע מי נמצא בתוך הקהל של המפגינים. אין לך בקרה, אם הוא מדביק, אם הוא מאומת, אם הוא חולה, אם הוא בא סתם או לא. אף אחד לא שואל מי בא לשם, כל אחד יכול לבוא".
גלזנר: "זה נכון לגמרי וכולם ברוכים וכולם מוזמנים. דיברתי קודם על השבר הגדול ועל ריסוק החברה לקבוצות, חלק מהווייב, חלק מהאנרגיות של ההפגנות האלה, זה גם הביזור. אני עומד ליד אנשים שמניפים שלטים שאני לא חותם עליהם תמיד ב-100%, אני רואה אנשים שמגיעים עם דגלי פלסטין, זה לא הדגל שלי, אני לא מזדהה איתו, אבל זה שנניח - ואני ראיתי את זה במו עיניי, יש תיעוד וידאו אצלי בפייסבוק - שוטרים עוצרים קבוצה של צעירים, מונעים מהם בכלל מלהתקרב למתחם ההפגנה, כי כל פשעם הוא שהם ערבים שמשיאים דגלי פלסטין. זה מחריד בעיניי".

יוכפז: "אתה חושב שעצם הצילום על ידי צוותים של ראש הממשלה, קבוצות כאלה קטנות, כמו לובשי החולצות הכתומות, זה ניסיון לעשות דה לגיטימציה למפגינים כולם?"
גלזנר: "כן, כשאני עושה זום אאוט ומבין שיש מי שלא רק גרם לפירוד והפירוק הזה ב-25 השנים האחרונות, אלא עכשיו הוא ממנף אותו לטובתו האישית כדי להימלט ממשפט צדק, זו סכנה אמיתית ומיידית לדמוקרטיה שלנו, ואנחנו במדרון חלקלק".

יוכפז: "בר, מה אתה חושב שקרה שם?"
שם-אור: "אני חושב שהגיעה לשם קבוצה של אנשים שאפשר לכנות אותם מכחישי קורונה, פשוט אין לי הגדרה אחרת. הם הגיעו לשם כי הם חלק בלתי נפרד מההפגנות בשבועות האחרונים. אנחנו רואים, לפחות ב'צינור', גל של פייק ניוז ששוטף את הרשתות החברתיות, שפשוט מגיע לנקודת קיצון אימתנית. אנשים התחילו להאמין, במסות של אלפים, בכך שאין מגפת קורונה, בכך שהמסכות לא מועילות, בכך שאפשר ללכת לכל מקום ולא להידבק".

יוכפז: "איך זה משתלב עם השתלת שבבים לתוך הגוף וכל הקונספירציות האחרות שאנחנו מכירים?"
שם-אור: "אחת מהמפגינות שם עלתה בסרטון של ענבל אור, וטענה שהיא האישה הראשונה בישראל שהכריחו אותה להשתיל אותה בכפייה שבב לתוך הגוף, וגם יש לה הוכחה לכאורה של צילום רנטגן. אבל מה שהכי מעניין בכל הסיפור, לפחות לדעתי, זה בעצם הניסיון כרגע של הימין או חלקים מהימין לקחת את החלקים האלה מהמחאה ולקשור אותם ולגזור אותם לכלל המפגינים...".

יוכפז: "לא מהמחאה, משולי המחאה".
שם-אור: "כן, אבל זה לגזור את הדבר הזה אל כלל המחאה, כאשר האנשים האלה בסך הכול הם חלק מאוד שולי וממש לא מרכזי בכל מה שקורה כרגע בבלפור, זה מצד אחד. ומהצד השני, גם חלקים מהשמאל שלוקחים את אותם אנשים ומקשרים אותם למשל למשה קלוגהפט או ליועצים לראש הממשלה, וטוענים..."

דוידוב: "שזה היה כביכול איזה שהוא תרגיל שהוא ביים".
שם-אור: "נכון, לביים, ולהשתמש בכל מיני טקטיקות כאלה ואחרות".

יוכפז: "ואין לזה שום תפיסה במציאות, נכון?"
שם-אור: "אין לזה שום אישוש, וזה כנראה גם לא נכון, כמעט ב-99% מהסיכויים".

דוידוב: "כלומר גם לוק וגולן לא התכוונו להגיע לשם, לאותה קבוצה הזויה, או מה?"
שם-אור: "כנראה שמה שקרה זה שהם שמעו שהיה שם בלגן, וגם הגיעו לשם שוטרים כמה דקות לפני כן, בגלל שהמפגינים עם החולצות הכתומות התחילו להשתעל על המפגינים עם הדגלים השחורים שהלשינו עליהם למשטרה בגלל שהם לא לבשו מסכות, אז הם ניצלו את ההזדמנות".

יוכפז: "יואב, משהו על הסרטון הזה שהפך אתמול את סדר היום של ישראל. אתה יכול לספר משהו על הנסיבות של הצילום? מה קרה לפני שהתחלת לצלם?"
גלזנר: "כן, עמדתי במרחק של כ-200 מטר משם עם חברה טובה, שאני מכיר מההפגנות, והיא קיבלה מידע שיש את אותה קבוצה של לובשי חולצות כתומות, אפילו שלחו לה תמונה שהם נמצאים בנקודה ספציפית, וניגשנו לשם. מכיוון שאנחנו מורגלים בפרובוקטורים, במתעדים מטעם, באנשים שבאים ומנסים להוציא אמירות שאחר כך אפשר לסובב אותן ולהפיץ אותן באופן מכפיש, אנחנו עושים את זה בשבועות האחרונים, כבר תפסנו כמה כוכבים כאלה, ופשוט ניגשנו לראות מה העניין. הגענו לשם ובאמת ראיתי קבוצה שהפתיעה אותי במידת הארגון שלה, היו של בין חמישה לעשרה אנשים עם חולצות כתומות מודפסות, עם שלטים ועם מסרים שבאמת נראו לנו תלושים. ותוך כדי שחבריי מדברים עם אותם אנשים, אני מפנה את המבט ומבין שאנחנו מתועדים במצלמה של טופז לוק ולידו עומד עופר גולן. פתחתי את הטלפון, ובשנייה שהרמתי אותו, הם הבינו שהחגיגה נגמרה והם נתפסו במערומיהם. סובבו את הגב והתחילו לצעוד צעידה מהירה".

יוכפז: "תגיד, מבחינתם זה לא מוזר? בסך הכול נמצאים בתוך ההפגנות האלה אנשים מאוד מעורבים פוליטים, חברתית, אין סיכוי קטן שהם ייחשפו שם".
גלזנר: "מספרים לנו שמדובר באנשי מקצוע מהוללים, יש פה עבודה חובבנית באמת ברמה מהנמוכות שראיתי אי פעם. אם אלה הדוקוטורים לספינים של ראש הממשלה, אז הוא בבעיה וכולנו בבעיה".