הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ', שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על המצב הנפשי בארץ בתקופת הקורונה וסיפר כיצד משפיע הסגר מצבנו. לדבריו, מצד אחד יש עלייה של עשרות אחוזים ברכישת תרופות הרגעה, ומצד שני מטופלים נאלצים לעבור בכמה בתי מרקחת עד שהם מוצאים את התרופות. עוד הוא אומר כי "יש קשר ישיר בין המצוקה הנפשית של הציבור לבין העלייה במספר החולים והמתים".

כספית: "יש עלייה של 25% ברכישת תרופות הרגעה, אתה מזהה את זה?"
רבינוביץ': "אם בשבועות האחרונים עבדתי 24 שעות ביממה, אני היום יכול לישון בקליניקה. אני אתן לכם רק נתונים, המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן פרסם מחקרים שמראים יחס ישיר בין המצוקה הנפשית לעלייה במספר החולים והמתים, ואנחנו מזהים בקליניקה בימים האחרונים עלייה דרמטית. דרך אגב, כשאני שולח מטופלים עם מרשמים, הם צריכים בעצם לכתת רגליהם בשלושה וארבעה בתי מרקחת, כי הם לא משיגים את התרופות נוגדות הדיכאון, החרדה או האובססיה".

נתניהו לקראת ההחלטה בקבינט הקורונה

אלדד: "השאלה היא, מה הביצה ומה התרנגולת? התחלואה והתמותה גורמים לדיכאון או שהדיכאון גם מרע את מצב החולים?"
רבינוביץ': "תראה, גוף ונפש זה אותו דבר, אתה בתור רופא, יודע, אין חלוקה בין הגוף לנפש. מה זה נפש? זו האונה הלימפית במוח. עכשיו, מן הסתם, סטרס פוגע במערכת החיסונית. כשאנשים שומעים ביום כמו היום שנושקים ל-7,000 חולים חדשים רק ב-24 השעות האחרונות, שעברנו ל-30 מתים ביממה האחרונה, הלחץ עולה ושובר שיאים. כמעט כל בן אדם מכיר איזה מישהו כרגע שמאובחן בקורונה..."

כספית: "ממה לחוצים יותר? מהמחלה או מהכלכלה ושאין פרנסה?"
רבינוביץ': "משניהם, תראה יש כאן שילוב של כמה גורמים - קודם כל חוסר הוודאות, הדבר השני זו עלייה בתחלואה והסכנה ליקירים וגם לאנשים עצמם, במיוחד לאלה בקבוצות הסיכון. המצב הכלכלי המשתק, המובטלים, העסקים הפרטיים, הילדים בבית, כל הדברים האלה עושים את המצב שכמעט לא נורמטיבי לא להיות חרד. יש כאן מצוקה אקוטית שמחלחלת בעם ואנחנו רואים את זה בפנייה אלינו. אנחנו רואים עלייה במאות אחוזים בפניות לער"ן, אנחנו יכולים להגיד שאמריקה כבר כאן מבחינת העלייה בתחלואה".

כספית: "מה עם אובדנות?"

רבינוביץ': "אנחנו גם רואים עלייה באובדנות, אנחנו לא נוטים לדבר על זה, במיוחד לא בכלי התקשורת, אבל גם אובדנות יש. תראו, הציבור מתלונן בעיקר על לחץ, מחשבות טורדניות שמעלות חרדה, על בעיות שינה, על תסמינים גופניים כמו לחץ בחזה וקוצר נשימה ורעד וגל קור וגל חום, והציבור מתלונן פתאום על דכדוך ועל בעיות שינה ועל בעיות תיאבון ובעיות ריכוז ואי שקט או חולשה, ומחשבות אשם, ובעיקר ירידה תפקודית".

אלדד: "מי יותר חרד, הימנים או השמאלנים?"
רבינוביץ': "שאלה יפה, היום, אנחנו כרופאים יש לנו יכולות לנטר טיפול לבן אדם ולא את הבן אדם לטיפול ברמת תפירת חייט. יש אנשים שכשהם בדכדוך הם לא מפסיקים לאכול, יש כאלה שלא מצליחים לאכול, יש כאלה שבורחים לשינה, יש כאלה שלא ישנים, יש כאלה שהם באי שקט, יש כאלה שהם בהאטה והם מרגישים חולשה ולא זזים מהמקום, ולפי זה אנחנו מנטרים את הטיפול הכי נכון לבן אדם".

כספית: "אתה מתחמק מהשאלה, אתה רושם כדור אחר לזה שלא יכול לסבול יותר את ביבי מהכדור שאתה רושם לזה שחושש לשלומו של ביבי?"
רבינוביץ': "בקריטריונים שלנו ובשיקול של הטיפול, זה לא מאיזה צד אתה במפה הפוליטית. אני כן יכול להגיד שהפוליטיקה נמצאת מאוד חזק בחדר הטיפול ובחדר ההמתנה, והוויכוחים הסוערים שאני שומע עולים לשמיים. אני גם יכול להגיד בתור רופא, שמעתי את אריה בשיחה קודם, אני לא מבין בכלל בתור רופא שחוזה במצוקת העם, מטפל באנשים מבוקר עד לילה, ואין אף אחד מחוסן. אתה מטפל בראשי משק, ממשל וכלכלה, בכירי פוליטיקאים ואנשים פשוטים מכל הפריפריות ברחבי הארץ - יש מצוקה אקוטית, יש דכדוך, יש חרדה, יש מצוקה כלכלית, יש הפרעות שינה קשות, אף אחד לא מחוסן, לא אם הוא תומך ביבי או לא תומך ביבי, ואני רק אומר שייתנו לפרויקטור לעשות את מה שהוא צריך בלי פוליטיקה. אני מכיר אותו, לא פשוט לו".