"סליחה ומחילה": הממונה על המאבק בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ביקר היום (ראשון) במרכז הרפואי לגליל ובבית החולים זיו שבצפת על רקע העלייה בתחלואה בצפון הארץ. בתחילת ביקורו הראשון במרכז הרפואי גליל, הציג בפניו מנהל המרכז, פרופ' ברהום, את תמונת המצב במקום וכן את הערכת המצב המתגבשת בו מדי 12 שעות. הסקירה כללה מיקוד בארבע מחלקות הקורונה, בהן מאושפזים יותר מ-100 חולים מאומתים. 

מנהל המרכז הדגיש בפני הפרויקטור: "סגרתי שתי פנימיות, מחלקה גריאטרית ואת מחלקת השיקום היחידה בגליל, ואנחנו יכולים להסב עוד פנימית אחת למחלקת קורונה". עוד התריע פרופ' ברהום: "אני יכול לספוג עוד עשרה חולים, אבל חולים אחרים ייפגעו וכמובן עלולה להיות פגיעה בפער הקבוע בהיקף הצוותים".

גמזו מבקר בצפון, בדלית אל כרמל (צילום: מזאווי תקשורת, מערך ההסברה של משרד הבריאות)

לאחר ביקורו השני בבית החולים זיו שבצפת, שעות ספורות לכניסת יום הכיפורים, פרסם גמזו פוסט המזמין חשבון נפש: "יום הכיפורים, הוא זמן לחשבון נפש והתבוננות אישית, חברתית ולאומית. גם אני, עושה חשבון נפש. לצערי, לפני כשבועיים נאלצתי להמליץ על סגר במדינה, ועל הידוק הסגר שהחל מסוף השבוע האחרון", והדגיש: "כוונות ראש הממשלה, הקבינט והממשלה בעניין נבעו מחתירה אמתית להפחתת התחלואה, גם אם זה דורש מחיר כלכלי".

עוד הוסיף גמזו והתנצל: "אני מצטער על כך שאנו נדרשים להתפלל הערב ׳כל נדרי׳ בתנאים של סגר ובעת הזו של סליחה ומחילה - אבקש זאת מכל אזרח ואזרחית על שלא הצלחתי למנוע את הסגר המלא", המשיך: "לכל אדם שפרנסתו נפגעת ושחייו הופכים קשים יותר; לכל אדם שנדרש לוותר על החופש ומכל אדם חילוני, מסורתי, דתי וחרדי על שתקופת חגי תשרי שהיא תקופה מיוחדת וקדושה עבורם ועבורנו, ושעינוי הנפש ותפילות יום הכיפורים יהיו בעיקר מחוץ לבתי הכנסת.

פרופ' גמזו בביקור במרכז הרפואי גליל (צילום: אלי כהן)
פרופ' גמזו בביקור במרכז הרפואי גליל (צילום: אלי כהן)

גמזו הפנה סליחה מיוחדת לציבור החרדי אם ראה באמירותיו ובהחלטותיו פגיעה בו, והדגיש: "מטרתי להמשיך לחזק את בתי החולים לקראת האתגר שלפניהם. הפרויקטור ציין כי "לפנינו עוד עבודה רבה גם בימי הסגר: להמשיך לבנות את מערך קטיעת שרשרת ההדבקה ולחזק את אמון הציבור ביכולת של כולנו לנצח את הקורונה.

"ישראלים וישראליות", סיכם גמזו את דבריו. "בימים שבהם כולנו נדרשים לעשות חשבון נפש - אני מבקש מכל אחד ואחת מכם לקחת אחריות אישית על הבריאות ולהקפיד על ההנחיות של עטית מסיכה ושמירת מרחק - אין לנו ברירה  אחרת!