יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, הסביר הבוקר (שלישי) לבן כספית וינון מגל ב-103FM מדוע הוא עדיין מתנגד לסגר מלא. לדבריו, אנו לא חווים סתם מגפה, "אלא סינדמיה - בזמן שמתמודדים עם התחלואה בקורונה צריך גם להתמודד עם התחלואה במחלות כרוניות כמו סוכרת, השמנה ועישון. אלה מחלות שפוגעות יותר בעניים ובמוחלשים". הוא לא חסך את ביקורתו ואמר: "הממשלה ממשיכה להתנגש בקיר ולעשות את הפעולות הלא נכונות. כל החשיבה הסקטוריאלית היא זו שמביאה אותנו לאסון". 

בן: אני מאזין לך הרבה זמן מתחילת המשבר. אני לא זוכר כבר איפה ראיתי אותך אתמול, אבל נשמעת הרבה יותר פטאליסט ופסימי, אבל בוא נודה שגם הגישה האופטימית שלך שלא צריך סגר קצת לא הוכיחה את עצמה. בוא תעשה לנו סגר בדבר הזה.
"זה לא עניין של גישה אופטימית. אנחנו כל הזמן מחמירים, אנחנו רופאי בריאות הציבור שרואים בעיניים את התוצאות של המגפה, קוראים להתמודד נכון. עכשיו בכל העולם מבינים שזאת לא פנדמיה, זאת סינדמיה, כלומר שאתה מתממודד לא רק בתחלואה בקורונה אלא גם בתחלואה במחלות כרוניות. סוכרת, השמנה, עישון שהן אלה שגורמות יחד עם הקורונה למוות מקורונה, הן אלה שפוגעות יותר בעניים ובמוחלשים יותר ואם אתה לא לפני ולא בזמן מגפה מטפל באוכלוסיות שזקוקות לעזרה, אתה תספוג פעמיים גם מוות מקורונה וגם מוות ממחלות אחרות ולכן ההתמודדות צריכה להיות מושכלת. הסגר לכשעצמו, הגבלת התנועה, לא מונעת הדבקות וכן גורמת למוות של אנשים ממחלות אחרות ולתחלואה נפשית מאוד קשה ולכן צריך לדייק בפעילות מתוך הבנה של חומרת המצב, אחרת לא נצא ממנו ולכן אני כל כך מודאג עכשיו כי הממשלה ממשיכה להתנגש בקיר ולעשות את הפעולות הלא נכונות".

המשטרה אוכפת את הסגר. צילום: רון ירקוני יחסי ציבור

ינון: אבל התנגדת לסגר, מה רצית שיקרה? אתה התלוננת על הפעולות והתחלואה עלתה.
"אמרנו שוב ושוב, צריך היה לעשות סגר מקומי על אזורי התפרצות וזה לא נעשה. אי אפשר להבין את האיוולת הזאת".

ינון: נו, זה לא נעשה אז צריך לעשות סגר כללי. אני משתגע, פשוט ביבי חכם מכל הרופאים.
"ראינו אתמול איך במחדל נוראי שיעלה בחיי אדם אפשרו להמשיך ולהתפלל בבתי הכנסת תוך סיכון חיי אדם".

ינון: ומה דעתך על ההפגנות?
"אני מסתכל על בריאות הציבור, הפעילות היא שקובעת, לא משנה לאיזה מטרה היא. לכן צריך לעצור פעילות שמסכנת חיי אדם".

ינון: לא הבנתי מה אתה אומר, לעצור את ההפגנות או לא?
"צריך לאפשר לחיות שזה אומר גם הפגנות וגם תפילות אבל בצורה בטוחה. כלומר צריך לעצור פעילות בתנאים סגורים ובתנאים פתוחים לקבוע מגבלות שמאפשרות ריחוק, ואם לא מצליחים לעשות את זה למנוע את אותה פעילות לא משנה מהי כי בריאות הציבור היא מה שצריך לקבוע".

ינון: תראה איך כולם מפחדים מהשמאלנים אתה שם לב, אני שואל אותו על ההפגנות הוא מדבר איתי על פעילות. על בתי כנסת אין לו בעיה להגיד.

בן: אתה התבלבלת. אנחנו כבר לא עם אהוד ברק, אנחנו עכשיו עם רופא אז תירגע, לא צריך להגיד לו שביבי חכם יותר מכל הרופאים כי האמת היא הפוכה, אם הוא היה עושה סגר על האזורים האדומים בזמן לא היינו צריכים להרוס את המדינה עכשיו.

ינון: ברור, רק כשחגי אמר שלא צריך את הפעולות האלה.

בן: חגי אמר שצריך להטיל סגר על אזורים אדומים, החרדים התנגדו, ביבי התקפל, זו האמת.
"האמת היא שאנחנו ב-17 במאי כשרה"מ אמר תצאו תעשו חיים, תפסתי את הראש, ניסיתי בכל דרך אפשרית להגיד אל תפתחו את החתונות וההתקהלויות כי הדבר הזה יעלה בחיי אדם, שוב ושוב במשך שבועות אנו מבקשים לאכוף את איסור ההתקהלויות, המסיבות והחתונות, הדבר הזה לא קרה וגם עכשיו הוא לא קורה".  

ינון: הייתה ברירה אחרת עכשיו חוץ מלעשות סגר?
"בוודאי, הרי גם שבוע שעבר וגם אתמול ממשיכים במדינת ישראל התקהלויות ענק בחללים סגורים".

ינון: איזה התקהלויות ענק?
"הרי פתחו את בתי הספר שבוע שעבר יום יום בניגוד לחוק, כשזה היה אסור. יש מקומות בישראל שפתחו כל יום בתי ספר".

בן: הוא מדבר על החינוך החרדי.
"מה לעשות? צריך להסתכל על העובדות. כל החשיבה הסקטוריאלית היא זו שמבינה אותנו לאסון הזה".

ינון: זה ברור שזה לא חוקי, מי פתח להם? אף אחד לא אישר להם לפתוח את בתי הספר. בן: אף אחד לא נותן את ההוראה לאכוף את זה, משטרה יודעת להיכנס גם לשם.
"בזמן שהממשלה דנה שעות בהפגנות, היא לא דנה ולו דקה אחת איך עוזרים כרגע לאנשים שסובלים מעוני ורעב. אם אדם עני וצריך להאכיל את ילדיו, הוא ייצא להרוויח כסף לא משנה מה תהיינה ההנחיות. בדבר הזה צריך לטפל".