שר הבריאות יולי אדלשטיין, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, קיימו היום (שלישי) סיור משותף בתל אביב לבדיקת אכיפת הנחיות הסגר. בסיומו של הסיור, השלושה קיימו תדרוך לעיתונאים. אנשי מחאת "הדגלים השחורים" קיימו הפגנת מחאה מול המקום.

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן

ראשון הדוברים היה מ"מ המפכל, ניצב כהן, שאמר: "התחלואה קשה, המשימה היא להציל חיים. כפי שאמרתי שהמשימות שלנו רבות ומגוונות, לאורך כל הדרך המשטרה הוכיחה פעם אחר פעם את יכולתה המבצעית בימי שגרה וחירום. אני קורא לאזרחים לנהוג באחריות לפעול בערבות הדדית במצב הרגיש בו אנחנו נמצאים".

"על הציבור להישמע להנחיות ולסייע למאמץ המשותף למניעת התפשטות המגפה. מדיניות האכיפה בחודשים האחרונים, מפרוץ המגפה עד היום, שיטתית ועקבית: שיקול דעת ונחישות למנוע את המשך המגפה, שפוגעת בבריאות בפרנסה ובמאמץ הלאומי כולו. המשטרה פועלת יחד עם החיילים לשמור על הביטחון והבריאות. אנחנו עדים לשיח מתלהם מול השוטרים והחיילים שפועלים במחסומים. מחזק את ידם ומוקיע את השיח", הוסיף.

"אני קורא לציבור לנהוג באיפוק ואחריות. השוטרים ימשיכו בפעילות בכל רחבי הארץ, יהיו נוכחים בערים ובצירים ראשיים אכיפה בנחישות כדי לשמור על שגרת חיים בצל מגפת הקורונה. נהיה בחזית העשייה לצמצום התחלואה", סיים כהן את דבריו.

ממלא מקום המפכ''ל ניצב מוטי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ממלא מקום המפכ''ל ניצב מוטי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחריו עלה לדבר השר אוחנה, שאמר: "אנחנו נמצאים במלחמה. מלחמת עולם, לא מלחמה נקודתית. כל העולם במאבק הזה. זו מלחמה קשה מאוד, נזק בנפש, וקשה לא פחות - נזק כלכלי. הדרך היחידה שלנו להציל את המדינה, לא פחות מזה, מקריסת מערכות היא לעזוב את יתר הויכוחים שאתם שומעים ברקע, מעניינים וחשובים ככל שיהיו, ולהתגייס למאבק".

"ברמת המעורבות הנמוכה ביותר - להישמע לכללים מסכות וריחוק ולהימנע מהתקהלות. ברמה גבוהה יותר, קחו יותר מהרף המינימלי. גם מי שמותר לו ללכת לעבודה אבל יכול לעבוד מהבית, גם אם זה קשה - מוטב שיעבוד מהבית. נכון לעובדים ולמעסיקים. קחו את החלטות הממשלה כרף עליון אבל יש גם שכל ישר ותבונה, ומאמצינו לא לעשות מה שאסור אלא גם לצמצם מפגשים של אנשים, שכך הנגיף עובר", הוסיף.

"ברמת מעורבות גבוהה הצטרפו מאמץ ההסברה הלאומי. היחיד, הפרטים בחברה יעילים מהמדינה. אני מאמין בזה. רוב הסיכויים שתעצרו את הקורונה מהר ויעיל מהמדינה. המשטרה פרוסה בעוצמה מירבית במחסומים ברחובות ובדרכים. השוטרים עושים עבודת קודש. אני שולח תודתי למפקדים ולשוטרים שמסכנים עצמם, באים במגע עם חייבי בידוד וחולים מאומתים שלא מקיימים בידוד, ומגיבים לכך באמצעים שיש בידיהם", המשיך אוחנה.

"אין ממשלה שיכולה להכריע את הקורונה בלי שיתוף הציבור. אני בטוח שיש לנו את היכולת לעשות זאת. ידענו להתלכד בעבר בעיתות משבר וחירום ואם זו לא - אז מהי. בלי קשר להשקפה פוליטית ודת ומוצא, דבר שמפלג בינינו, יש איום משותף על כולנו. זו שעת מבחן לציבור הישראלי ורובו עומד בה בגבורה. הרוב מקיימים את ההנחיות ומשלמים מחירים כבדים ורבים. להעביר את החגים בלי המשפחה המורחבת ולסגור את העסק זה מחיר. לעבוד מהבית ולצמצם מפגשים זה מחיר. אבל התמורה שנקבל לו נקפיד על כל אלה עולה על אין שיעור על המחיר והאלטרנטיבה היא אסון למדינה, אסון לכולנו. זה בידנו. נצא מאוחדים למלחמה וננצח. אח"כ אם צריך נתווכח", סיים אוחנה את דבריו.

אמיר אוחנה (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)
אמיר אוחנה (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)

אחרון עלה לדבר השר אדלשטיין, שאמר: "אני חייב לומר כשאנחנו כאן ועוסקים בהפרות, יש רושם שיש הפרות. צריך לזכור בסיפוק רב עם כל הקושי החברתי והכלכלי, הרוב המכריע של הציבור הישראלי שומר על הבריאות ומקשיב להנחיות. נכון שיש מפרים, ובהם מטפלת משטרת ישראל. המשימה לא פשוטה. זו ההזדמנות לומר לא רק בשמי, אלא גם בשם הצוותים הרפואיים, לומר תודה על העבודה שלכם. אתם המחסום האחרון בין ההגעה של חולים נוספים למערכת הבריאות העמוסה בלאו הכי".

"יש מקום לאופטימיות. הציבור נשמר, אנחנו בעזרת השם נראה את הירידה במספרי התחלואה והחולים הקשים. זה ייקח שבועות ארוכים, זה לא פשוט, זה תלוי בהתנהגות הציבור. נבוא מחר לקבינט הקורונה עם תוכניות ברורות ליציאה הדרגתית מהסגר. לא נחזור על הטעויות של פתיחה מהירה במשק או ענפים שונים. נהיה זהירים מאוד", המשיך.

"לא יעזרו לחצים ולובי, נשחרר את המשק והחיים החברתיים בזהירות הנדרשת רפואית. ההפרות שראינו, וזה לא משנה איפה אם זה בני ברק או הפגנות, כולל עכשיו שאתם שומעים, או אירוע במגזר הערבי - ההפרות האלה מסכנות את כולנו. המדענים לא יודעים הכל על הקורונה, אבל על דבר אחד כולם מסכימים. לנגיף אין עמדות פוליטיות ואו העדפות אלא פוגע בכולם. אני מקווה שבשעות הקרובות הכנסת תשלים את החקיקה, ובשבועיים הקרובים לא נראה התקהלויות משום סוג, כי עם כל הקושי נכבד את ההנחיות שאני רוצה לומר בשם המשרד והרופאים הבכירים - הן נובעות מבריאות הציבור, אין שיקול אחר", המשיך.

"בעקבות תפילות ראש השנה שהתקיימו בניגוד למתווה יהיה לנו גל תחלואה באותם בתי כנסת איפה שהצטופפו מאות ואלפים. הדבר חמור ביותר. הנגיף לא מבדיל בין אוריינטציה דתית. לגבי ההפגנות - חושב שהגענו למצב הזה בין היתר בגלל השאלות הבלתי פסקות בממשלה ובכנסת ובתקשורת כמה נדבקו בכל מקום. אין ולא יהיו נתונים כאלה באף מדינה. רוב החקירות לא מגיעים לחולה אפס כי האנשים כפי שאמר השר לא תמיד יודעים להבדיל באיזה מקום נדבקו. אבל אני אומר לך אני שומע את הרעשים ברקע אם מישהו יודע לעשות את הרעשים האלה תוך כדי עטיית מסכה שיראה איך. בבתי הכנסת התוקע בשופר יצא החוצה או כלפי החלון. השכל הישר לפעמים עוזר במאבק בנגיף", הוסיף שר הבריאות.

"צריכים לסמוך על הציבור. לא יהיה שוטר שייכנס לחצר פרטית או בית, אבל אנחנו כאזרחים צריכים להבין: הקפדה על הכללים היא שמירה על בריאות הציבור. זה בידיים של כולנו ואנחנו ננצח ביחד. השחרור של החברה יהיה איטי. הרווח בין השלבים יהיה שבועיים, ככה נוכל לדעת מה היו ההשפעות של הצדדים. שוחחנו עם השר אוחנה ומ"מ המפכל וראש מנהלת האכיפה על הצורך בהגדלת הקנסות. לא נלך לפעולה שטחית אלא כשצריך להגדיל את הענישה על ההפרות החמורות, חולה שמפר בידוד... נחשוב מה דינם של העסקים שמפרים הנחיות. הסגר לא יסתיים תוך כמה ימים, יכול להיות שענפים ישוחררו בהדרגה אבל צרך להבין שייקח שבועות ארוכים", סיים אדלשטיין את דבריו.

מוקדם יותר היום הודיעה המשטרה כי היומיים האחרונים (27-28.09.2020), ניתנו ע״י המשטרה 5,194 דו״חות בגין ההפרות השונות (2,000 מתוכם ביממה החולפת), מרביתם בגין יציאה ממקום מגורים למטרה אסורה (3,812 דו"חות), ובהם גם 1,175 דו״חות בגין אי עטיית מסיכה וכן 70 דו"חות בגין הפרת חובת הבידוד, 49 דו״חות בגין הפרות שונות של בתי עסק, וכן 72 דו״חות בגין שהייה במקום הפתוח לציבור ובבית עסק שפעילותם נאסרה או שהייה בחוף הים בניגוד לתקנות.