ועדת הקורונה בכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון התכנסה היום (רביעי) לדיון בתוכנית להרחבת רשת הביטחון הכלכלית לסיוע לאזרחים בסגר השני, אותה אישרה הממשלה בשבוע שעבר פה-אחד. התוכנית תאפשר סיוע מיידי לעסקים ושכירים שצפויים להיפגע במהלך הסגר הכולל הנוכחי. הוועדה דנה גם באופן יישום תוכנית הממשלה בנושא הכלכלי עד כה. 

רה"מ נתניהו בפתיחת ישיבת הממשלה. צילום: משרד ראש הממשלה

ח"כ יפעת שאשא ביטון התייחסה בפתח דבריה להאשמות שנשמעו כלפיה וכלפי ועדת הקורונה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והסובבים אותו. "ברשותכם לפני שנצלול פנימה לתוך הדיון אני רוצה לומר כמה דברים: הוועדה הפכה להיות מושא להאשמה, אפילו לחוסר אחריות והסתה וחשוב לי מאוד להוריד את הנושא מסדר היום ולהציג את הדברים כהווייתם", אמרה. 

"ההחלטות שהתקבלו כאן בוועדה התקבלו באחריות מלאה שאנחנו יודעים בוודאות מה מונח על כתפינו", הדגישה שאשא ביטון, והדגימה: "אני מזכירה שהדבר הראשון שהוועדה סגרה, בכאב לב רב, היו אולמות אירועים. והנה השבוע אמר ראש הממשלה שפתיחת אולמות האירועים הייתה טעות ומשם הגיעו ההדבקות. ידענו כבר אז היכן המוקדים וקראנו לטיפול ממוקד".

"גם לגבי החזרה לשנת הלימודים, אני המלצתי שאת החטיבות הבוגרות יחזירו אחרי החגים במתווה מוסכם ובלבד שיימצא פתרון. הוועדה נתנה את הפתרון האמיתי ממה ששמענו כאן ממומחים בשטח אז אפשר להוריד מהשולחן את ההאשמות כלפי הוועדה שאנחנו שומעים בחוץ. חשוב לי להגיד זאת גם כדי שברי הוועדה ימשיכו לעשות עבודתם בצורה נקייה מהאשמות ולקחת החלטות בהתאם לבחינת הנתונים ודעת המומחים", סיכמה. 

יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

בהמשך, לאחר שנשמעו תחזיות קודרות לגבי עתיד העסקים והמשק הישראלי, אמרה שאשא ביטון: "חשוב לנו להבין כיצד אנחנו עוזרים לפרטים זה לא משנה כמה אנחנו מוציאים כמדינה אלא כמה וכיצד הכסף מגיעה לפרטים בסופו של דבר, זה הכסף ללחם של האנשים. אני מבקשת מהאוצר לתת תשובות לסוגיות שעלו כאן".

היא פנתה לנציג משרד הכלכלה והתעשייה, איתמר גזלה: "איתמר, אין זמן. אנחנו לגמרי מתבלבלים, אנחנו מדברים על אנשים שאפילו לא קיבלו את מה שצריך מהתקנות הקודמות ואנחנו נמצאים בסוף ספטמבר. אתמול אמרו לנו שהסגר יהיה לפחות עוד חודש ואז יפוג תוקף התקנה והאנשים שיושבים בבית עכשיו אין להם כסף! הכל בדיליי של כמה חודשים, זה פשוט לא נתפס, אנחנו תכף באוקטובר ואתם מחכים לאישור של חודשי מרץ עד אוגוסט. מישהו חייב לשנות את זה".

בסיכום הוועדה הדגישה שאשא ביטון את הצורך בצמצום הבירוקרטיה הנדרשת לקבלת מענקי הסיוע, והוסיפה כי כמעט בכל תחום סיוע אפשרי המדינה נמצאת בפיגור של כמה חודשים. 

רה"מ נתניהו בפתיחת ישיבת הממשלה. צילום: משרד ראש הממשלה

התוכנית הכלכלית שבה תדון הוועדה כוללת שורת מהלכים לצמצום הפגיעה במשק במהלך תקופת הסגר והעמקת המענה הכלכלי לעסקים, ביניהם הורדת רף הפגיעה בעסק לקבלת מענק הוצאות קבועות בחודשים ספטמבר- אוקטובר ל-25%, מתן מקדמות על חשבון מענק הוצאות קבועות, תכנית שימור עובדים מקיפה ודחיית ההפחתה בדמי האבטלה. 

העלות של התכנית שאושרה מוערכת בשווי של 10.5 מיליארד ש"ח והיא מתווספת לאישור קיצוץ שכרם של חברי הכנסת והשרים ב-10%. במסגרתו של הסיוע יורחב מענק ההוצאות הקבועות עד חודש אוקטובר ויינתנו מקדמות מידיות על חשבון מענקי ספטמבר-אוקטובר, בגובה 50% ממענקי ההוצאות הקבועות לעסקים שצפויים להיפגע מהסגר.