"אין אמון - חייבים אכיפה": ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף במיל' עמוס ידלין, עלה הבוקר (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, והתייחס לתחלואה הגואה בנגיף הקורונה וכן לנאומו של ראש הממשלה באו"ם ולמצב הרגיש בגבול הצפוני עם לבנון. "הליך קבלת ההחלטות ביחס לקורונה הוא מזוהם - מבחינה פוליטית ואישית. בסגר הראשון האמנו לממשלה, כיום צריך אכיפה", אמר ידלין.

מה התובנה העיקרית שלך ממצבנו העגום מבחינת התחלואה? 
"הציבור איבד את האמון במקבלי ההחלטות, וגם את הפחד מהמחלה, לכן החל ממאי אנחנו בתהליך של הדרדרות, שלחו אותנו לעשות חיים וכך עשינו. כאשר הגרף החל לעלות, היו לנו 1,000 או 1,500 ליום, לא ננקטו הפעולות שהיה צריך לנקוט. לכן אנחנו נמצאים היום במצב שאין ברירה, חייבים לעשות סגר כי בכמויות האלה של ה-7,000, 8,000 חולים ביום זה 150 חולים קשים חדשים ביום, קח שבוע ואנחנו ב-1,500 שזה מעל ומעבר ליכולת הספיקה של בתי החולים, שלא נדבר על ה-50 מתים בשבוע. ולכן הסגר הוא הכרחי. לעומת זאת, לא נעשה שום תחקיר ושום למידה ואפילו אין היום תכנית של איך יוצאים מהסגר, זה פשוט מדהים, כאילו הופתעו שהגיע ה-1 בספטמבר ושהגיעו החגים, לא מתכננים קדימה יותר מהחדשות. וככה אנחנו בדרך להתרסקות וזה לא מחויב למציאות, יש מדינות בעולם וציבורים שמתנהגים אחרת".

איך אתה מסביר את זה? כלומר, אני מניח שהממשלה והקבינט רוצים את טובתו של הציבור. עכשיו אם אני מקשיב לך זה בדיוק ההפך.
"אני מסביר את זה שתהליך קבלת ההחלטות מזוהם, גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה אישית, שיקולים פוליטיים של שרידות ושל אי רצון. בואו נדבר על הפיל הגדול שבחדר: אי יכולת האכיפה על החרדים. בסגר הראשון כמעט לא היה צריך אכיפה, כולנו האמנו לממשלה שמה שהיא אומרת זה נכון, נשארנו בבתים ואכן הגרף ירד לאזור הנכון של ה-100 נדבקים ואפילו פחות. 

באירוע הזה של הקיץ והסתיו אין אמון, חייבים אכיפה במקום האמון ואין אכיפה כי לא מעזים לגעת במגזר החרדי. אני חושב שזה לב לבו של העניין, תוסיף לזה את העובדה שאין לנו סיסטם. בנושאים הביטחוניים שבהם אני שולט יש סיסטם, יש מי שתפקידו לאסוף מודיעין, לנתח אותו, להכין חלופות מבצעיות, להביא אותן לדיון, הממשלה אם אין לה מצבת ומינתה פרויקטור בלי סמכויות, אין לו בעצם מטה ואת כל עבודת המטה עושים על שולחן הממשלה. ככה לא מנהלים מלחמה". 

בני גנץ ורוני גמזו בסיור במפקדת הקורונה (צילום: גרגורי באדו / לע"מ)

נקפוץ לנושא אחר - עניין חיזבאללה. נראה שיש כאן איזשהו עניין תקשורתי ותודעתי בין ישראל לחיזבאללה, חשיפה של ראש הממשלה של מחסני נשק, מפעל לדיוק טילים בלב שכונת מגורים מצד אחד, ומהצד האחר הארגון מגיב מיד, לוקח עשרות עיתונאים כדי להראות להם שראש הממשלה שידר פייק ניוז. ככה מתנהל היום הקרב בין ישראל לחיזבאללה?
"הגדרת את זה מאוד נכון, זה קרב תודעתי אבל יש לו גם משמעויות מבצעיות. כשאתה חושף את התווית של חיזבאללה אתה מכריח אותם להפסיק את הייצור, אז אתה מעכב במעט את קצב הייצור, אתה מכריח אותם ללכת למקומות אחרים ולשכור בניינים אחרים, והדבר השני, יש פה בהחלט משמעות תודעתית כי המצב של לבנון לא טוב. ראש הממשלה ניסה לשדר פה שלבנון יושבת על חבית חומר נפץ". 

הוא פנה ללבנונים מעל ראשו של חיזבאללה בעצם.
"ממש ככה. בלבנון יש משבר פוליטי: אין ממשלה, יש שבר ואי אמון של הציבור באליטות המושחתות. זה לא רק ראש הממשלה או הנשיא או עדה כזו או אחרת, זה כל האליטות, נוצרים, סונים, שיעים, דרוזים. כמו כן יש בלבנון מפולת כלכלית, שני הענפים העיקריים שמרכיבים את הכלכלה הלבנונית היא ענף התיירות שנעצר בגלל הקורונה, וענף הבנקאות שנעצר בגלל חיזבאללה, בגלל הסנקציות של ארה"ב, שמוטטו את המערך הפיננסי הלבנוני. הלירה הלבנונית מתרסקת ובעצם ראש הממשלה אומר לעם שמי שדופק אותם זה חיזבאללה, בגלל זה יש סנקציות וצרפת וארצות הברית לא רוצות לעזור לנו והנמל מתפוצץ, שם לא הצליחו להוכיח את זה". 

הפיצוץ בלבנון (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
הפיצוץ בלבנון (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

המחיר לא כבד מדי? כשאנחנו חושפים נתוני מודיעין כאלה, אנו גם גורמים לחיזבאללה לבדוק בדיקה יתרה מי עובד עם ישראל, מי מעביר לנו מידע. האם המחיר המודיעיני הזה הוא ללא יקר מדי מול התועלת התודעתית שעליה דיברת?
"זו שאלת מפתח, שאלת יסוד בשימוש בחומר המודיעיני. חומר מודיעיני לא עומד בפני עצמו, בסוף אתה צריך להשתמש בו או לתקיפה פיזית או תודעתית, ואני מקווה שיש מישהו שעשה את השיקול על בסיס איזה מקורות אנחנו יודעים מה שיש שם. 

אני אומר ששני האנשים האלה, גם נסראללה וגם ראש ממשלת ישראל הם לא תמיד דוברי אמת, אנחנו יודעים. אבל אמר הארגון שהייתי בראשו, כשהוא אומר משהו אני מאמין. חיזבאללה זה ארגון לומד, הם למדו פעם שעברה שראש הממשלה שלח אותם בעצרת האו"ם לפני שנה או שנתיים, לקח 48 שעות עד שהם הביאו את העיתונאים ובעצם לא היה ברור פה שזה טרי כי הם פינו אותם אחרי 48 שעות. 

הם הכינו תכנית מגירה. יש להם יכולת לפנות. שים לב שראש הממשלה לא אמר טילים אלא רכיבים לטילים. זה הרבה יותר פשוט לעשות איזו מסגריה, לשים שם דברים אחרים, לעשות איזו מחיצה שמאחוריה יש דברים שלא מראים לעיתונאים. לגבי סיכון המקורות אתה צודק, אני מניח שמישהו עשה פה את ההערכה שהתועלת גדולה אבל אני לא יכול לדבר על זה ספציפית".