"לא מטומטמים": על רקע המאבק הלאומי להורדת התחלואה בקורונה, החליטה ממשלת ישראל להחמיר את הקנסות לקראת חג הסוכות ובתוך כך, הגבירה את האכיפה בכל חלקי הארץ. החלטה זו, כמו גם הטענה על אי שוויון בין הגבלת התפילות להפגנות, עוררו את זעמם של רבים בחברה הישראלית בכלל ובציבור הדתי בפרט. על כל אלו הגיב היום (חמישי) יו"ר סיעת ש"ס, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי בתכנית הרדיו של סיון כהן ברדיו 103FM, וטען כי "במקום להתעסק בנושאים מקצועיים, גמזו עסוק מהבוקר עד הערב בבתי כנסת ובאומן".    

לקראת סוכות, אנחנו שומעים הנחיות חדשות שיחמירו את הקנסות ויהיה קנס על אדם שישב בסוכה שלא שלו וכן הלאה. אתה חושב שזה מה שיעצור אותנו מלראות את אותם מראות שראינו בראש השנה ובכיפור?
"את מתכוונת למראות בבלפור בכל החודשיים האחרונים? אני ישבתי בוועדה שהייתה צריכה גם לאשר את ההעלאה של הקנסות. לא מקנא באף אדם שצריך לקבל החלטות גם בממשלה וגם בכנסת על ההעלאה של גובה הקנסות. תמיד אתה מסתכל על האדם החלש, המסכן, אותו אדם שלא גומר את החודש, אם זה עצמאי, אם זה השכיר שכבר כמה חודשים אין לו פרנסה מסודרת, ניזון, חלקם מצדקות, זוג הורים שעובדים, ותחשבו על מי שלא עבד עוד קודם, ובסוף יצטרך גם לשלם קנס כזה או אחר".

אלפים בהפגנה בבלפור (צילום: הדגלים השחורים)

"כמה כאב לב יש בכזו החלטה. אבל במשקל, אתה צריך לשים את המגפה הנוראה שנמצאת אצלנו פה שגובה נפשות כל יום, התמותה הולכת וגדלה, החולים הולכים וגדלים, ואנחנו לא רואים את האור בקצה המנהרה. עכשיו, זה ברור מעל לכל ספק, כל מחקר אפשרי בכל העולם, שהמסכות ואי ההתהקלויות ייגרמו ליישר את העקומה, ובסוף להוריד גם את התחלואה".

יש קנסות גם עכשיו, וראינו שבבעלז (חצר חרדית) ובמקומות אחרים פשוט שמים פס על ההנחיות, זה לא מעניין אף אחד, יש טיש ויש חגיגות.
"אז למה המשטרה לא עוצרת את מה שקורה בבלפור ובתל אביב וברמת גן? כשאני הייתי בשבת ברמת גן, הסתכלתי בפארק הלאומי, מאות אנשים ואין זכר למסכות. אני רואה את כל הברים בירושלים בצורה מזעזעת פתוחים, אחד על השני. לכו תראו מה קורה בתל אביב, למה שם המשטרה לא נמצאת? לכן, אני באמת קורא למשטרה, תלכו להתקהלויות אסורות. למשל, אני יכול לשלוח אתכם לבלפור שחלקן נגד החוק, אני אשלח אתכם לברים בתל אביב, לכל מיני שווקים, לרמת גן, לפארק הלאומי שאני הייתי שם ולא ראיתי מסכות, ובעוד כל מיני מקומות".

אז מה אתה אומר? סתם נטפלים למגזר החרדי?
"זה לא מה שאמרתי. אני רק אמרתי שבצורה מאוד מתוזמנת, פתאום המקהלה עברה לציבור החרדי, שזה לא נכון. אני אתן לך כמה דוגמאות ותגידי לי איך את שופטת את זה ולא אני כמשוחד חרדי. כשיש בערוץ 13 דיבור על באקה אל גרבייה ויש שם תמונות של ילד חרדי ברקע..."

התנצלו על זה.
"איזה התנצלו, עד היום זה ממשיך. כשיש תמונות של הגימנסיה עם ילדים חרדים ברקע, כשיש תמונה של חוף ים וכתוב למעלה בני ברק, כשבבני ברק אין חוף ים. מה התנצלו? זה עד היום ממשיך. כשגמזו במקום להתעסק בנושאים מקצועיים, הוא עסוק מהבוקר עד הערב בבתי כנסת ובאומן, לא נגע באילת, לא נגע ביוון, בשום מקום, רק בטיסות לאומן".  

איזה טיסות? אילת סגורה, אי אפשר לבוא ולהגיד שתוקפים רק את הציבור החרדי. זה לא עובד ככה.
"גמזו עסוק רק בבתי הכנסת - אנחנו לא מטומטמים".
 
חבר הכנסת מלכיאלי יש נתונים, רואים את התחלואה במגזר החרדי. אי אפשר לעצום עיניים ולהתעלם מזה.
"תגידי לי 'מלכיאלי, עם כל הסיפורים שסיפרת עד עכשיו, המספרים מדברים אחרת, התחלואה אצלכם היא מעל 25% בנבדקים', זה נתון שאני צריך להתמודד איתו, ואני גם אגיד לך למה זה. יש לזה אשמים וזה לא המגזר החרדי. אני אעשה לך סימולציה - מה קורה לאבא חרדי שיש לו תסמינים והולך להיבדק? הוא נבדק, מקבל תשובה אחרי שלושה ימים שהוא חיובי, בהם הוא כלוא בחדר. נזכור, זו משפחה של עשרה ילדים עם שלושה חדרים. כמה זמן לוקח לקופת החולים להביא לו הפניה כדי שלא ידביק אחרים? זו השערורייה הראשונה. הסיפור האמתי זה שאחרי שישה ימים הוא מקבל הפניה, ולוקח בין שלושה לחמישה ימים נוספים לפנות אותו למלונית. מה קרה בעשרת הימים האלה?".

נשים חרדיות במסיכה, בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
נשים חרדיות במסיכה, בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

הדביק את כולם - אני איתך לגמרי בזה, צריך גם באמת להסתכל על הדברים, על הצפיפות וגם לפתוח את הלב ולא רק לצאת מתוך שנאת חרדים ש'הם והם והם'. העיתונאי החרדי בני רבינוביץ' עשה חלוקה עדתית ואמר שהציבור הספרדי נשמע להנחיות בצורה באמת כמעט מושלמת, וההפרות הן באופן בוטה בציבור האשכנזי. אנחנו יודעים שגזענות לצערנו חיה במגזר החרדי, אתה יכול להתחבר לדברים שלו?
"קודם כל, הגזענות חיה גם במגזר החילוני. תגידי לי כמה שופטים ספרדים יש, כמה אנשים ספרדים קיבלו פרס ישראל. אני לא הולך להתקהלויות המוניות. על כל טענה אני אגיד, 'רבותיי, בערב יום כיפור, בכותל היו עשרה אנשים, כשבבלפור היו 10,000 אנשים'. זו התשובה שמלמדת על חוסר המשמעת".

אז די, אין בלפור יותר. אני אגב לא מצדיקה את ההפגנות האלה, אני חושבת שהם היו חכמים אם הם היו עוצרים ואומרים שכשכולם בסגר הם עושים הפגנות וירטואליות ומסתפקים בזה.
"אבל הם לא חכמים. אני לא מצפה מהאדמו"רים להעתיק את מה שקורה בבלפור, ו'אם הם יסגרו, אז גם הם'. אני מצפה מכולם, אני ממושמע למועצת חכמי התורה של ש"ס ולאריה דרעי שמדבר ממיקרופון למיקרופון על החובה לשמוע להנחיות, וככה אני נוהג, אני מתפלל בבית".

הסגר הלילי נכנס לתוקפו בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
הסגר הלילי נכנס לתוקפו בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

אגב שמעת מה אמר כאן מיקי זוהר, שהולכים לבחירות. הוא אמר, 'אני קורא לראש הממשלה להפסיק להתייחס לאנשי כחול לבן, אין ערך לממשלה הזאת, הם אשמים בהכול, שינהל את המשבר לבד, גם ככה הולכים לבחירות'.
"קודם כל אנחנו חברי קואליציה. אריה דרעי עשה הכול למנוע בחירות. אני חושב שבעת הזאת לזרוק שלושה מיליארד שקל לפח בשביל בחירות, לא יודע כמה זה מוצדק. יש פה אנשים שאין להם מה לאכול בבית. שימו לב לשכן הגלמוד שלכם, הזקן. אנשים מתים עריריים. אנשים שעובדים בזק"א ובעוד מקומות אמרו לי, יש יותר מדי תמותה של החולים העריריים - ניצולי שואה וזקנים. שימו לב כל אחד לשכן שלו, לדפוק ולראות שחלילה אין מישהו שנמצא לבד".