בשיחה שערך עם רוני בר און ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, הסביר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מדוע נאלצה ישראל להגיע למצב של סגר מלא ואמר "ניסינו להתרכז במוקדים האלו (חרדים וערבים). זה לא עבד כיוון שלא היה סגר חיצוני". כשנשאל על מצב התחלואה בחברה החרדית, ציין גרוטו כי "יש מעבר בין דורי שמתרחש כל הזמן, אי אפשר ליצור חסם מלא, ובהחלט לצערי, אנחנו גם נראה תחלואה קשה ותמותה גם באוכלוסייה החרדית כבר בקרוב מאוד, אם זה יימשך כך".

מערך הסגר ערב יום הכיפורים (דוברות המשטרה)


מה אומר כבודו? 9,000?
"כשמסתכלים ככה באמת הייתה אתמול קפיצה גדולה כי עשו המון בדיקות שחיכו מיום כיפור ומערב יום כיפור, אני מקווה שהיום יהיו פחות. הממוצע של השבוע הוא הרבה פחות מ-9,000. בכל זאת יש איזה שהוא סימן אופטימי בעניין הזה".

גם רוני נומה וגם פרופ' גמזו אמרו היום ש-40% מהחולים החדשים הם מהאוכלוסייה החרדית. בעולם שאין בו מגבלות פוליטיות, האם נכון שכשמזהים שאוכלוסייה שהיא בערך 10% מהאוכלוסייה, מהווה 40% מהחולים, האם נכון היה לנסות להטיל סגר רק על הריכוזים שלהם?
"אז קודם כל זה באמת נכון רוני כמו שאתה אומר, כי גם באוכלוסייה הכללית יש אחוזים לא מעטים. העניין הוא שאנחנו כבר ניסינו את הדבר הזה בשלבים קודמים על ערים, לא רק חרדיות, אבל ערים שהיו מוקדים, זה היה בעיקר ערים חרדיות, אולי קצת ערים ערביות, ומקומות מסוימים שיש שכונות מעורבות.

העניין הוא שזה לא עבד מהסיבה העיקרית שבאמת היה סגר חיצוני, ואנשים לא יצאו ולא נכנסו, למרות שגם שם היו כל מיני אישורים ליציאה כמו שאנחנו רואים היום בסגר הנוכחי, ונוצר מצב שדווקא העובדה שהם היו בסגר, גרם להם אולי יותר להתנגד, ואז אנחנו נמצאים עם הדבקה מאוד גדולה בתוך האוכלוסייה הזאת, וזה גם לא משהו הוגן בסופו של יום, וזה גם איך שהוא כן דולף".  

בימים האחרונים אנחנו שומעים קולות בעיקר מקהילות חסידיות שאומרות, 'אנחנו נסגור את הצעירים שלנו, והם יידבקו, והם יהיו חולים, והם ייתנו חסינות עדר גם לקשישים שלנו'. המודל הזה בכלל אפשרי?
"ממה שאנחנו רואים, כנראה שלא. כי אנחנו רואים כבר עלייה מאוד גדולה במספר החולים הקשים. קודם כל במספר החולים בגיל המבוגר באוכלוסייה החרדית, גם עלייה במספר החולים הקשים עכשיו מתחילה, זה פשוט לוקח זמן, ולא רחוק היום שגם נראה עלייה בתמותה. יש מעבר בין דורי שמתרחש כל הזמן, אי אפשר ליצור חסם מלא, ובהחלט לצערי, אנחנו גם נראה תחלואה קשה ותמותה גם באוכלוסייה החרדית כבר בקרוב מאוד, אם זה יימשך כך".

בסוף כגורם מקצועי, כבעל הסמכות שאומר, 'את זה אסור, ואת זה אסור', אין למשרד הבריאות כוחות אכיפה, אין לכם סיירת ומשטרה ופיקוח, ואתה רואה סוכות. אנשים בונים סוכות של 500 מטר מרובע. זו לא סוכה בשביל בן אדם עם משפחה כולל 10 ילדים, כולל לישון בסוכה, זו סוכה בשביל להקהיל מאות אנשים. איך אתה רואה את זה ולא אומר תהרסו?
"צריך באמת להפריד ולעשות אכיפה באמת ממוקדת של המשטרה, וזה גם בתוכניות שלהם. זאת אומרת, אם יהיו סוכות מאוד גדולות עם התקהלות של אנשים, אז שם יתערבו".  

כל ערב מראים בטלוויזיה, חמש, שמונה, עשר סוכות ענקיות כאלה בגודל של בניין, ואף אחד לא מעז להרוס אותן.
"אני מניח שפה למשטרה לא תהיה ברירה בעניין הזה, לפחות זה מה שאנחנו מצפים שהם יעשו. ברור שלא יתחילו לרדוף אחרי כל סוכה קטנה בכל בית ולספור כמה אנשים יש שם, אבל בסוכות הגדולות, אני בהחלט מצפה גם מהמשטרה, ויש לי הרבה מאוד שיח עם המגזר החרדי, גם עם הפוליטיקאים ובמיוחד עם מנהיגי הקהילה, ובהחלט יצאו הוראות מאוד מפורשות בעניין הזה. אני מאוד מקווה שהציבור גם יקשיב להן, ולא יאבד גם את האמון במנהיגים שלו, כי אז אנחנו בכלל נהיה בצרה צרורה".

אני שומע שעינך צרה גם בקבוצות הכדורסל והכדורגל; הוא חטף על הראש בסיבוב הקודם שהוא אפשר את המשחקים האלה.
"עכשיו בסך הכול מדובר בעניין של האימונים, ואני חושב ששחקנים יכולים להמשיך להתאמן, כמו שיש פגרת קיץ שבה, שלושה-ארבעה שבועות הם מתאמנים ושומרים על כושר כל אחד לעצמו, אז תוך שבוע-שבועיים יוכלו לחזור לכושר משחק. ככה זה גם היה בסגר הקודם".

גרוטו אתה הרי אתה אוהד כדורגל, אתה יודע שאין פה כדורגל, וכמעט אין פה כדורסל; זהו, אני קיוויתי שהתשובה שלך תהיה, 'ועד היום שהם התאמנו, זה עזר להם?'
"לא יודע, דווקא אני ראיתי אתמול את המשחק של מכבי תל אביב, אמנם עם חצי קבוצה, אבל שיחקו ממש לא רע".

כי כל הקבוצה חולה כבר.
"הייתה חצי קבוצה, באמת זאת הבעיה, כי אם יחזרו להתאמן אז גם יהיו הדבקות".