חוזרים לסד"כ: בדיון בין הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ראש אגף המבצעים בצה״ל ומקבילו, ראש אגף המבצעים במשטרת ישראל, הוחלט כי האחריות לסיוע באכיפת הגבלות התנועה תעבור מאחריותם של לוחמי צה״ל לאחריותם של לוחמי משמר הגבול כבר בימים הקרובים . כמו כן, הוחלט כי כוחות צה"ל יתגברו את משימת ההגנה באזור יהודה ושומרון במקום לוחמי מג״ב.

החלטה זו התקבלה, ככל הנראה, בעקבות סרטונים המשמיצים את חיילי צה"ל, וכן בשל העובדה כי חיילים, בהכשרתם, אינם מוסמכים לבצע פעולות אכיפה ולפעול מול אזרחים. כאמור, הרמטכ"ל הנחה להחזיר כבר בימים הקרובים את 1,000 החיילים שהוקצו למשימה לפעילותם הסדירה בשורות הצבא.

על מנת להוסיף לסייע למשטרת ישראל בפעולות האכיפה ולפצות על היעדרם של חיילי צה"ל, הוחלט כי ייכנסו לפעילות באופן מיידי, כ-400 לוחמי משמר הגבול מארבע פלוגות הפעולות באזור יהודה ושומרון, בכפוף לצבא. נציין כי לא מדובר בהחלטה שכיחה, אך נוכח העובדה שלוחמי מג"ב הינם שוטרים, ועל כן עברו הכשרה ממושכת בטיפול מול אזרחים בדגש על בביצוע אכיפה, ניתן להבין את ההיגיון העומד מאחוריה.

חיילים בסגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
חיילים בסגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

לוחמי משמר הגבול צפויים להצטרף לפעילות בתוך הערים, בכל שקשור להפרת הסדר, הן במסגרת הצבתם במחסומים, והן במסגרת התנהלותם. נציין כפי שפעלו לוחמי צה"ל עד כה, גם לוחמי מג"ב יפעלו בתוך הערים והשכונות, ככוח מכפיל למשטרה, כנגד אלו שיצאו את בתיהם שלא למטרת פעילות מוסדרת, ולא שמרו על הריחוק מהבית, המוגבל ל-1,000 מטר.