במרכז לקידום ההגינות בישראל העלו בימים האחרונים יוזמה חדשה, שנועדה להגביר את ההיענות בקרב הציבור הישראלי להישמע להנחיות במאבק נגד נגיף הקורונה. המרכז מציע בין היתר "ליצור פעולה משולבת של הידוק האכיפה והחרפת מסרי ההסברה".

ראשי המרכז גיבשו תוכנית להתמודדות עם המשך התפשטות הקורונה, שבמסגרתה ניתן דגש להתמקדות בהתנהלותם של חלקים מהציבור המתעלמים מההנחיות.

ממחקר שערך המרכז מתברר כי סגנונות ההסברה המשכנעים ביותר את הציבור לעטות מסיכות הם אלה המכוונים לאינטרסים של היחיד, ובעיקר לאינטרסים ההישרדותיים: "מה אני מרוויח או מה אני מפסיד", "האם אני עלול להיפגע" ו"מה ייצא לי מזה".

קורונה - המשטרה איתרה נהגת מחויבת בידוד. צילום: דוברות המשטרה

במרכז הגיעו למסקנה כי נדרשת מדיניות של הרתעה אפקטיבית על דרך של הצגת הסיכויים להידבקות האישית של כל אחד ואחת, וכן אכיפה נוקשה, אשר תמחיש לציבור כי הוא ייפגע בוודאות - אם לא מהסכנה הבריאותית, אז מהפגיעה לכיסו. על פי התוכנית, מציעים במרכז לממשלה לפעול להגברת האכיפה עד לכדי הבאת סיכויי ההיתפסות לכמעט 100%. 

פרופ' דן אריאלי, חבר המועצה הציבורית ויועץ למרכז לקידום ההגינות: "אם רוצים שאנשים יישמעו להנחיות, צריך שאנשים ירצו להקשיב להנחיות. צריך שאנשים יעירו אחד לשני אם הם לא מקיימים את ההנחיות. צריך שיהיו תזכורות מיידיות ומהירות לחוסר ציות - אם מאנשים אחרים שמעירים להם, ואם ממפקחים שנותנים קנסות אפילו קטנים", הדגיש. 

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

מנהל המרכז לקידום ההגינות, עו"ד אהוד פלג, הוסיף: "מאכזב מאוד לגלות שמול מגיפה המפילה בנו מאות, ועוד מעט אלפי חללים, אמת בסיסית זו ניתנת להטמעה בציבור רק באמצעות הפחדה, הרתעה ואכיפה. אבל כעת אין ברירה, לנוכח ההתנהלות המזלזלת והבלתי אחראית של לא מעטים מקרבנו ולנוכח הממדים המבהילים שאליהם הגיעה ההדבקה".