כניסתן של התקנות המחמירות ביום חמישי שעבר במסגרת הסגר שהוטל על כלל הציבור המדינה, הובילה בסוף השבוע האחרון, ובמיוחד הבוקר, לטענות שהופנו לכאורה כלפי המשטרה במסגרת האכיפה נגד החרדים והמפגינים, בעיקר באזור תל אביב, שהפרו את התקנות.

קצין המבצעים של מחוז תל אביב, ניצב משנה שלומי שגיא, התייחס לטענות וציין: "אני מסתובב בבני ברק, שם לרוב יש משמעת יוצאת מן הכלל". ניצב משנה שגיא הדגיש עוד כי "כשאנחנו מזהים חריגות או מקבלים דיווחים אנחנו פועלים, אבל צריך להבין שאנחנו בבני ברק מנהלים הסברה כדי לגרום לציבור להפנים את התקנות וההנחיות". 

ההפגנה נגד נתניהו בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

"יש הרבה מאד בתי כנסת שעשינו בהם פעילות", טוען שגיא. "22 מהם סגרנו, לרבות שתי ישיבות גדולות. רוב בתי הכנסת היו סגורים אולם אם נקבל דיווחים נפעל בהתאם ללא משוא פנים. צריך להבין שמדובר בעיר צפופה מאד ובלתי אפשרי שנגיע לכל מקום. על כל מקרה שקיבלנו עליו מידע הגבנו", אמר הקצין.

ניצב משנה שלומי שגיא (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב משנה שלומי שגיא (צילום: דוברות המשטרה)

עוד הוסיף ניצב משנה שגיא לספר: "תגברנו בבני ברק בעשרות שוטרים וטיפלנו בכל מקום שידענו עליו. עיריית בני ברק היא אחת העיריות השולטת בכל הנעשה במקום". קצין האג"ם של מחוז תל אביב טען כי "הספרדים והליטאים מאד ממושמעים, הבעיה היא עם חסידויות ואנחנו מגיבים בהתאם. העירייה מפרסמת שלטי חוצות עם תמונות קשות לפיהן אחד מתוך עשרה בני 70 ימצא את מותו, זה חלק מההתרעה ואנחנו גם מזהים שינוי בתפיסה של הציבור".

מה לגבי ההפגנות?
"מידי יום מספר רב של מחאות מתקיימות, ואנחנו מפגינים סבלנות. גם אתמול, מוקדים רבים התנהלו ללא תקלות, אך יחד עם זאת היו מספר מקומות, שבהם הפרו תקנות בצורה גסה בכל הקשור לשמירת מרחק, עטיית מסיכות, חריגה מתחום ה–1,000 מטרים, ולכן נאלצנו לפעול נגדם כחלק ואף לבצע מעצרים".

סגר - משטרה בדרך לפעילות אכיפה (צילום: אבשלום ששוני)
סגר - משטרה בדרך לפעילות אכיפה (צילום: אבשלום ששוני)

"צריך להבין שבבתים ישנם תשעה מיליון אזרחים", הזכיר שגיא והדגיש: "הם שמצפים מהמשטרה לאכוף את החוק בצורה תקיפה, כדי לבלום את התחלואה ואנחנו נעמוד במשימות שהממשלה מטילה עלינו".

האם אתם רואה שינוי בהתנהלות המשטרה?
"לצד העלייה בתחלואה יש גם עלייה באכיפה. לצד השינוי בתקנות ולהחלטות הדרג המדיני מתנהלת המשטרה בהתאם. מחמישי בחצות שונו התקנות ובהתאם לזה הותאמה הפעילות המשטרתית והאכיפה".

נשים חרדיות במסיכה, בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
נשים חרדיות במסיכה, בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

למרות זאת יש המון אנשים שלא מכבדים את הסגר ואת התקנות הן בציבור החרדי והן בקרב המפגינים ובכלל, מה אתה חושב לגבי אלו?
"בסופו של דבר מדובר באחריות אישית של כל אחד ואחת מאזרחי מדינת ישראל ואם רוצים להוריד את מדדי התחלואה חייבים לגלות אחריות אישית". שגיא ציין כי "מדובר במיליוני אזרחים מול אלפי שוטרים ולא ניתן ששוטר יהיה בכל מקום זה לא ישים. ברוב המקרים אנחנו מזהים אחריות מצד התושבים, ולעומת זאת ישנם מקרים של התנהגות מזלזלת ומפרת חוק ואנחנו מגיבים בהתאם".