עימותים אלימים: כוחות המשטרה עצרו במהלך הלילה (שני) 18 בני אדם ועיכבו לחקירה שישה שסירבו להזדהות לאחר שגידפו, קראו קריאות נאצה והתעמתו עם השוטרים בצומת כיכר השבת בירושלים, תוך הבערת פחים במקום ושיבוש התנועה, לאחר ששוטרים פיזרו מספר מוקדים בהם זוהו התקהלויות, ורשמו קנסות לאלה שסירבו להישמע להנחיות.

גם בשעות הבוקר יידו החרדים אבנים לעבר שוטרים, חוסמים צירים ומתפרעים בעקבות ניסיונם של השוטרים לאכוף את תקנות החירום. שני שוטרים נזקקו לטיפול רפואי בהפרות הסדר בירושלים.

מוקדם יותר עצרה המשטרה 13 בני אדם שהתפרעו והפרו את הסדר הציבורי בבני ברק, לאחר ששוטרים הגיעו לבית הכנסת "חסדא" ברחוב דסלר בעיר לצורך ביצוע אכיפה בעקבות דיווח על התקהלות אסורה.

עימותים בין חרדים לשוטרים ועצורים בבני ברק. צילום: ישראל סנדורסקי

השוטרים שהגיעו למקום הבחינו במאות מתקהלים שנכחו בבית הכנסת. מעבר לעובדה כי התקנות אוסרות על שהייה בתוך בתי כנסת, רובם שהו במקום ללא מסיכות וללא שמירת מרחק כנדרש, תוך סיכון חייהם. 

לאחר שניתנו להם דוחות בגין התקהלות אסורה, החלו הנוכחים להתנגד והפרו את הסדר הציבורי. המשטרה עצרה כאמור 13 מתקהלים וחילקה דוחות בגין התקהלות בלתי חוקית. לאחר מכן המתקהלים התפזרו וכלל הצירים נפתחו לתנועה.

ראש עיריית בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין, אמר בתגובה לאלימות המשטרתית בסמוך לבית הכנסת חסדא: "מצער מאוד שהמשטרה לא לומדת מטעויות העבר ומבצעת פעילות אכיפה ללא תיאום עם גורמי העירייה, תוך הפעלת אלימות קשה כנגד מתפללים. אני דורש הבהרות ברורות מפיקוד המרחב, ולעצור מידית את האלימות הקשה הזו, תוך בירור מעמיק על התנהגות השוטרים במקום".

יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי שוחח עם מ״מ מפכ״ל המשטרה מוטי כהן והתריע בפניו כי ההתנהגות הקשה של השוטרים בכל הריכוזים החרדים, ייגרמו לאווירה קשה ולפגיעה בשמירת ההנחיות בתוך ציבור שרובו המוחלט שומר על כל ההנחיות וההוראות. 

השר דרעי עדכן את מ״מ המפכ״ל כי עד כניסת הכוחות לרחובות הריכוזים החרדים, היה שקט מוחלט ושמירה מלאה של כל ההנחיות. המפכ"ל התחייב בפני השר כי הוא יבדוק את הנושא לעומק ויפעל להוריד את ההנחיות לשטח.

בתוך כך קרא יו''ר סיעת יהדות התורה, ח''כ יצחק פינדרוס למנות בדחיפות מפכ''ל קבוע שיגיע מחוץ לשורות המשטרה: ''צמרת הפיקוד של משטרת ישראל שכחה כי מולם נצבים אזרחים שווי זכויות ולא אויבים. במקום לפעול בשום שכל ובאיזון באכיפת תקנות הקורונה, פעלו היום השוטרים באלימות משולחת רסן, תוצאה של הסתה תקשורתית וריקבון מוסרי בצמרת הפיקוד המשטרתי".

עור אמר חבר הכנסת, כי ''יש למשטרה שלל דרכים לאכוף את התקנות, אבל היא בחרה בדרך הקלה - לשלוח פלוגות לרחובות הערים החרדיות כדי להראות נוכחות. לא אכיפת התקנות עניינה את הקצינים החתומים על ההוראה, אלא הדיפת טענות התקשורת על העדר נוכחות בערים החרדיות. אם קציני משטרת ישראל שכחו את ערכיה הבסיסים של המשטרה - שירות והגנה, אין פתרון אחר מלבד מינוי מפכ''ל קבוע שיגיע מחוץ לשורות המשטרה, מארגון עם ממשק אזרחי. אחד שיידע שבצד השני יש אזרחים שווי זכויות ולא אויבים''.

ח"כ יעקב ליצמן אמר בתגובה לעימותים האלימים כי "ההתנהגות האלימה שראינו היום כלפי חרדים היא תעודת ביזיון למשטרה. אנשים שאמורים לשמור על החוק והסדר, מפירים כל נורמה ציבורית, פוגעים בחפים מכל עוול ומפעילים אלימות כלפי ילדים וחלשים. קורא לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לבער התנהגות זו מהמשטרה לאלתר. לצד זאת יש לראות בחומרה אותם כלי תקשורת שהבעירו את המדינה, נגד התנהגות המשטרה כלפי המפגינים בגשרים ובבלפור בכדי להדהד את המחאה הפוליטית, נדם קולם מול נאקת החרדים שהוכו ללא רחם".

עימותים בין חרדים לשוטרים ועצורים בבני ברק. צילום: ישראל סנדורסקי

במהלך סוף השבוע ואתמול המשיכה המשטרה באכיפה נחושה נגד הגורמים אשר מפרים את צו בריאות העם ומסכנים בכך את בריאותם ובריאות כלל הציבור במסגרת המאבק המשותף למניעת התפשטות נגיף הקורונה. מוקדם יותר היום איתרו שוטרי משטרת ישראל 11 בתי כנסת פתוחים בעיר בני ברק, כשבתוכם מתקהלים בניגוד לתקנות. השוטרים פיזרו מתקהלים אשר שהו במקום בניגוד להנחיות ורשמו 48 דוחות בגין התקהלות אסורה, אי עטיית מסיכות וכן נתנו דו"ח בסך 5,000 שקלים לגבאי בית כנסת.

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

במהלך פעילות בביתר עילית איתרו השוטרים אתמול מספר בתי תפילה שפעלו בניגוד לתקנות ובמקום שהו עשרות מתפללים. השוטרים הורו למתפללים להתפזר ורשמו מספר דו"חות על אי עטיית מסכה ויציאה למרחב הציבורי בניגוד לתקנות.

מוקדם יותר נעצר במחסום משטרתי גבר בן 48 מחולון, המופיע ברשומות כחולה קורונה מאומת. השוטרים שבדקו את רכבו הורו לו לחזור לביתו ורשמו לו דוח בסך 5,000 שקלים בגין הפרת בידוד. 

כמו כן, בפעילות יזומה שבוצעה בבני ברק, איתרו השוטרים ישיבה פתוחה ובה התקהלות אסורה. המשטרה הורתה על פיזורם של המתקהלים ורשמה דו"חות לגבאי המקום ולנוכחים. בפעילות אחרת בעיר איתרה המשטרה במהלך החג התקהלות אסורה בסוכה כשבבדיקה התברר כי המארגן הינו חולה מאומת. השוטרים רשמו דו"חות וביצעו פעילות אכיפה במקום. בעקבות דיווחים שהתקבלו במשטרה אודות התקהלויות אסורות בישיבות ובחסידויות בעיר, הגיעו אליהן שוטרים וביצעו אכיפה. למנהלי הישיבות נרשם דו"ח בסך 5000 שקלים והנוכחים במקומות נקנסו.