פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, הזהיר היום (שני) בריאיון לגל"צ מפני תחזיות אופטימיות מדי ביחס לירידה במצב התחלואה בקורונה בעקבות הסגר, והסביר שהדבר עלול לגרום לירידה במשמעת הציבורית. "צריך להמשיך להקפיד על ההנחיות ולא להתלהב מהנתונים של הימים האחרונים".

סגר קורונה - המשטרה סגרה בית עסק פיראטי פתוח, שהפר את תקנות הסגר. צילום: דוברות המשטרה

"מערכת הבריאות משלמת מחיר על הגעתה לאי ספיקה - בתי החולים מתעייפים", הסביר בליצר. "הסגר הזה בראש ובראשונה נועד על מנת להקל על מערכת הבריאות שלא תקרוס. אבל אם נצא ממנו בלי הפקת לקחים כמו שעשינו בסגר הראשון אז כנראה שנגיע גם לסגר שלישי".

בליצר התייחס לנתוני התמותה והעריך כי "המספר הגבוה של הנדבקים משמעותו שאחד מכל 150 ימות. זה מספר נמוך ביחס לעולם. בספרד 4% מהנדבקים מתים. גם בגרמניה ובריטניה זה פי 5 מפה. את היחס של 1/150 אנו שומרים די קבוע לאורך הרבה זמן".

הוא התריע כי "האלמנטים ששומרים על היחס הזה הולכים ונפרצים - רואים עליה בהדבקות בבתי אבות, רואים שהקהילה לא מצליחה לשמור על הכללים. צריך להמשיך להקפיד על ההנחיות ולא להתלהב מהנתונים של הימים האחרונים. זה לא אומר שאדם מגיע היום לבית חולים ואין לו מיטה אבל אנחנו מתקרבים לזה. עברנו את הסף שבו אנו יכולים להתעלם מבעיה וטוב שעכשיו מקררים ומונעים אבל חייבים לצאת מהסגר עם מערכת מסודרת". 

בהמשך התייחס הפרופסור למצבו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאושפז לאחר שנדבק בקורונה. "טראמפ עדיין לא יצא מכלל סכנה והוא עדיין בסיכון, אבל הוא עשה שירות טוב ליחסי הציבור של המחלה בארה"ב", אמר.